

George Akerlof is hoogleraar economie aan de universiteit van Californië in Berkeley. In 2001 ontving hij de Nobelprijs voor zijn onderzoek naar de invloed van informatie op de marktwerking.
Meer over de auteursDe economie van list en bedrog
Hoe de vrije markt ons voor de gek houdt
Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789462983533Samenvatting
Al sinds Adam Smith luidt een van de basisregels van de economie dat vrije markten ons als door een onzichtbare hand voorzien van materieel welzijn. In De economie van list en bedrog plaatsen Nobelprijswinnaars George Akerlof en Robert Shiller bij dit idee een paar fundamentele vraagtekens. Zolang er winst kan worden gemaakt, spelen bedrijven via manipulatie en misleiding systematisch in op de psychologische zwakheden en onwetendheid van ons als consument. De vrije markt is niet inherent goedaardig en leidt niet vanzelf tot algemeen heil. Integendeel, hij zit vol valkuilen, trucs en prikkels om ons in de val te lokken.
Akerlof en Shiller illustreren dit idee met tientallen verhalen waaruit blijkt dat list en bedrog iedereen raakt, in bijna alle facetten van het leven. Meer dan ooit worden we door reclames verleid. We geven ons geld uit tot op de laatste cent, en vragen ons dan af hoe we de rekeningen voor de volgende maand moeten betalen. We betalen te veel voor sportscholen, auto's, huizen en creditcards. Farmaceutische bedrijven brengen dure ingenieuze producten op de markt waar we weinig aan hebben, en die soms ronduit gevaarlijk zijn.
De economie van list en bedrog geeft fascinerende details hoe manipulatie en misleiding in al deze gebieden werkzaam zijn. Daarnaast vertelt het boek over mensen die zich tegen economisch bedrog verzetten, en hoe dat bedrog met meer kennis, hervormingen en wetgeving kan worden teruggedrongen.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over George Akerlof
Over Robert Shiller
Inhoudsopgave
Inleiding
Deel I: Onbetaalde rekeningen en financiële ineenstorting
1. Ons pad ligt bezaaid met verleidingen
2. Reputatie-exploitatie en de financiële crisis
Deel II: Phishing in uiteenlopende contexten
3. Reclamemakers ontdekken hoe ze op onze zwakke plekken kunnen inzoomen
4. Geldklopperij met auto's, huizen en creditcards
5. Phishing in de politiek
6. Voedsel, medicijnen en phishing
7. Innovatie: The Good, the Bad, and the Ugly
8. Tabak en alcohol
9. Winstgevend over de kop gaan
10. Michael Milken: Phishing met junk bonds als lokaas
11. Het verzet en de verzetshelden
Deel III: Conclusie en nawoord
Conclusie: Voorbeelden en algemene lessen
Nawoord: Het belang van phishingevenwicht
Dankbetuiging
Bibliografie
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan