Communicatieve vaardigheden
fysiovaardig
Paperback Nederlands 2017 3e druk 9789462365186Samenvatting
Het uitgangspunt in Communicatieve vaardigheden zijn de competentiegebieden communiceren en professioneel handelen uit het beroepsprofiel van de fysiotherapeut (KNGF, 2014). Hierbij zien we de volgende karakteristieken: het hanteren van een methodische werkwijze, handelen in overeenstemming met de principes van EBP, persoonlijk kunnen reflecteren op het handelen en gericht zijn op het vergroten dan wel behouden van de zelfredzaamheid van de cliënt.
Communicatieve vaardigheden zijn nodig om de relatie tussen fysiotherapeut en cliënt op te bouwen en te onderhouden, en zo een hoge mate van cliënttevredenheid te waarborgen. Heldere en transparante communicatie vormt de kern van het fysiotherapeutisch handelen en bepaalt voor een groot deel de kwaliteit van de zorg. Om te kunnen beoordelen wat op dit moment de meest waardevolle vaardigheden zijn voor een fysiotherapeut, is gebruikgemaakt van de Calgary-Cambridge Observatielijst die is bewerkt voor de Nederlandse situatie.
Het boek is bedoeld voor studenten fysiotherapie en startende fysiotherapeuten in de praktijk. De benodigde communicatieve vaardigheden worden besproken volgens de stappen van het fysiotherapeutisch proces, waarbij gebruik wordt gemaakt van een vereenvoudigd vierfasenmodel: consult beginnen, informatie inwinnen, therapeutisch en preventief handelen (gericht op gedragsverandering) en consult beëindigen.
Het boek opent met een aantal basisvaardigheden die passen bij het professioneel handelen. Om het reflectievermogen te stimuleren begint en eindigt elk hoofdstuk met een aantal vragen en oefenopdrachten. De vaardigheden zoals beschreven in het boek zijn inzichtelijk gemaakt op de wensite door middel van video's van praktijksituaties.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan