Strategisch management
Een handboek voor de publieke sector
Paperback Nederlands 2013 1e druk 9789401410359Samenvatting
Publieke organisaties worden vandaag op alle bestuursniveaus geconfronteerd met ingrijpende veranderingen. Van leidinggevende ambtenaren wordt verwacht dat ze 'managers' zijn, waardoor de nood aan kennis om op een succesvolle wijze managementgeoriënteerd om te gaan met publieke organisaties almaar toeneemt.
'Strategisch management' biedt managers van deze organisaties de bouwstenen die zij nodig hebben om een slagvaardig strategisch en organisatorisch beleid uit te bouwen. Enerzijds bevat het boek een overzicht van alle relevante theorieën en begrippen uit de recentste wetenschappelijke literatuur, anderzijds is het onmiddellijk bruikbaar in de praktijk.
'Strategisch management' is geschreven voor studenten en docenten maar ook voor managers en consultants met belangstelling voor het thema. Bovendien vormt het boek een tandem met een website met uitgewerkte cases, de recentste ontwikkelingen en werkbladen die aanzetten om meteen aan de slag te gaan.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Auteurs
Woord vooraf
Inhoudstafel
Deel 1: Uitgangspunten voor het managen in de publieke sector
1. ORGANISATIES, MAATSCHAPPELIJKE WAARDE, MANAGEMENT EN STRATEGISCH MANAGEMENT
Deel 2: Het strategisch managen van publieke organisaties
2. HET ONDERSCHEID TUSSEN PUBLIEKE EN PRIVATE ORGANISATIES: FICTIE OF REALITEIT?
3. STRATEGIE, DE DRIJVENDE KRACHT VAN DE ORGANISATIE
4. STRATEGISCH MANAGEMENT IN PUBLIEKE ORGANISATIES
5. STRATEGISCHE PLANNING ALS DOMINANTE BENADERING VAN STRATEGISCH MANAGEMENT
Deel 3: Strategieanalyse
6. STURENDE ELEMENTEN IN DE ORGANISATIESTRATEGIE
7. SWOT-ANALYSE, STAKEHOLDERS EN STRATEGISCHE ISSUES
Deel 4: Strategiebepaling
8. KENMERKEN VAN HET STRATEGIEPROCES
9. TECHNIEKEN VOOR STRATEGIEBEPALING
10. STRATEGIE-IMPLEMENTATIE: DE STRATEGIE OMZETTEN IN REALITEIT
11. DE EX ANTE EVALUATIE EN DE BIJSTURING VAN STRATEGIE
12. PRESTATIEMANAGEMENT IN DE PUBLIEKE SECTOR
13. OPTIES OM PUBLIEKE DIENSTVERLENING TE ORGANISEREN. KEUZEMOGELIJKHEDEN, -CRITERIA EN IMPLICATIES
14. ORGANISATIE, ORGANISATIESTRUCTUUR EN ORGANISATIEONTWERP
15. ORGANISATIECULTUUR, DE 'ONTASTBARE KANT' VAN DE ORGANISATIE EN VAN HET ORGANISEREN
16. ORGANISATIENETWERKEN
17. MACHT EN OVERLEVEN IN DE PUBLIEKE SECTOR
Auteurs van de gastbijdragen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan