Lees verder
Kristof Van Rossem is Master in de religiewetenschappen en de filosofie. Hij werkt al meer dan 20 jaar zelfstandig trainer in dialoog en reflectie in profit- en non-profitorganisaties, in binnen- en buitenland. Hij werkt als lector aan de KU Leuven en als docent bedrijfsethiek aan de Odisee Hogeschool in Brussel.
Meer over Kristof Van RossemVraag raak
Gericht vragen stellen in communicatie
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789401487436Samenvatting
Betere gesprekken voeren door gerichte vragen te stellen
- HOE STUUR JE EEN GESPREK MET VRAGEN?
- HOE RAAK JE IEMAND MET EEN VRAAG?
- WELKE VRAGEN STEL JE WEL EN WELKE VRAGEN KUN JE BETER VERMIJDEN?
Vragen stellen is een techniek die op effectiviteit is gericht. Het gaat om de pijl in de roos schieten, om de juiste vraag stellen op het juiste moment. Dit boek helpt je om die techniek onder de knie te krijgen, en betere gesprekken te voeren. Als een gesprek niet goed loopt, schiet je vaak in oude patronen. Achteraf denk je: "Ja, die vraag, die had ik moeten stellen!" Na het lezen van dit boek is dat anders. Dan is je gereedschapskist gevuld met goede vragen en ben jij aan zet.
Kristof van Rossem is specialist in de kunst van het vragen stellen en het Socratisch gesprek. Geïnspireerd door de filosofische traditie, legt Van Rossem de focus in Vraag raak op het verdiepen van interactie. Hulpverleners, leidinggevenden en andere professionals leren hoe ze mensen aan het denken, voelen en bewegen krijgen met behulp van socratische vraag- en luistertechnieken. Een vraag stellen en krijgen wordt hierdoor een extra bron van inzicht. Met meer oprechte verbinding en contact tot gevolg.
Reviews vooruitlezers 'Vraag raak - Gericht vragen stellen in communicatie'
Filosofie is geen theorie, ze is een praktijk. Een socratisch gesprek leidt naar wijsheid en zelfinzicht. Dat vraagt de kunst van het aandachtig luisteren en opmerkzaam antwoorden. Met zijn jarenlange ervaring als coach heeft Kristof Van Rossem deze kunst perfect in de vingers. En met deze praktische/handige/behulpzame gids wil hij zijn rijke inzichten delen. Nodig in tijd van spraakverwarring. - Tinneke Beekman is filosofe, docente en columniste. Ze publiceerde onder meer het bekroonde 'Door Spinoza’s lens en Machiavelli’s lef'.
Een doe-boek van een filosoof, het lijkt op het eerste zicht een contradictie, maar 'Vraag raak' bewijst het tegendeel. Bij het lezen dacht ik meer dan eens 'dit had ik graag eerder geweten’ of ‘hier moet ik dringend verder mee aan de slag'. Nieuwe invalshoeken en praktijkoefeningen rond het eeuwenoude inzicht 'Een goed gesprek, begint met de juiste vraag', dat is Vraag raak voor mij. Als we vooruit willen met de mensen om ons heen, moeten we ons bekwamen in het stellen van de juiste vragen. Dit boek helpt hierbij, meer dan alleen in theorie. - Ine Van Wymersch is nationaal drugscommissaris in België. Eerder was ze woordvoerder van het Openbaar Ministerie in Brussel.
Dit boek leert je niet alleen je vragen te richten, maar ook je eigen denken. Het is een praktische handleiding met onderbouwing. Daar kun je meteen mee aan de slag. De heldere uitleg maakt het boek goed toepasbaar in de dagelijkse praktijk. - Bob Rammeloo, psycholoog en eigenaar RT&C Training en Consultancy.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Kristof Van Rossem
Inhoudsopgave
1 DE JUISTE VERWACHTINGEN 10
1.1 Het is goedbedoeld maar … 12
1.2 Het eerste probleem betreft congruentie: we drukken ons niet altijd adequaat uit 14
1.3 Het tweede probleem betreft interpretatie: we weten niet hoe het bij de ander overkomt 14
1.4 Het derde probleem: de context is (te) verschillend 16
1.5 Het onbegrip is fundamenteel 20
1.6 Enkele gouden regels 21
2 DE JUISTE HOUDING 22
2.1 Het ‘vol’ alternatief: selectief luisteren 24
2.2 Het ‘leeg’ alternatief: beschikbaar luisteren 26
2.3 Het belang van achting en stilte 27
3 DE JUISTE TECHNIEK 30
3.1 Vragen stellen is sturen 32
3.2 Soorten vragen 34
3.3 Andere soorten vragen 46
3.4 Enkele gouden regels voor de goede vragensteller 51
4 DE JUISTE PIJL 58
4.1 De communicatiedriehoek 60
4.2 De gele pijl: doen 62
4.3 De rode pijl: voelen 72
4.4 De blauwe pijl: denken 87
5 DE JUISTE RICHTING 106
5.1 De gele pijl als startpunt 108
5.2 De rode pijl als startpunt 109
5.3 De blauwe pijl als startpunt 110
6 HET JUISTE RESULTAAT 130
6.1 Een succesvol deradicaliseringsproces 133
6.2 Een onverwachte mislukking 134
Dankwoord 139
Bibliografie 140
Eindnoten 142
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan