Lees verder
Prof. dr. Mijntje Lückerath-Rovers (1968) is financieel-econoom en arbeids-en organisatiepsycholoog, en hoogleraar Corporate Governance aan Tilburg University/TIAS School for Business and Scoiety. Ze is, of was, zelf commissaris of toezichthouder bij o.a. Achmea, NRC Media, Erasmus MC, Diergaarde Blijdorp en Pels Rijcken.
Meer over Mijntje Lückerath-RoversMorele dilemma's in de boardroom
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2024 1e druk 9789083360744Samenvatting
Besluiten van bestuurders en commissarissen worden niet altijd begrepen, vaak bekritiseerd en soms zelfs amoreel genoemd.
Bij een moreel dilemma kunnen morele normen en belangen conflicteren, en bestuurders en commissarissen moeten daarbij dan vaak moeilijke keuzes maken. De veelgebruikte metafoor van hét morele kompas met maar één te volgen richting, is dan ook een te simpele voorstelling.
Dit boek beschrijft inzichten uit de psychologie en corporate governance over morele oordeelsvorming, morele identiteit en de relatie met stakeholder-denken. De praktische handvatten kunnen behulpzaam zijn bij morele dilemma’s in de boardroom. De auteur beschrijft in waargebeurde casussen de soms tegenstrijdige overwegingen die bestuurders en commissarissen bij zo’n moreel dilemma hebben. Het levert boeiende moresprudentie op: verwijzingen naar het gebruik van morele overwegingen of normen bij het nemen van beslissingen in morele dilemma’s.
De inzichten in dit boek, aangevuld met onderzoek onder 185 commissarissen, vormen een waardevolle en niet te negeren vraagbaak over morele oordeelsvorming voor bestuurders en commissarissen.
'Een zware morele afweging voor het bestuur' - Universiteit Maastricht, over het betalen van losgeld na de cyberhack, in universiteitsblad Observant in 2020
Specificaties
Expertrecensies (4)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (6)
Over Mijntje Lückerath-Rovers
Inhoudsopgave
Deel 1 Morel identiteit, morele oordeelsvorming en stakeholderism
1 Morele identiteit
2 Morele oordeelsvorming
3 Stakeholderism
Deel 2 Morel oordeelsvorming en corporate governance
4 Morele normen voor bestuurders en commissarissen
5 Bias in de boardroom
6 Moraliteit in corporate governance codes
7 Naar de letter van de wet of in de geest van de wet
Deel 3 Handvatten bij morele oordeelsvorming
8 Handvatten morele oordeelsvorming in de boardroom
Deel 4 Moresprudentie: Elf casussen Morele Oordeelvorming in de boardroom
Deel 5 Onderzoek onder commissarissen
9 Onderzoek naar morele oordeelvorming bij Nederlandse commissarissen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan