Lees verder
Nader K. Rad is auteur, spreker en adviseur over projectmanagement bij Management Plaza. Zijn carrière begon in 1997 en hij was betrokken bij veel projecten in verschillende industrieën.
Meer over de auteursAgile Scrum Handboek
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2018 1e druk 9789401803526Samenvatting
Dit is een eenvoudige, gemakkelijk te begrijpen gids voor iedereen die het Agility concept en het Scrum framework wil leren. Het behandelt de onderliggende concepten en principes, samen met Scrum rollen en verantwoordelijkheden, gebeurtenissen, artifacts en schalingsbenaderingen. Ook komen algemene praktijken en technieken aan de orde.
- In plaats van lof te uiten voor Agility, concentreert het boek zich op het begrijpen van de ware betekenis ervan op een eenvoudige en consistente manier en bekijkt het de soorten projecten waarvoor het werkt en waarvoor mogelijk niet. Dit fundament helpt je de weg te vinden in dagelijkse problemen in de echte wereld.
- Het boek is een complete gids voor de kern van het Scrum framework, gebaseerd op de Scrum Guide (editie november 2017). Het behandelt alle rollen en verantwoordelijkheden, events en artifacts. Met een korte sectie over het schalen van Scrum.
- Er is een hoofdstuk over eXtreme Programming, dat is gebruikt als excuus om een aantal van de belangrijkste Agile werkwijzen en technieken, zoals Test Driven Development en Pair Programming, op een geïntegreerde manier te verkennen.
- Het vierde hoofdstuk is een overzicht van de DSDM® methodiek, dat voornamelijk gericht is op de aanpak en het beheer van scope en fixed-price contracten op een gestructureerde manier.
- In het laatste hoofdstuk staat een overzicht van Kanban en ScrumBan.
Dit boek is in lijn met het certificeringsprogramma van EXIN Agile Scrum Foundation.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Nader Rad
Over Frank Turley
Inhoudsopgave
1. AGILITY (HET BEHENDIGHEIDSCONCEPT) 1
1.1 Projectleveringsmethode en levenscyclus 1
1.2 Voorspellende versus adaptieve levenscyclus 4
1.3 Agile versus Waterval 5
1.4 Is Agile nieuw? 5
1.5 Het Agile Manifesto 6
1.6 Agile principes 9
1.7 Praktische overwegingen over adaptieve levenscyclusfasen 12
1.7.1 Fixed-scope versus fixed-time iteraties.13
1.7.2 Duur van iteraties 13
1.7.3 Dezelfde tijdsduur of verschillende tijden voor iteraties? 13
1.7.4 Wat als sommige functies niet zijn afgerond? 14
1.7.5 Wat gebeurt er binnen de iteraties? 14
1.7.6 Machtigingen 15
1.8 Is dit alleen geschikt voor IT-projecten? 15
1.9 Is Agile sneller? 16
2. SCRUM 17
2.1 Methodologie versus framework 17
2.2 Algemeen overzicht van het Scrum Framework 18
2.3 Scrum rollen 19
2.3.1 Scrum Team 19
2.3.2 Rol 1: De Product Owner 21
2.3.3 Rol 2: De Scrum Master 23
2.3.4 Rol 3: Het Development Team 24
2.3.5 Andere rollen 25
2.3.6 Wie is de Projectmanager? 25
2.3.7 Varkens en kippen (pigs and chickens) 26
2.3.8 Geschikte werkruimte 26
2.3.9 Osmotische communicatie (osmotic communication) 27
2.3.10 Virtuele teams 27
2.4 Scrum gebeurtenissen (events)28
2.4.1 Introductie in Scrum events 28
2.4.2 Timeboxing 29
2.4.3 Event 1: De Sprint 29
2.4.4 Event 2: Sprint Planning 30
2.4.5 Event 3: Daily Scrum 32
2.4.6 Event 4: Sprint Review 33
2.4.7 Event 5: Sprint Retrospective 35
2.4.8 Activiteit: Product Backlog Refinement 35
2.4.9 Slack (speling) 36
2.4.10 De eerste Sprint 36
2.4.11 Release planning 36
2.4.12 Testen bij Agile 37
2.4.13 Planning onion 39
2.5 Scrum artifacts 40
2.5.1 Artifact 1: Product Backlog 41
Product Backlog Items 42
Alleen functionele features? 44
De twee regels 44
INVEST op de Product Backlog Items 45
Epics en Themes (verhalen en thema’s) 45
Estimating (schatten) 46
Storypoints 46
Velocity (snelheid) 47
Ideal Hours/Ideal Days (ideale uren/ideale dagen) 48
Velocity versus succes 49
Velocity versus Velocity 50
Planning poker 50
Triangulation (triangulatie) 52
Triangulation board (triangulatiebord) 52
Affinity estimation (affiniteitsschatting) 53
Re-estimating (herschatten)54
Ordenen van Product Backlog Items 54
Wat is de Value? 55
Hoe de Product Backlog te ordenen? 56
Value gerelateerd jargon 57
2.5.2 Artifact 2: Sprint Backlog 58
Onvoltooide items aan het eind van de Sprint 59
Alle items zijn gedaan in het midden van de Sprint 60
Bevroren versus dynamisch 60
Onvoltooid werk versus Velocity 61
2.5.3 Artifact 3: Increment 62
2.5.4 Definition of Done 64
2.5.5 Definiton of Ready 64
2.5.6 Projectprestaties bewaken 65
2.5.7 Sprintvoortgang bewaken 66
2.5.8 Information radiators 67
Burn-Down Chart 67
Burn-Down Bars 69
Burn-Up Chart 70
Cumulatieve flowdiagrammen 71
Niko-Niko kalender 72
2.6 Geschaalde Scrum 73
2.6.1 Rollen 74
2.6.2 Artifacts 76
2.6.3 Events 76
Sprint Planning 76
Daily Scrums 76
Sprint Reviews 78
Sprint Retrospective 78
3. EXTREME PROGRAMMING 79
3.1 Pairing 79
3.2 Assignment (toewijzing)80
3.3 Design (ontwerp)81
3.4 Write test (schrijf de test)81
3.5 Code 82
3.6 Refactoring 83
3.7 Integrate (integreren) 84
3.8 Go home (ga naar huis)! 84
3.9 Daily standup 84
3.10 Tracking (bijhouden)85
3.11 Risk Management (risicobeheer) 85
3.12 Spiking 85
4. DSDM® 87
4.1 Project Constraints (projectbeperkingen)87
4.2 Vooraf plannen 89
4.3 Prioriteren met MoSCoW 90
4.4 Uitzonderingen 91
4.5 Zelforganisatie 91
4.6 Contractsoorten 92
5. KANBAN EN SCRUMBAN 95
5.1 Kanban 95
5.1.1 Visualiseren 95
5.1.2 Limited WIP 96
5.1.3 Pull versus push 96
5.2 ScrumBut 102
5.3 ScrumBan 102
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan