Marinda van Harskamp (1974) is werkzaam als zelfstandig Digital Finance consultant en coach, nadat ze vele jaren heeft gewerkt bij het internationale hoofdkantoor van IKEA.
Meer over de auteursDigital Finance
Leidinggeven aan de digitalisering van Finance
Paperback Nederlands 2019 1e druk 9789462763487Samenvatting
Digital Finance is de verzamelnaam voor onder andere robotica, kunstmatige intelligentie, supercomputers, big data en blockchain en is dé disruptieve ontwikkeling voor Finance. Waar Digital Finance de kern en het vaktechnische aspect van Finance niet verandert (het wat van Finance), verandert de digitalisering wel de handmatige en repetitieve transactionele werkzaamheden en het proces van verwerken, samenstellen, controleren en rapporteren (het hoe van Finance). Hierdoor verdwijnt er veel werkgelegenheid en ontstaat er een overschot aan personeel dat getraind en opgeleid is voor werkzaamheden die straks niet meer bestaan.
Digital Finance zorgt ook voor een kwalitatieve sprong vooruit. Doordat Digital Finance de transactionele werkzaamheden digitaliseert, ontstaat er veel ruimte voor ander gekwalificeerd werk. Hierdoor komt er een verschuiving naar financials met accountingkennis en -ervaring en sterker ontwikkelde professionele competenties. Dit type financial zal open moeten staan voor verandering, de organisatie begrijpen en doorgronden, verbindingen leggen, systeemdenken en data analytics beheersen. En persoonlijke vaardigheden hebben ontwikkeld zoals leiderschap, effectieve communicatietechnieken, conflicthantering, emotionele intelligentie, team- en agile-coaching.
Vanwege al deze verschillende aspecten vraagt het leiderschap van de digitalisering een heldere en multidimensionale aanpak (systemen, processen en mensen), het herinrichten van de organisatie en het opleiden en trainen van de financials, waarbij ook oog is voor het systemisch aspect van de digitalisering. Dit boek gaat daarover. Leidinggeven aan de digitalisering is geen makkelijke opdracht, maar wel een opdracht vol uitdagingen en een mooie bestemming met toekomstperspectief. Vergelijk het met de uitdaging om de moeilijkste berg te beklimmen én de wereld in wedstrijdverband overzeilen! Waanzinnige uitdagingen, waar ook niet alles van tevoren duidelijk is en waar anticiperen een van de belangrijkste vaardigheden is.
Makkelijk? Nee. Uitdagend? Ja. Nodig? Ja!
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Marinda van Harskamp
Over Robêrt de Gier
Inhoudsopgave
Voorwoord Meindert Keuning 12
Voorwoord Annemarie van der Meer 14
1 Welkom in de vierde industriële revolutie 17
1.1 Het nieuwe normaal 18
1.2 De digitale transformatie en Finance 19
1.3 Het waarom van dit boek 21
1.4 Leeswijzer 22
2 Digital Finance 24
2.1 Wat is Digital Finance? 24
2.2 Automatisering en digitalisering 25
2.3 Van mechanische naar cognitieve systemen 27
2.3.1 Robotica 31
2.3.2 Kunstmatige intelligentie 32
2.3.3 Supercomputers en big data 35
2.3.4 Blockchain 37
2.4 Impact van de ontwikkelingen 40
2.5 Het vervolg van de reis 43
3 Digital Finance en de organisatie 45
3.1 De nieuwe rol van Finance 45
3.2 Stap 1: implementeer hybride organisatie 47
3.2.1 Processen 53
3.2.2 Mensen 55
3.2.3 Systemen 56
3.3 Stap 2: implementeer procesgeoriënteerde organisatie 58
3.3.1 Processen 60
3.3.2 Mensen 61
3.3.3 Systemen/digitalisering 61
4 Digital Finance en de mens 64
4.1 Het effect van Digital Finance op de financial 64
4.1.1 De menskant 65
4.2 Het nieuwe normaal van Finance 75
4.2.1 Ontwikkeling en opleiding nieuw type financial 76
4.2.2 Opleidingen en overheid 80
4.2.3 De disruptie van Finance is al begonnen 82
4.3 Leidinggeven aan de digitalisering van Finance 87
4.3.1 Tijdschema van Digital Finance 87
4.3.2 Digital Finance: transitie of transformatie? 88
4.3.3 Digital Finance en leiderschap 95
Appendix: globale beschrijving processen 100
Over de auteurs 102
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan