Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Waarom doen ze het niet gewoon?

Zorg dat je consultants en techneuten opdrachtgevers vinden en tevreden houden

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2022 1e druk 9789082962628
Direct te downloaden

Samenvatting

Hoe zorg je als leider, dat je consultants en techneuten meer bijdragen aan het vinden en tevreden houden van opdrachtgevers? Dat ze buiten hun directe vakinhoud wat meer ondernemend zijn. Zodat bijvoorbeeld:
• Consultants hun netwerk beter onderhouden en uitbreiden
• Ingenieurs commerciële kansen bij klanten zien en doorgeven, of nog beter, erop reageren
• Techneuten eerst de vraag achter de vraag achterhalen, voordat ze enthousiast de inhoud induiken
• ICT-ers meekijken bij het vinden van nieuwe collega’s
• Adviseurs zorgen dat het klantcontact doorloopt als een project is afgerond

Dat lijkt heel logisch, en dat is het ook. Desondanks gaat dat niet bepaald vanzelf. Hoe krijg je mensen gemotiveerd om bij te dragen aan onderwerpen als het signaleren van opdrachten? Hoe stimuleer je dat ze er tijd voor nemen? En vooral: hoe zorg je dat ze echt in actie komen?

Begeleiden van mensen op het ondernemende deel van het werk, vraagt een andere stijl van leidinggeven dan begeleiden op het vakinhoudelijke deel.

Daarmee mochten we de afgelopen jaren veel managers en organisaties helpen. Met veel plezier en succes. En natuurlijk ook met soms de nodige leermomenten voor alle betrokkenen. De ervaring die we daarbij opdeden, delen we graag.

Een boek met best practices en een overzicht van valkuilen. Met een aanpak die helpt om je mensen op ondernemend vlak in beweging te krijgen.

Specificaties

ISBN13:9789082962628
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:160
Druk:1
Verschijningsdatum:21-12-2022
Hoofdrubriek:Algemeen management
ISSN:

Lezersrecensies

4.0 van de 5
1 stem
0
1
0
0
0

Interviews en artikelen (1)

preview
Waarom doen ze het niet gewoon? - Zorg dat je consultants en techneuten opdrachtgevers vinden en houden
17 januari 2023 Heerlijk als je consultants en techneuten ondernemend zijn. De ogen openhouden voor nieuwe kansen voor zichzelf en anderen. Contact houden met oud-opdrachtgevers. En actief zijn als het gaat om het vinden van nieuwe collega’s. Maar meestal vinden professionals dat lastig. Of minder leuk. We horen managers soms letterlijk verzuchten ‘Waarom doen ze het niet gewoon?’

Over Maarten van Os

Maarten van Os en Jan Willem van den Brink vinden het mooi als het managers lukt om het beste in hun mensen naar boven te halen. Zodat hun professionals groeien in het ondernemende deel van hun werk. Want dat zorgt voor nog betere relaties met opdrachtgevers en collega’s, en de beste en leukste opdrachten. De afgelopen jaren mochten ze samen met hun collega’s van Dreamfactory duizenden inhoudelijk sterke professionals en hun leiders helpen bij het vinden en tevreden houden van opdrachtgevers.

Andere boeken door Maarten van Os

Over Jan Willem van den Brink

Jan Willem van den Brink en Maarten van Os vinden het mooi als het managers lukt om het beste in hun mensen naar boven te halen. Zodat hun professionals groeien in het ondernemende deel van hun werk. Want dat zorgt voor nog betere relaties met opdrachtgevers en collega’s, en de beste en leukste opdrachten. De afgelopen jaren mochten ze samen met hun collega’s van Dreamfactory duizenden inhoudelijk sterke professionals en hun leiders helpen bij het vinden en tevreden houden van opdrachtgevers.

Andere boeken door Jan Willem van den Brink

Inhoudsopgave

1 Managen van ondernemend gedrag 9
1.1 Ben jij dit? 10
1.2 Hoe weten we wat werkt en wat niet?. 11
1.3 Waarom training alleen niet genoeg is 13
1.4 Drie obstakels bij je professionals 15
1.5 Maar hoe komt dat nou? 17
1.6 Obstakel: Dat-zou-niet-zo-moeten-zijn 18
1.7 Managers dilemma: taakonvolwassen mensen? 19
1.8 De nachtmerrie – zo moet het dus niet 22
1.9 Zo werkt het wel: checklist WCCC 25
1.10 Samenvatting: managen van ondernemend gedrag 27

2 Why? – waarom zouden we ons druk maken? 29
2.1 Het begint met het Waarom 30
2.2 Doelen achter ondernemerschap uit de praktijk 33
2.3 Tijdreisje met voorbeeld 34
2.4 Meten is weten (en zweten) 35
2.5 Vertel je eigen Why 37
2.6 Tips bij vertellen van je Why 38
2.7 Net zo belangrijk: waarom willen je mensen dit? 40
2.8 En wat nou als ze echt niet willen? 44
2.9 Waarom ondernemendheid niet versterken? 45
2.10 Samenvatting: Why 47

3 Choose - welke actie en door wie 49
3.1 Choose: Wat zullen we eens gaan doen? 50
3.2 Van doel naar gedrag 51
3.3 Valkuilen bij vertalen van doel in gedrag 54
3.4 Welke mensen betrek je op welke manier? 57
3.5 Top drie zinvolle acties 60
3.6 7 momenten van de waarheid: een overzicht 61
3.7 Voorbeeld acties uit de praktijk 64
3.8 Samenvatting: Choose 67

4 Check – zorg dat het gebeurt: borgen 69
4.1 Checks inbouwen om te veranderen? 70
4.2 De grootste valkuilen 73
4.3 Een vriendelijk mens als geweten 74
4.4 Vacature: Vriendelijk Geweten gezocht 76
4.5 Vriendelijk Geweten - Van vele markten thuis 77
4.6 Zorg voor triggers, een overzicht 82
4.7 Een paar triggers onder de loep 86
4.8 Externe begeleiding als trigger en energiegever 90
4.9 Zorg voor energie 92
4.10 Just-Do-It sessie 93
4.11 Checklist Just-Do-It begeleiden 96
4.12 Maak administratie makkelijk 99
4.13 De zaailijst, je kan niet zonder 101
4.14 Evalueer hoe het gaat 103
4.15 Celebrate! 105
4.16 Samenvatting: Check 107

5 Coach – we kunnen allemaal hulp gebruiken 109
5.1 De basis van coachen op ondernemend gedrag 110
5.2 Het start met Potentie, Permissie en Protectie 112
5.3 Coach op Durven/Drempel-Doen-Discipline 114
5.4 Coachen bij Durven - Commercie is vies, toch? 115
5.5 Coach bij Drempel - Gebrek aan enthousiasme 121
5.6 Coach op Doen - Maak concreet 122
5.7 Coachen op Discipline 125
5.8 Omgaan met lastige gevallen 127
5.9 Dat Klopt 129
5.10 Samenvatting: Coach 130

6 Gereedschapskist 131
6.1 Tips bij samen koopsignalen opvolgen 132
6.2 Tips voor beter samen netwerken 136
6.3 Tips voor projecten opvolgen met effect 139
6.4 Checklist aan tafel komen bij (nieuwe) klanten 141
6.5 Checklist koopgesprekken voeren 142
6.6 Checklist offertefase 143
6.7 Checklist start van een opdracht 144
6.8 Checklist uitvoeren van een opdracht 145
6.9 Checklist afronden van een opdracht 146
6.10 Checklist contact houden na een opdracht 147

7 Schaamteloos nawoord 149
7.1 Waarom dit boek? 150
7.2 Over de auteurs 151
7.3 Kijkje in de keuken van Dreamfactory 152
7.4 Het verhaal van de kroko 155
7.5 Eerdere boeken en meer157
7.6 Met dank 159
7.7 Index 160

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Waarom doen ze het niet gewoon?