Lees verder
Marjolijn de Graaf (1971) is veranderarchitect met een gebruiksvriendelijke veranderaanpak.
Meer over de auteursDecisions by Design
In vier stappen naar breed gedragen besluiten
Gebonden Nederlands 2017 1e druk 9789462761490Samenvatting
Het handboek voor veranderaars en game changers om tot gedragen besluiten en betere resultaten te komen.
Decisions by Design is een eenvoudig en krachtig instrument om via actieve participatie tot de best haalbare en houdbare besluiten te komen. Vier ontwerpstappen leiden jou als veranderaar gezamenlijk en interactief met betrokkenen naar cruciale en gedragen besluiten, waarin alle verschillende perspectieven en werkelijkheden erkend zijn.
Decisions by Design
- van een opgelegde verandering naar een gedragen toekomst.
- een procesmatige benadering met een resultaatgerichte aanpak.
- focus op kwaliteit door evidence driven besluiten.
Marjolijn en Edwin zijn de motor achter Impact Company. Impact Company faciliteert veranderaars en leiders naar succesvol organiseren met blijvende impact en meer betrokkenheid.
‘Met het boek Decisions by Design van Marjolijn en Edwin de Graaf ligt er een gedegen en praktisch werk over besluitvorming waar elke manager en veranderaar zijn voordeel mee kan doen.
De basis vormt een eenvoudig hanteerbaar model dat aansluit op de wijze waarop de menselijke psyche werkt. Wat zich echter op intrapersoonlijk niveau automatisch en logisch afspeelt, gebeurt nog niet vanzelfsprekend in groepen. In dit boek brengen de auteurs het besluitvormingsproces terug tot vier heldere, opeenvolgende fasen. Hierdoor ontstaat een ontwerp dat groepen helpt om doordachte en gedragen besluiten te nemen.
Het model is bovendien empirisch getoetst, dankzij de jarenlange ervaring van de auteurs als proces- en veranderarchitecten.’
DRS GUIDO VAN DE WIEL - WHEEL PRODUCTIONS
‘Het boek Decisions by Design bevat bruikbaar gedachtegoed, wat ik graag in de praktijk van verandermanagement wil toepassen.
Het is een inspirerend boek, helder geschreven en met ruime aandacht voor de theorie als hoe je het gedachtegoed met name als facilitator in praktijk kan brengen en waar je dan op moet letten.’
ANKE ZINDLER - RIJKSWATERSTAAT
‘Als Change Management Consultant kom ik regelmatig in situaties terecht, waarbij belangen van meerdere partijen behartigd dienen te worden in een beslissing, een voorstel of een aanpak. Hoewel elke adviseur daar zijn eigen technieken en trucjes voor ontwikkelt, ontbrak het tot nu toe aan een solide, pragmatische aanpak om meerdere partijen tot één standpunt te brengen.
Door de vier stappen van Decisions by Design te volgen, ben ik veel beter in staat gebleken om alle belangen in kaart te brengen, de betrokkenen met elkaar te laten praten en begripsvorming te creëren. Om zodoende met elkaar, met onderling begrip, keuzes te maken.
Decisions by Design is een aanrader voor iedereen die stakeholders met verschillende (conflicterende) belangen dient te verbinden. Bijvoorbeeld in een rol als management consultant, product owner, CIO of kwartiermaker.’
GUIDO VAN GEMERDEN - ICTVERANDERMANAGER.NL
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Marjolijn de Graaf
Over Edwin de Graaf
Inhoudsopgave
Voorwoord
1.Inleiding
Introductie op het boek
2. In vier stappen naar resultaatgerichte besluitvorming
2.1 De paradox van participatie en resultaatgerichtheid
2.2 Introductie van het besluitvormingsmodel
2.3 Een vorm van ontdekken
2.4 Een natuurlijk proces
2.5 Vier stappen, vier typen vragen
2.6 Vragen en antwoorden
2.7 Wanneer Decisions by Design inzetten
2.8 Voorbeelden
INTERMEZZO Decisions by Design als infrastructuur voor gezamenlijke besluitvorming in veranderingstrajecten
3. Decision Design Canvas
3.1 De waarde van het canvas
3.2 Werk visueel
3.3 Uitleg van het canvas
3.4 Gebruik van het canvas in de praktijk
4. Design en groepsproces
4.1 Natuurlijke stappen in ons brein maken we collectief
4.2 Grip op gezamenlijke besluitvorming en op de groepsdynamiek
4.3 Assenstelsel om gezamenlijke besluitvorming te ordenen
4.4 Dimensie van denkstijlen
4.5 Dimensie van het groepsproces
4.6 Denkstijlen en groepsproces benutten
INTERMEZZO Steeds meer betrokkenen
5. Stap 1: Feiten delen
5.1 Stick to the facts
5.2 Bouw een gezamenlijk beeld over de feiten
5.3 Focus en afbakening aanbrengen
5.4 Iedereen vult de feiten aan
5.5 Begeleiden en bijsturen van feiten delen
5.6 De waarde van feiten delen in de besluitvorming
6. Stap 2: Reflecteren
6.1 Persoonlijke verbinding maken met het vraagstuk
6.2 Intuïtie en emotie krijgen een plek in de besluitvorming
6.3 Sturen en ontwerpen van reflecteren
6.4 Begeleiden en bijsturen van reflecteren
6.5 De waarde van reflecteren in de besluitvorming
INTERMEZZO Continu keuzes maken
7. Stap 3: Nieuwe inzichten
7.1 Alle informatie interpreteren
7.2 Onderzoek resulteert in nieuwe inzichten
7.3 Sturen en ontwerpen naar nieuwe inzichten
7.4 Begeleiden en bijsturen naar nieuwe inzichten
7.5 De waarde van nieuwe inzichten in besluitvorming
INTERMEZZO Afstand tussen besluit en uitvoering
8. Stap 4: Besluiten
8.1 Een keuze maken
8.2 Er is een oplossing en een actielijst
8.3 Sturen en ontwerpen van besluiten
8.4 Begeleiden en bijsturen van besluiten
8.5 De waarde van besluiten in de besluitvorming
INTERMEZZO De behoefte om besluitvorming nieuw vorm te geven
9. De waarde van Decisions by Design in organisaties
9.1 Het gehele menselijke systeem doet mee
9.2 Alle beslisstijlen komen aan bod
9.3 Belofte aan betekenis en inhoud
9.4 Iteratief en incrementeel besluiten
9.5 De voordelen van Decisions by Design
BIJLAGEN
De kracht en randvoorwaarden van groepsbesluitvorming
De voordelen van groepsbesluitvorming
De nadelen van groepsbesluitvorming
Factoren die de kwaliteit van groepsbesluiten verhogen
(Inspiratie-) bronnen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan