Lees verder
Strategisch marketeer én (gedrags)bioloog Dirk Houtgraaf is werkzaam bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE). Daar is hij aangesteld om de kennis van en over rijksmonumenten en cultureel erfgoed – bij het rijk, de professionals en de vele vele tienduizenden amateurs – op de kaart te zetten.
Meer over de auteursBusinessmodellen
Focus en samenhang in organisaties
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2011 1e druk 9789089650856Samenvatting
Het zijn turbulente tijden. Grote bedrijven zijn naarstig op zoek naar nieuwe en alternatieve manieren om binnen bestaande markten winstgevend te blijven. Kleine organisaties vragen zich af hoe ze kunnen inspelen op de veranderingen in hun omgeving. Rigoureuze wijzigingen in de aanpak zijn aan de orde van de dag. Nieuwe ICT-ontwikkelingen veroorzaken daarin grote versnellingen. Als je je niet voorbereidt op mogelijke koerswijzigingen, word je vandaag of morgen geconfronteerd met concurrenten die dat wel doen. Je kunt dus maar beter proactief verkennen wat de mogelijkheden zijn binnen je eigen businessmodel.
Hoewel businessmodellen sterk in de belangstelling staan, heerst er nog veel onduidelijkheid over de invulling ervan. Dit boek komt met een praktisch en concreet model, dat dwars door alle sectoren en door alle soorten organisaties kan worden toegepast. Het helpt je eigen businessmodel aan te scherpen of te vernieuwen. En het maakt inzichtelijk welke mogelijke consequenties deze aanpassingen elders in je organisatie hebben. Daarmee biedt het alle bouwstenen voor ondernemers, managers, bedrijfskundigen en marketeers die met hun businessmodel aan de slag willen gaan.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Dirk Houtgraaf
Over Marleen Bekkers
Inhoudsopgave
Introductie
1: De verschillende componenten van het businessmodel
1.1 Een overzicht van voorbeelden
1.2 Twee relevante marketingvragen
2: Wat is een businessmodel?
2.1 Het businessmodel vanuit twee invalshoeken
2.2 Structuur aanbrengen in het businessmodel
2.3 het businessmodel in relatie tot andere concepten
3: Het complete businessmodel
3.1 De bedrijfsstrategie
3.2 De bedrijfsorganisatie
3.3 De verbindende architectuurlaag
3.4 het totale businessmodel
4: Hulpmiddelen bij de analyse
4.1 De analyse van de kernstrategie, waardepropositie en klantvoordelen
4.2 De analyse van de klanteninterface
4.3 De analyse van het waardenetwerk
4.4 De analyse van de configuratie van activiteiten
4.5 De analyse van de strategische bronnen en ondernemingsgrenzen
4.6 De analyse van de samenhang en de versterkers
5: Zelf aan de slag
5.1 Van bouwsteen naar bouwsteen springen
5.2 Eerste voorbeeld: Trezorix
5.3 Tweede voorbeeld: Naturalis
5.4 Derde voorbeeld: cultureelerfgoedorganisaties
5.5 Een nieuw businessmodel implementeren: systeemweerstand
Bijlagen
Literatuur
Over de Auteurs
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan