Harry Woldendorp is historicus en antropoloog. Was een een kleine dertig jaar actief als trainer, consultant en interim-manager (bestuurder, directeur).
Meer over de auteursDe startup professional
Ondernemen als loopbaanstrategie
Paperback Nederlands 2019 1e druk 9789088508806Samenvatting
Jonge professionals hebben steeds meer moeite hun startende carrière vorm te geven. Technologische ontwikkelingen volgen elkaar zo snel op, dat de arbeidsmarkt blijft veranderen. Toekomstbestendigheid hangt daardoor steeds meer af van iemands persoonlijkheid en steeds minder van de beroepskeuze. Hoe kunnen jonge professionals zich positioneren op een arbeidsmarkt waar flexibiliteit en ondernemerschap centraal staan?
Volgens de start-up-methodiek is het belangrijk dat jonge professionals wendbaar zijn en blijven. Het is belangrijk om jezelf te kennen, jezelf te blijven en voldoende flexibel te zijn om je plannen en doelen aan te passen. Door je eigen persoonlijkheid als uitgangspunt te nemen, wordt jouw positie op de arbeidsmarkt duidelijk voor jezelf en voor anderen. Geloof in jezelf, durf, energie en inzet staan dan ook centraal in de start-up-methodiek. Andere belangrijke onderdelen zijn: uit je comfortzone stappen, je marktpositie bepalen en personal branding toepassen.
In De start-up-professional leggen de auteurs uit welke loopbaanstrategie het beste past bij de onzekerheid van het startende ondernemerschap en hoe gewenste loopbaanstappen met de start-up-methodiek snel duidelijk worden. De strategie wordt ondersteund met oefeningen, loopbaanadviezen en praktische toepassing van de start-up-methodiek.
Dit boek is een aanrader voor iedere startende professional. Het richt de aandacht op de rollen die bij iemand passen door energiebronnen en drijfveren in kaart te brengen. Met deze methodiek kunnen jonge professionals de start van hun carrière met vertrouwen vormgeven!
Specificaties
Lezersrecensies
Over Thomas Woldendorp
Inhoudsopgave
1 Inleiding
2 Loopbaanstrategie
2.1 Vormgeving eigen toekomst
2.2 Loopbaanstrategie: start-up-methodiek
2.3 Loopbaanstrategie: creëren van werk
3 Generatiemodel
3.1 Babyboomers
3.2 Generatie X
3.3 Pragmatische generatie
3.4 Generatie Y
3.5 Generatie Z
3.6 Consequenties loopbaanstrategie
4 Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt: loopbaan tot 2025
4.1 Technologie en de plaats van professionals op de arbeidsmarkt
4.2 Ondernemerschap en arbeidsmarkt
4.3 Professionele wendbaarheid
4.4 Consequenties loopbaanstrategie
5 Hoe sta ik op (in) de markt?
5.1 De startende ondernemer
5.2 Invulling (persoonlijk) ondernemerschap
5.3 Netwerkdenken
5.4 Eigen bedrijfsmodel
5.5 Consequenties loopbaanstrategie
6 Start-up-aanpak
6.1 Belang van innoveren
6.2 Succesvol opereren
6.3 Veranderkracht als start-up
6.4 Consequenties voor de loopbaanstrategie
7 Instrumenten voor de start-up-professional
7.1 Versterken van het leervermogen
7.2 Eigen leerstijl
7.3 Young Executive-programma
7.4 Eigen talenten
7.5 Consequenties voor je loopbaanstrategie
8 Werken als start-up-professional
8.1 Balans innovatie en uitvoerbaarheid
8.2 Vormgeven van de samenwerking
8.3 Ons eigen bedrijf: Platform Verbinden met studenten
8.4 Consequenties voor je loopbaanstrategie
9 Conclusie en vervolgstappen
Nawoord
Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan