Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

We love communities - Hoe je succesvol wordt met jouw online community

Je wil natuurlijk niet zomaar een community, je wil een succesvolle community. Als digital consultant heb ik van dichtbij gezien dat de opkomst van online communities de kracht van offline communities overneemt en die vermenigvuldigt met tien, of zelfs met honderd of duizend. Want door online communities komen we in contact met iedereen waar we een connectie mee hebben. En waar we die connectie ook écht nodig hebben.

Maartje Blijleven | 17 september 2019 | 3-5 minuten leestijd

Je hoeft gelijkgestemden niet per se in je directe omgeving te hebben, via internet vind je ze over de hele wereld! Wat is het geheim van een succesvolle community?

Je kunt een community bouwen rondom:
• je merk, product of dienst: voor meer fans, klanten en omzet;
• je organisatie intern: een hechtere band tussen collega's, meer kennisdelen en betere resultaten;
• een goed doel of non-profitorganisatie: samen sta je sterker en samen kun je meer bereiken;
• een vereniging of stichting: de leden met elkaar te verbinden en kennis te delen;
• je passie: als hobbyist met anderen te praten over je favoriete bezigheid en tips en tricks uitwisselen;
• jezelf, als influencer: een community van fans om je heen verzamelen;
• je onderneming: leren hoe je je ideale klant het beste kunt bereiken en hoe je prospects omzet in echte klanten en fans.
• een ander leuk idee dat niet onder bovenstaande punten valt.

De kracht van online communities laat je als lid:
• sneller je doel bereiken: als we een gemeenschappelijke passie of doel hebben, dan vinden we elkaar leuker en kunnen we elkaars gedrag makkelijker beïnvloeden;
• sneller groeien: door het voordeel van een groter netwerk;
• meer op jezelf vertrouwen: doordat je gesupport wordt;
• meer energie krijgen: door dezelfde passie of zorg te delen;
• sneller leren: door kennis te delen binnen je community.

Het geheim van een succesvolle community:
1. Trek lering uit cases van merken die al succesvolle communities hebben neergezet, zoals KLM en PlayStation, zodat je weet hoe je zelf een win-win-winsituatie kunt creëren voordat je een communitystrategie voorstelt en/of een community gaat (uit)bouwen.
2. Luister goed en communiceer op een eerlijke, oprechte, transparante en persoonlijke manier met de leden in je community.
3. Neem je community serieus. Stel een communitystrategie op en neem die op in je business- en marketingcommunicatiestrategie om zo het succes te vergroten.
4. Bouw een langdurige relatie met je leden op door waarde toe te voegen. Kwalitatieve content = waarde. Zo zorg je ervoor dat je de meest waardevolle speler in jouw markt bent.
5. Combineer on- en offline. De combinatie versterkt elkaar, het verdiept de experience rond de community en versterkt daarmee de band.
6. Ga de interactie met je community aan: de dialoog. Zodat mensen zich gehoord voelen en je kunt inspelen op de behoefte vanuit de community.
7. Zorg voor een goede leider die authentiek en oprecht is. Dat kunnen ook meerdere leiders zijn. Blijf dicht bij jezelf, wees zichtbaar, claim je spot en maak er samen een succes van.
8. Investeer tijd en/of geld in een community als je deze wil laten groeien. Daarvoor is het ook belangrijk dat je dagelijks in de community aanwezig bent, ook al is het maar 5 minuten.
9. Volg het We love communities 10-stappenplan en ga ervoor.

Dit zijn de 10 stappen in het kort:
#1 Bedenk een goed idee en doe onderzoek om dit idee te valideren.
#2 Bepaal je doelgroep en stel je communitystrategie vast om op de langere termijn succesvol te zijn.
#3 Kies het soort community en platform dat daarbij past, neem het management mee in de besluitvorming.
#4 Start met passie, samen met anderen en vergeet de communityregels niet.
#5 Plaats alvast de eerste content volgens je strategie en contentplanning.
#6 Nodig de eerste leden uit, werk samen met anderen en activeer je community.
#7 Groei gratis en organisch via ambassadeurs en mond-tot-mondreclame.
#8 Groei door pr & promotie en vergeet daarbij de vindbaarheid niet.
#9 Richt je op de lovers en niet op de haters, om de juiste sfeer te bepalen en bewaken.
#10 Blijf leren en optimaliseren om met je community relevant te zijn en te blijven.

Wacht niet langer, begin vandaag met de uitgebreide stappen in het boek. En blijf leren en optimaliseren om het succes te vergroten. Veel plezier!

 

Maartje Blijleven (1979) is digital community expert en bouwt al sinds 2000 aan succesvolle online communities, onder andere met haar werk voor Endemol, KLM, Nationale Postcode Loterij, Heineken, Peugeot en Schiphol. Als mede-oprichter van de communities IncludeNow. & WomenTalkTech weet ze hoe je een community begint en laat groeien. Met We love communities helpt ze ondernemende professionals en ondernemers om succesvol te zijn met hun eigen online community: voor verschillende bedrijven, mensen en doeleinden.

Over Maartje Blijleven
Maartje Blijleven (1979) is digital community expert en bouwt al sinds 2000 aan succesvolle online communities, onder andere met haar werk voor Endemol, KLM, Nationale Postcode Loterij, Heineken, Peugeot en Schiphol. Als mede-oprichter van de communities IncludeNow. & WomenTalkTech weet ze hoe je een community begint en laat groeien. Met We love communities helpt ze ondernemende professionals en ondernemers om succesvol te zijn met hun eigen online community: voor verschillende bedrijven, mensen en doeleinden. Maartje is veelgevraagd keynotespeaker, gastdocent aan Hogeschool Leiden en komt als digital community expert regelmatig in de media. Onder andere in vakmedia als Adformatie, Emerce en Nederlands MediaNieuws, maar ook op TV voor een breder publiek. Met online trainingen, 1:1 strategie-sessies, masterclasses, keynotespeeches en haar boek laat ze mensen stap-voor-stap zien hoe je een community begint en tot bloei brengt.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden