In een alsmaar schaarser wordende arbeidsmarkt, een recordaantal openstaande vacatures en historisch laag aantal werklozen wordt het voor werkgevers steeds lastiger om de juiste medewerkers te bereiken, te overtuigen en te behouden.
Wat kun je doen, hoe ga je te werk, welke stappen/beslissingen moet je nemen om de juiste mensen te vinden voor jouw organisatie?
Hieronder een paar zaken die ik in het Handboek Recruitment en Employer Branding behandel.
War for talent
Het blijft intrigerend, organisaties die op zoek zijn naar nieuw personeel en er nog steeds vanuit gaan dat de ‘war for talent’ gaande is, neem van mij aan: die slag is allang gewonnen door de kandidaten! Met deze wetenschap is het goed om inzichten te verzamelen wat potentieel nieuwe medewerkers belangrijk vinden aan werk en een werkgever. Waar kiezen ze voor? Wat heb je ze te bieden? Waarom zouden ze voor jouw kiezen? Ga op zoek naar de beschikbare data en vergeet niet de eigen organisatie daarin mee te nemen. Zij hebben al voor jouw organisatie gekozen.
Schaf de motivatiebrief af!
Te vaak zie ik dat organisaties een zeer lang sollicitatieproces hanteren en daar ook motivatiebrieven bij vragen. Heb je je wel eens afgevraagd hoe kandidaten aan hun mooie brieven komen? Google maar eens!
Zeker voor lastig vervulbare vacatures adviseer ik je om de oude procedure los te laten. Zorg voor een laagdrempelige sollicitatieprocedure. Ga in gesprek, online of live. Natuurlijk ga je op zoek naar de motivatie, maar dat kan op verschillende manieren.
Wirwar van tools, hoe kies ik?
Het vakgebied Recruitment & Employer Branding is de laatste twintig jaar enorm in ontwikkeling. De moeilijkheid is dat er zoveel aanbieders en oplossingen zijn dat het lastig is de beste keuzes te maken voor jouw organisatie. Zorg dat je de innovatie kiest die bij jouw organisatiestrategie past. Met alleen hippe werving en selectie tools kom je er niet, het gaat immers om de gehele medewerkersreis, laat zien wat medewerkers kunnen verwachten als ze in dienst komen. Hoe is de on-boarding, zijn de ontwikkel- en opleidingsmogelijkheden innovatief, hoe is het met het thuiswerkbeleid? Medewerkers zullen weggaan als je buiten iets anders verteld dan je binnen kunt waarmaken.
Word attractief werkgever!
Ga je voor de korte termijn of maak je een meerjarige strategie?
Is de hele organisatie zich ervan bewust dat zij een belangrijke rol spelen in het aantrekken van nieuwe medewerkers?
In het Handboek Recruitment & Employer Branding geef ik je inzicht in alle facetten die invloed hebben op het aantrekken en aannemen van personeel. Omdat er ontzettend veel bij komt kijken, heb ik een overzichtelijk en doordacht model ontwikkeld, het Total Talent Acquisition Model.
Het model kent drie pijlers:
Strategische thema’s, o.a. strategische personeelsplanning, diversiteits- en inclusiebeleid, total talent management en de candidate journey.
Recruitment thema’s, o.a recruitmentproces, systeem, wetgeving, kennis en opleidingsplatformen, selectie en sourcing vaardigheden, wervingsplannen.
Employer Branding thema’s, o.a. met uitleg over het belang van een Employer Value Proposition, Employer Branding strategie, doelgroep analyse, Werken-bij-site, werkgeversonderzoeken en referral.
Met dit integrale model, geef ik je advies, handvatten, antwoorden en zet ik de belangrijkste processtappen op een rij zodat jij er alles aan kunt doen om de juiste medewerkers voor jouw organisatie aan te trekken en te behouden. Jij bent aan zet!
Over Gusta Timmermans
Gusta Timmermans is een boegbeeld van recruitment in Nederland. Ze is de oprichtster van Recruitment Builders en adviseert, coacht en traint sinds 2018 organisaties over hun vraagstukken rond recruitment en employer branding.