Laura de la Mar is dé gastvrijheidsexpert van Nederland. Sinds 2006 helpt ze bedrijven in alle denkbare branches om gastvrijheid te verbeteren en verankeren. Ze is auteur van Gastvrij leiderschap (2023) en Het geheim van gastvrijheid (2019) en coauteur van Mood Maker (2013). Laura is directeur van Gastvrijheid in Bedrijf en oprichter van de Gastvrijheid in Bedrijf Community.
Meer over Laura de la MarGastvrij leiderschap
Blauwdruk voor excellente gastvrijheid binnen je bedrijf
Gebonden Nederlands 2023 1e druk 9789083345000Samenvatting
Veel bedrijven willen zich onderscheiden door gastvrijheid, maar weinige bereiken de top. 'Gastvrijheid' blijft vaak een vaag, zweverig thema. Werkgroepjes praten zich suf over de betekenis ervan. Medewerkers vinden het onzin: we zijn toch al gastvrij?
In de praktijk ligt het gebrek aan gastvrijheid zelden aan medewerkers. Leiders, formeel en informeel, spelen een cruciale rol in het creëren van een gastvrije cultuur. Die begint intern: medewerkers voelen zich welkom en gestimuleerd om gastvrij te zijn. In dit boek lees je hoe je een gastvrije cultuur creëert waarin medewerkers graag werken en gasten graag terugkomen.
Sommige bedrijven blinken uit in gastvrijheid. Gasten, klanten, patiënten en cliënten ervaren er oprechte persoonlijke aandacht. Medewerkers zijn loyaal en werken met passie en plezier. Ze zijn intrinsiek gemotiveerd om gastvrij te zijn.
Hoe doen ze dat? Waar begin je? Hoe ontwikkel je een gastvrije cultuur? Hoe breng je het thema tot leven? In welke valkuilen stappen de meeste bedrijven en hoe kun je die slim voorkomen? In dit boek lees je antwoorden op deze vragen en krijg je de vijf sleutels tot succes.
Gastvrij leiderschap is niet ingewikkeld, kost niet veel tijd, geeft direct een boost, maar is niet voor iedereen weggelegd. In het boek zijn theorie, concrete voorbeelden en zelfreflectie afgewisseld met interviews met dé gastvrijheidsleiders van Nederland. Je krijgt ook exclusief toegang tot een online schatkist met allerlei checklists, video’s en tools.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Laura de la Mar
Inhoudsopgave
Aanbevelingen 8
Voorwoord 10
Inleiding 14
Het Gastvrijheidsmanifest 18
Deel 1. De essentie van gastvrij leiderschap 20
1. Uitblinken in gastvrijheid 22
2. Waarom het de meeste bedrijven niet lukt 30
Bas van der Veldt, AFAS 40
Thérèse Boer, De Librije 46
Wobbe van Zoelen, Anne&Max 50
Saskia Kijne, Hotel Okura Amsterdam 56
3. Gastvrijheid begint intern 60
4. High five voor interne gastvrijheid 70
5. Hoe gastvrij ben je voor jezelf? 80
Diane van Dijk, CSU 86
Angeline Zijlstra, Booking.com 92
Jeroen van der Veen, Wellness & Hotel Thermen Bussloo 98
Roland Rozenbroek, Hof van Saksen 104
6. Van voorzeggen naar voorleven 110
7. Groeien in gastvrijheid 118
8. De perfecte balans tussen eenheid, maatwerk en authenticiteit 128
Gerda van der Wal en Mathijs Rutten, NHL Stenden 136
Dave van Dijke, Guestwise 142
Camille Oostwegel, Oostwegel Collection 148
Eshter Boers, Topaz 152
Deel 2. De vijf sleutels voor gastvrij leiderschap 158
9. Sleutel 1. Inzien en inleven 160
10. Sleutel 2. Mogelijk maken 168
11. Sleutel 3. Belangrijk maken 178
12. Sleutel 4. Reflecteren en leren 192
13. Sleutel 5. Inspireren en waarderen 200
14. Challenges 208
Frans Goenee, de Efteling 210
Johan Jonker, Isala 216
Sylvia Mulder, DC Klinieken 222
Martijn Verspeek, Installatiebedrijf Verspeek 228
Marloes Buter, InsingerGilissen 234
Mark Huis in ’t Veld, MARKdierenarts 240
Over Laura de la Mar 246
Literatuur en inspiratiebronnen 250
Foto-verantwoording 254
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan