Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-Books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Marketing Trendsurfing
Trendsurfing
Bert Van Thilborgh

Bert Van Thilborgh was founder van twee succesvolle marketingcommunicatiebureaus in België en Nederland. In 2016 richtte Bert het trendwatching en innovation agency Futureproved op. Hij wordt geconsulteerd om strategisch vooruit te kijken, toekomstanalyses te maken, trendinzichten te delen of trendrapporten te maken voor bedrijven.

Meer over Bert Van Thilborgh
Uit de boeken - Trends, hypes en voorspellingen Bertrand Weegenaar 30 augustus 2023 Albert Einsten zei ooit: ‘Meer dan het verleden interesseert mij de toekomst, want daarin ben ik van plan te leven.’ Het verklaart misschien de fascinatie voor de toekomst, die we onder andere terugzien in de vele boeken die erover verschijnen, de opkomst van de trendindustrie, en de vele managementboeken en -methoden die grip op die toekomst beloven. Bertrand Weegenaar doet een greep in wat er zoal te lezen valt over dit bewogen onderwerp. Lees het volledige artikel
Bert Van Thilborgh

Trendsurfing

Innoveren op de golven van verandering

Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789463372565
Verkooppositie 4870Hoogste positie: 157
Paperback | NL € 30,00 Paperback | EN € 30,00
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
30,-
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Interviews en artikelen Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Trendwatcher Bert Van Thilborgh gidst je in TRENDSURFING doorheen de veranderingsprocessen in onze snel evoluerende, uiterst volatiele en ambigue maatschappij.
Dit is het eerste Nederlandstalige methodologische boek waarin de auteur de technieken van trendanalyse verheldert en in een structureel model giet. Daarnaast reikt het boek hulpmiddelen en handvatten aan om als lezer op trends te surfen en de golven van innovatie op te zoeken.

Bert observeert, kwantificeert, verklaart en geeft een toekomstrichting aan hoe trends zich bovendien verder kunnen ontwikkelen. Hij kiest daarbij voor actuele, (inter)nationale voorbeelden en surft naar diverse domeinen, zoals de automobielsector, de retail, toerisme en hospitality, het luxesegment, media en entertainment, telecom en consumentenelektronica en diverse lifestylesectoren. Maar evenzeer kiest hij voorbeelden uit de zachtere sectoren, zoals de gezondheidszorg en de non-profitsector.

TRENDSURFING is een must-read managementboek voor elke trendgevoelige, trendsettende of toonaangevende CEO, bestuurslid, ondernemer, marketeer, innovatiespecialist, productontwikkelaar en beleidsmaker. Iedereen wil tenslotte meesurfen op de golven van verandering. De aanpak en persoonlijke stijl van Bert Van Thilborgh dagen de lezer bovendien uit om zelf het trendsurfpak aan te trekken.

Trefwoorden

trendanalyse   trendwatching   innovatie   verandering   disruptie   toekomst   trendimplementatie   scenario-planning   strategisch management   wildcards   maatschappelijke ontwikkelingen   trendsurfen   trendpiramide   scenario-ontwikkeling   maatschappelijke verandering   marketinginnovatie   concurrentievoordeel   hypes   futureproved   coolhunting   trendcyclus   trendcreatie   trendsurf model   maatschappelijke context   antitrends   trendspotting   consumentengedrag   trend implementatie   waardensystemen   macro-trends  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789463372565
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:200
Uitgever:Pelckmans
Druk:1
Verschijningsdatum:11-1-2023
Hoofdrubriek:Marketing, Verandermanagement

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Interviews en artikelen (2)

achtergrond
Uit de boeken - Trends, hypes en voorspellingen
Bertrand Weegenaar 30 augustus 2023 Albert Einsten zei ooit: ‘Meer dan het verleden interesseert mij de toekomst, want daarin ben ik van plan te leven.’ Het verklaart misschien de fascinatie voor de toekomst, die we onder andere terugzien in de vele boeken die erover verschijnen, de opkomst van de trendindustrie, en de vele managementboeken en -methoden die grip op die toekomst beloven. Bertrand Weegenaar doet een greep in wat er zoal te lezen valt over dit bewogen onderwerp.
Artikel lezen
interview
Breughel de Oude was de eerste trendwatcher
Jeroen Ansink 3 april 2023 Na Covid en de oorlog in Oekraïne staan ons de komende vijftien jaar nog drie grote schokken te wachten, aldus Bert Van Thilborgh, oprichter van het Belgische adviesbureau Futureproved. In zijn boek Trendsurfing legt hij uit hoe organisaties daar via innovatie op kunnen anticiperen. ‘Als landen het laten afweten, dan bestaat de kans dat bedrijven het stokje overnemen.’
Artikel lezen

Over Bert Van Thilborgh

Bert Van Thilborgh was founder van twee succesvolle marketingcommunicatiebureaus in België en Nederland. In 2016 richtte Bert het trendwatching en innovation agency Futureproved op. Hij wordt geconsulteerd om strategisch vooruit te kijken, toekomstanalyses te maken, trendinzichten te delen of trendrapporten te maken voor bedrijven.

Andere boeken door Bert Van Thilborgh

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

VOORWOORD 10
DANKWOORD 14
BEGRIPPENLIJST 17
INLEIDING 21

DEEL 1: WAT ZIJN TRENDS? 27

HOOFDSTUK 1: HET VERANDERINGSPROCES 32
1. Onze leefwereld verandert sneller en ingrijpender 32
2. Wildcards veroorzaken disruptieve veranderingen 36
3. Verschillende soorten wildcards 38
4. Wildcards vergeleken: de pest en corona 40
5. Disrupties beïnvloeden ons leven 45
6. Mogelijke wildcards voor de toekomst 55
7. Houden mensen wel van verandering? 64

HOOFDSTUK 2: HANDELINGSMOTIEVEN, WAARDEN, NORMEN EN VERWACHTINGEN 68
1. Geen mosterd meer van Abraham 68
2. Waarden als basisprincipes voor ons handelen 73
3. Normen om waarderationeel te handelen 77
4. Torenhoge verwachtingen veroorzaken stijgende stressniveaus 79

HOOFDSTUK 3: DE MAATSCHAPPELIJKE CONTEXT 80
1. Het nieuwe letterwoord ibsoteep 80
2. Onze multimodale identiteit 82
3. Bevolking in beweging 90
4. Het sociaal-culturele speelveld 110
5. Omgeving onder hoogspanning 118
6. Onze technosfeer 128
7. Economie en werkgelegenheid 133
8. Energie 142
9. Politiek-institutioneel en juridisch 144
10. Tussenbesluit 146

HOOFDSTUK 4: TRENDS ALS MOTOR VOOR INNOVATIE 148
1. Innovatie 148
2. En wat met creativiteit en uitvindingen? 150

HOOFDSTUK 5: ANDERE TRENDBEGRIPPEN 152
1. De antitrend of tegentrend 153
2. Coolhunting 157
3. Rages, hypes en hits 161
4. Mode en stijl(en) 166

HOOFDSTUK 6: HOE EVOLUEREN TRENDS, HYPES EN RAGES? 168
1. Wie zijn de trendcreatoren? 168
2. Waar ontstaan trends? 171
3. Hoe evolueren trends, hypes en rages? 172
4. Zijn trends cyclisch? 192
5. Trends inzetten om voorsprong te verwerven op concurrenten? 199

DEEL 2: ZELF OP TRENDONDERZOEK? 209

Stap 1. Waar vinden we trendinformatie terug? 212
Stap 2. Van trendspotting naar analyse 225
Stap 3. Trendanalyse en trendimplementatie 229
Stap 4. Trends indelen in de trendpiramide 231
Stap 5. Trendtools voor innovatie 241
1. De ‘Wat als… dan dit’-scenario’s 242
2. Het toekomstimpactdiagram 248
3. Het Futureproved Trendsurfmodel 253

TOEPASSINGEN VAN HET TRENDSURFMODEL 259

Case 1. Toeristisch tijdreizen 259
Case 2. Wonen in een terracotta huis 280

CONCLUSIE 303
BIBLIOGRAFIE 310
EINDNOTEN 314

Aanbevolen live events...

vrijdag 26-09-2025

Amsterdam Business Forum 2025

Seminar

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Als dit, dan dat
    Chris Bleakley
    Als dit, dan dat
    € 24,99
  • E-coaching
    Anne Ribbers
    E-coaching
    € 39,95
  • Verhalen vertellen en vragen stellen
    Tamar Kopmels
    Verhalen vertellen en vragen stellen
    € 50,95
  • Productergonomie - Ontwerpen voor nu, gebruik en beleving - Deel 2b
    Brecht Daams
    Productergonomie - Ontwerpen voor nu, gebruik en beleving - Deel 2b
    € 69,95
  • Observeren, registreren, rapporteren en interpreteren
    Petra de Bil
    Observeren, registreren, rapporteren en interpreteren
    € 36,95
  • Project Management
    Roel Grit
    Project Management
    € 50,95

Dit boek staat op 1 boekenlijst...

  • Managementboek Redactie
    Longlist Managementboek van het Jaar 2024

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Trendsurfing

        Trendsurfing
        Bert Van Thilborgh
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Trendsurfing

        Verwijder uw beoordeling