Lees verder
Dick Lokhorst is mede-eigenaar van organisatieadviesbureau CxOrange en begeleiden strategie- en implementatietrajecten in het mkb.
Meer over de auteursDe SWOT-analyse 2.0
Samen besluiten, betere strategie
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2022 1e druk 9789024450992Samenvatting
Zorg dat alle deelnemers aan strategiesessies een stem krijgen en creëer zo meer draagvlak voor besluitvorming en toekomstvisie. De uitdaging voor elke organisatie: hoe kunnen we sneller vernieuwen, blijven we relevant voor de klant en houden we het leuk voor de medewerker?
De SWOT-analyse is al zeventig jaar een uitstekend instrument om strategische keuzes te maken. Toch worstelen veel organisaties met de vertaling van de uitkomsten naar effectieve besluiten. De SWOT-analyse 2.0 biedt een gestructureerde aanpak voor leiders op weg naar gedragen strategie én interventies. De auteurs leiden je aan de hand van praktische voorbeelden langs alle stappen van een effectieve SWOT-analyse.
Van het benoemen van de strengths, weaknesses, opportunities en threaths, via het invullen van de confrontatiematrix, tot een interactief besluitvormingsproces. De SWOT-app bij het boek geeft iedere deelnemer aan de strategiesessie een stem in het debat. Zo wordt werken aan strategie boeiend en inspirerend. Dit boek is een essentiële gids voor leiders en veranderaars die met draagvlak de strategische doelen van hun organisatie willen behalen.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Dick Lokhorst
Over Simonne Vermeylen
Over Gerke van Zalk
Inhoudsopgave
DEEL 1 WAT IS STRATEGIE EN DOET HET ERTOE?
1. Heb jij een strategie? 21
1.1 Het waarom: Stip! 24
2. De strateeg als jongleur 27
2.1 Bal 1: willen 27
2.2 Bal 2: moeten 30
2.3 Bal 3: kunnen 31
2.4 Bal 4: het concurrentievoordeel 32
2.5 Waar beginnen we? 33
2.6 Strategie in drie stappen 35
2.7 Wat moet je met een SWOT-analyse? 37
2.8 Beter kiezen: een aantal tips 42
3. Concurrentievoordeel 45
3.1 Waarom de klant bij jou komt … de 5 – 4 – 3 – 3 – 3-formule van het Customer Relevancy Model 47
3.2 Net Delivered Customer Value 48
3.3 De generieke strategieën: kostenleiderschap of differentiatie 52
3.4 De waardedisciplines van Treacy en Wiersema: waarvoor wil je gekend zijn? 55
3.5 Het Business Model Canvas van Osterwalder en Pigneur 57
4. Leiderschap in het strategie- en verandertraject 61
4.1 Leiderschap en succesrijk veranderen 61
4.2 Visie 62
4.3 Anders denken = ander doen 64
4.4 Veranderen en het veranderende speelveld 66
DEEL 2 HET PROCES VAN DE SWOT-ANALYSE OPZETTEN
5. Bewustwording en anders denken met de SWOT-analyse en SWOT-app 71
6. Hoe begin je aan een SWOT-analyse? 73
6.1 Het team: together, everybody achieves more 74
6.2 De vergaderplaats: kies een inspirerende locatie 77
6.3 Organisatie en verloop 79
DEEL 3 DE STRATEGISCHE OEFENING
7. Intern versus extern: eenheid van analyse 83
8. Analyse van de externe omgeving: kansen en bedreigingen 87
8.1 Trendanalyse 88
8.2 Industrieanalyse 91
8.3 Marktontwikkeling: concurrentie en klanten 99
8.4 Tot slot enkele adviezen 101
9. Analyse van de interne omgeving 105
DEEL 4 DE SWOT-APP
10. De SWOT-app 113
10.1 Met de SWOT-app maak je de SWOT-analyse in 7 stappen 113
10.2 Tijdsplanning voor een SWOT-analyse: 8 uur verdeeld over 2 dagen 114
11. De SWOT-analyse met de SWOT-app 117
11.1 Stap 1 - Markt: individueel inventariseren van de
marktontwikkelingen 117
11.2 Stap 2 - Sterktes: individueel inventariseren van de sterktes van de organisatie 119
11.3 Stap 3 - Zwaktes: individueel inventariseren van de zwaktes van de organisatie 121
11.4 Stap 4 - Bundelen: collectief de individuele marktontwikkelingen, sterktes en zwaktes bundelen 123
11.5 Stap 5 - Ranken: individueel bepalen van de mate van aansluiting tussen je onderneming en de markt 125
11.6 Stap 6 - Confrontatie: collectief de afwijking van de individuele ranking tonen aan de deelnemers 129
11.7 Stap 7 - Conclusie: collectief de confrontatiematrix beoordelen en deze vertalen in een strategie, USP’s en actieplan 132
11.8 De SWOT-analyse is afgerond en wat nu? 137
DEEL 5 HET VERANDERTRAJECT
12. Succesrijk veranderen: 6 fasen 141
12.1 De wil 143
12.2 De confrontatie 144
12.3 Acceptatie 146
12.4 Transformatie 146
12.5 Implementatie 147
12.6 Opbrengst of het resultaat 150
Nawoord 153
Nederlands taalgebruik in Vlaanderen en Nederland 155
Referenties, en aanvullende literatuur voor de nieuwsgierige lezer 157
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan