Lees verder
Isaäk Mol is mede-oprichter van Komeet, en boekt al meer dan 25 jaar resultaat als trainer, coach en adviseur op het snijvlak van leren, medezeggenschap en participatie in organisaties.
Meer over de auteursVeranderjazz
Inspiratie voor organisatieontwikkeling
Gebonden Nederlands 2009 1e druk 9789081091497Samenvatting
Het woord 'veranderen' roept in organisaties spanning op. Bij medewerkers en vaak ook bij hun leidinggevenden. Plannen die door de directie worden gelanceerd (oude wijn in nieuwe zakken?), de voorspelbare weerstand, en geklaag dat nooit wordt gerealiseerd wat beoogd was. Natuurlijk is dit een gekleurd en stereotiep beeld: veel veranderingen hebben wel degelijk het gewenste effect en dragen bij aan de ontwikkeling van mensen en organisaties. Niettemin is het gevoel van swing vaak afwezig.
In de muziekwereld is het proces van met elkaar zoeken hoe een stuk het beste gespeeld kan worden, een van de centrale en meest aantrekkelijke elementen. In arbeidsorganisaties verloopt die gezamenlijke, improviserende zoektocht van directie, management en medewerkers naar 'optimalisatie van de organisatiedoelen' vaak met meer moeite dan met plezier. Terwijl ook hier de beweging, de veranderjazz, juist ontstaat wanneer de mensen er in slagen om hun creativiteit en improvisatievermogen te gebruiken om voortdurend te ontwikkelen. Organisatieontwikkeling is een creatief groeiproces, met moeilijke of pijnlijke momenten, maar waarin mensen zich ook verbinden en samen iets moois realiseren.
In dit boek zoeken de auteurs naar inspiratie voor organisatieontwikkeling en –verandering. Zij zijn te rade gegaan bij mensen die dagelijks met organisatieverandering en -ontwikkeling van doen hebben. En daar zelfs prijzen mee gewonnen hebben. Wat doen zij nu precies om met een organisatie succesvol te veranderen? Wat kunnen we van leren van makers van muziek, toneel, film en televisie? Bij uitstek brengen zij 'iets' in beweging. Vanuit drama op televisie wordt bijvoorbeeld de parallel duidelijk tussen angsten en verlangens van personages in een verhaal en communicatie in de organisatie. Uit het toneel worden de begrippen 'hiërarchisch collectief' en 'gemeenschappelijk scenegevoel' uitgewerkt naar inzet van leiderschap en vakmanschap. Het geheel levert een serie verrassende inzichten op rondom belangrijke thema's leiderschap, vakmanschap en communicatie.
Mensen die met verandering te maken hebben zullen in dit boek meteen herkenning voelen. De inzichten zijn helder en inspirerend, direct te vertalen en toepasbaar in de verander- en ontwikkelpraktijk van elke organisatie. Met als doel om weer te kunnen genieten van veranderen en ontwikkelen: een gevoel van veranderjazz. Met voorwoord door Mathieu Weggeman.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Isaäk Mol
Over Marja Pronk
Over Johannes Kooistra
Inhoudsopgave
Inleiding
1. Prijswinnaars, of: wat kunnen we leren van succesvolle veranderaars?
2. Creatieve organisatieontwikkeling
3. Artistiek leiderschap
4. Gemeenschappelijk scènegevoel
5. Communiceren over verlangens en angsten
6. Beweging en versnelling
7. Slotakkoorden: ontwikkelen vanuit inspiratie
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan