Winnie Moltmaker studeerde Economie en is als docent verbonden aan de Hoge School voor de Kunsten in Utrecht (HKU) waar ze onder meer verantwoordelijk is voor het vak Creatieve Economie en Cultuurbeleid. Daarnaast is ze zelfstandig adviseur in de creatieve industrie. Eerder werkte ze onder meer als uitgever voor organisaties als DPG Media en VARA/BNN.
Meer over Winnie MoltmakerHandboek creatieve economie en cultuurbeleid
Over de waarde van kunst, cultuur en creativiteit
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789401499507Samenvatting
De creatieve industrie zit in de lift. Naast het economisch belang spelen ook bredere maatschappelijke overwegingen zoals welzijn, sociale cohesie en betekenisgeving een belangrijke rol. Dit maakt dat creatieve economie nauw verbonden is met cultuurbeleid, en dat financiële belangen vaak verweven zijn met culturele waarden. Deze realiteit kan lastige dilemma's opleveren maar ook prachtige kansen.
In dit Handboek creatieve economie en cultuurbeleid kijken we met een economische en beleidsmatige bril naar de creatieve en culturele sectoren, die een heel eigen dynamiek kennen. We brengen de relevante thema's bij elkaar en laten de onderlinge verbanden zien. Daarbij wordt de lezer uitgenodigd zelf een mening te vormen.
Winnie laat heel inzichtelijk zien wat de waarde van cultuur is voor onze economisch gedreven samenleving. Niet alleen voor studenten geschikt maar juist ook voor beleidsmakers. Een grote oproep aan de nieuwe generatie cultuur-ondernemers! - Michael Huijser, directeur Het Scheepvaartmuseum Amsterdam
Een toegankelijk geschreven boek dat iedereen in de creatieve sector zou moeten lezen. - Clayde Menso, algemeen directeur Internationaal Theater Amsterdam
Zo'n boek was er nog niet. De waarde van creativiteit kan niet overschat worden. Winnie legt overtuigend uit waarom. - Karin van Gilst, directeur Foam, bestuurder en toezichthouder in media en cultuur
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Winnie Moltmaker
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1
Kernbegrippen in vogelvlucht 15
1.1 Inleiding 16
1.2 Creatieve industrie 16
1.3 Creatieve economie 24
Casus 1.1 Rembrandt, een succesvol koopman 27
1.4 Cultuurbeleid 29
1.5 Samenvatting 33
Hoofdstuk 2
De waarde van kunst, cultuur en creativiteit 37
2.1 Inleiding 38
2.2 Intrinsieke waarde 38
2.3 Het economisch perspectief 39
Casus 2.1 De waarde van cultuurstad Utrecht 47
2.4 Het maatschappelijk perspectief 49
Casus 2.2 Locatievoorstelling Het Vindingrijk van PeerJonG 55
2.5 Dilemma 56
Casus 2.3 De activistische kunst van Jonas Staal 56
2.6 Samenvatting 57
Hoofdstuk 3
Algemene economie: denkers, scholen en concepten 61
3.1 Inleiding 62
3.2 De klassieke school 63
Casus 3.1 De Arts & Crafts-beweging 65
3.3 De neoklassieke school 66
Casus 3.2 True Price, een beweging die de eerlijke prijs laat zien 72
3.4 De keynesiaanse school 72
3.5 De monetaristen 77
3.6 Neoliberalisme 78
3.7 Nieuwe economische denkers 79
3.8 Samenvatting 90
Hoofdstuk 4
Marktwerking in de creatieve industrie 95
4.1 Inleiding 96
4.2 De vraagzijde van de creatieve sector 97
4.3 De aanbodzijde van de creatieve sector 103
Casus 4.1 Hoe ondernemerschap en autonome kunst samen komen bij Atelier Van Lieshout 106
4.4 Prijsvorming 117
Casus 4.2 Alternative Ways of Pricing van kunstenaar Jan Hoek 122
4.5 Marktfalen in de creatieve sector 124
4.6 De creatieve industrie en de nieuwe economische denkers 130
Casus 4.3 De donuteconomie op het forteiland Pampus 132
4.7 Samenvatting 133
Inhoud 7
Hoofdstuk 5
De creatieve industrie als aanjager van economische groei van steden 139
5.1 Inleiding 140
5.2 Stedelijke economie 140
Casus 5.1 Kunstenaarskolonie Ruigoord, bakermat van de Amsterdamse underground 142
Casus 5.2 Strijp-S, van fabrieksterrein naar creatieve stadswijk 144
5.3 De creatieve klasse 146
5.4 De creatieve stad 150
5.5 Samenvatting 153
Hoofdstuk 6
Innovatie en de creatieve industrie 157
6.1 Inleiding 158
6.2 Wat is innovatie? 158
6.3 Innovatie in de creatieve industrie 161
Casus 6.1 Hiphop, een wereldwijde muzikale verzetsbeweging 165
Casus 6.2 A State of Trance van Armin van Buuren: van radioshow naar dance-merk 166
6.4 De creatieve industrie als motor van innovatie 171
Casus 6.3 Hoe modeontwerper Iris van Herpen de grenzen tussen waterarchitectuur en mode laat vervagen 175
6.5 Samenvatting 177
Hoofdstuk 7
Het Nederlandse cultuurbeleid 181
7.1 Inleiding 182
7.2 Waarom is er cultuurbeleid? 182
7.3 De organisatie van het cultuurbeleid 191
7.4 Doelstellingen van het hedendaagse cultuurbeleid 202
7.5 Actuele thema’s 206
Casus 7.1 Diversiteit in het Stedelijk Museum: White Balls on Walls 211
Casus 7.2 Hoe het Nederlands Filmfonds de sector groener wil maken 214
7.6 Dilemma’s 217
7.7 Samenvatting 219
Hoofdstuk 8
Financiering van de creatieve industrie 225
8.1 Inleiding 226
8.2 Financieringsvormen 226
Casus 8.1 Hoe werft het Rijksmuseum donateurs? 231
Casus 8.2 Kantine Walhalla haalde ruim 80.000 euro op met crowdfunding 232
Casus 8.3 Museum De Pont: een kunstmuseum zonder subsidie 234
8.3 De financieringsmix 236
8.4 Dilemma’s 243
8.5 Samenvatting 244
Hoofdstuk 9
Hoe kan de creatieve industrie bijdragen aan maatschappelijke kwesties? 247
9.1 Inleiding 248
9.2 Verbinding met andere beleidsdomeinen 249
Casus 9.1 Emotionele participatie in theater 250
Casus 9.2 De impact van Women Connected 252
9.3 Social design 254
Casus 9.3 Biobased bouwen: The Exploded View Beyond Building 256
9.4 Dilemma 261
9.5 Samenvatting 262
Hoofdstuk 10
Digitalisering en de creatieve industrie 265
10.1 Inleiding 266
10.2 Digitale transformatie 266
Casus 10.1 Channel 1: de eerste AI-gestuurde nieuwszender 273
Casus 10.2 Buycloud: een kunstproject dat wolken te koop aanbiedt 276
10.3 De cultuurwaardeketen 276
Casus 10.3 Het NITE Hotel van Club Guy & Roni 281
10.4 Dilemma 284
10.5 Samenvatting 286
BEGRIPPEN 290
EINDNOTEN 300
DANKWOORD 308
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan