Lees verder
Peter Decuypere is founding father van onder meer het bekende technofestival I Love Techno in Gent en technoclub Fuse in Brussel.
Meer over Peter DecuypereWe Love Events
Een gedrufde kijk op marketing
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789401473941Samenvatting
We love events, zelfs in tijden van Corona!
Ik hoop uit de grond van mijn hart dat het coronavirus compleet achterhaald nieuws is wanneer je dit leest. Maar bij de herdruk, geactualiseerd in de zomer van 2020, was corona niet alleen the talk of the town maar zelfs the talk of the world, en zeker ook the talk of the events world.
Moeilijke tijden brengen gelukkig ook creatieve ideeën. Awakenings, WOO HAH!, Tomorrowland, Max Verstappen, Andrea Bocelli, Nick Cave, Lady Gaga, Travis Scott en zelfs Donald Trump tonen ons de virtuele weg. De ene al succesvoller en straffer dan de andere, maar zeker allemaal inspirerend voor elke eventmanager en eventmarketeer.
Naast het toegevoegde deel dat specifiek gaat over events in tijden van corona, toon ik in dit boek hoe je van het conversatie-event een succesvol en waardevol event maakt. Vanuit mijn ervaring en aan de hand van onderbouwde marketinginzichten breng ik gevatte analyses van I Love Techno, League of Legends, Tomorrowland, Couleur Café, Music for Life en talrijke andere herkenbare cases.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Peter Decuypere
Inhoudsopgave
1. Hopelijk is dit de meest nutteloze inleiding aller tijden!
2. Events in tijden van corona.
Er toont zich nu nog een derde ‘“blue”-print’-hartje
De waarde van het conversatie-event is intussen duidelijk voor eventmarketeers
Nieuw is dat virtuele event niet!
We love Events – in tijden van corona!
‘Grab your tickets before it’s too late!’
Alsof corona nog niet erg genoeg was ... de dodelijke saaie livestreams!
Waardevolle content maar ‘Where’s the money?’
De eenvoudige ‘blueprint’ voor virtuele events: excuuscontent en ‘moneycontent’
3. Events in tijden van corona: waardevolle excuuscontent én ‘moneycontent’
Slecht nieuws: realtime-events vinden nauwelijks nog geld bij het echte levende publiek
Goed nieuws: sommige realtime-events redden het misschien net nog beter zonder publiek
Op zoek naar virtuele events met waardevolle excuuscontent én moneycontent
En hoe doen we het intussen in België en Nederland?
Besluit. We love Events – in tijden van corona
Eindnoten
DEEL I. EVENT ESSENTIALS
1. De DNA-structuur van een evenement
Vijf zichtbare weggevers…
… en drie ietwat verborgen DNA-elementen
De DNA-structuur is altijd en overal geldig
2. Twee waardevolle events: het realtime-event en het conversatie-event
Waarde is de sleutel tot succes
Welkom in ’t cafe ’t echte leven met zijn realtime-event!
Welkom in ’t cafe www met zijn conversatie-event!
We managen het realtime-event én het conversatie-event
Een eerste blik op de eventmanagement-cirkel
Je betaalt voor wat je het subjectief waard vindt
Opmerking 1: Flyers, affiches, radio- en televisiespots! Weg ermee?
Opmerking 2: Een eventbelever hoeft maar aan één van beide events deel te nemen
Opmerking 3: Beide events versterken elkaar
Opmerking 4: Het conversatie-event brengt meer op dan het realtime-event. Toekomstmuziek?
3. De eventmanagement-cirkel
Acht werkmapjes uit de praktijk
De acht fasen gevat in een chronologisch rijtje 1
De acht fasen gevat binnen een organische eventmanagement-cirkel
DEEL II: EVENTMARKETING. VANnVOORBEREIDING TOT PRODUCTIE VAN HET CONVERSATIE-EVENT.
Inleiding
1. Strategie
WHY strategie? It’s about the money!.
Situering strategie: de eerste voorbereidende denkfase.
HOW strategie? De strategy-elevator.
WHAT strategie? Een strategiedocument
De strategy-elevator in werking
Besluit strategie
2. Concept
Situering concept
WHY concept? Het toevoegen van waarde aan de DNA-invulling
HOW concept? Conceptreflexer en de DNA-structuurlijst
WHAT concept? Een conceptdocument dat twee waardevolle events voorbereidt
De conceptreflexer in werking
1. DNA-element ‘entertainment’
2. DNA-element ‘doelgroep’
3. DNA-element ‘tijd’
4. DNA-element ‘plaats’
5. DNA-element ‘naam’
6. DNA-element ‘klasse’
7. DNA-element ‘eventdoel’
8. DNA-element ‘management’
Besluit concept
3. De productie van het conversatie-event (eventmarketing)
Situering van eventmarketing en het conversatie-event
WHY eventmarketing? Conversatie-activatie en realtime-activatie
HOW eventmarketing? De activator
WHAT eventmarketing? Een activatiedocument met een uitvoerbaar activatieplan
De activator in werking
Stap 1. Bepalen van de objectieven
Stap 2. Zoeken naar community’s (observeren)
Stap 3. Faciliteren van de eventbelevers
Stap 4. Structureren van het observeren
Stap 5. Opmaken van het contentplan. Storytelling en campagnecontent
Stap 6. Drie contentchecks en -optimalisaties
Stap 7. Uitvoeren van het contentplan met de policycheck en -optimalisatie (participeren).
Stap 8. Bijsturen van het activatieplan in functie van de objectieven
Stap 9. Voorbereiden van het conversatie-event tijdens en na het realtime-event
Stap 10. Het après-conversatie-event: herbeleven en evalueren
Besluit deel 3 ‘De productie van het conversatie-event’ én meteen ook besluit van deel II
‘Eventmarketing. Van voorbereiding tot productie van het conversatie-event’
Nawoord
Eindnoten
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan