Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Het kompas van de held - Storytelling, ethiek en leiderschap

In ‘Het kompas van de held’ dagen Titia Wolf en Rick Willemsen de lezers uit kleur te bekennen in de jungle van meningen anno nu. Op het werk, in de media of gewoon in de kroeg. Deze jungle vraagt om een persoonlijk moreel kompas waarmee je kunt navigeren en onderbouwd je mening te geven op basis van je eigen publieke, professionele en persoonlijke waarden.

Rick Willemsen | 30 november 2022 | 3-4 minuten leestijd

In ons boek gaan Lucas en Rose, twee fictieve personages, een goed gesprek aan over elk actueel moreel dilemma. Zij onderscheiden in het boek drie zones in ‘de jungle van meningen’: de dialoogzone, de discussiezone en de conflictzone.

De dialoogzone

In de dialoog zone zit je in de comfort of de ach-wat-zijn-we-het-met-elkaar-eens zone en voer je de dialoog over een onderwerp waar je het makkelijk over eens kan worden. Beide gesprekspartners herkennen en erkennen elkaars waarden en normen. Een gezamenlijk wereldbeeld wordt ervaren. Het gesprek gaat zonder veel weerstand.

Rose is een vleeseter en drinkt bier en Lucas is vegetariër. Ze respecteren elkaars keuzes en op de barbecue liggen zowel vegetarische als runder-hamburgers. Lucas doet dit om een bijdrage te leveren aan het terugdringen van de veestapel en CO2 uitstoot en Rose ervaart het eten van vlees als een genot in het leven. Ze rijdt elektrisch als bijdrage aan een duurzame samenleving. Het feit dat zij beiden een duurzame samenleving een warm hart toedragen maakt hun gesprek harmonieus. De etenswaren van de barbecue smaken hun er niet minder om.

De discussiezone

In de discussiezone zit je in een onderzoekende of de vertel-es-zone. Je voert een dialoog en gebruikt elkaars verhalen om erachter te komen waar de ander zijn of haar mening op baseert, wat je hier ethisch van vindt en of er bereidheid is om naar elkaar te blijven luisteren, ook al verschil je van mening. Er heerst nieuwsgierigheid naar het wereldbeeld van de ander met een open geest, open hart en zelfs een open wil. Je bent bereid je visie of mening aan te passen. Zonder oordeel.

Rose vertelt aan Lucas dat ze tijdens de zomervakantie vaak foie gras eet en daar helemaal gek van is. Lucas maakt zich boos en, los van het feit dat hij overtuigd vegetariër is, laat hij Rose een filmpje zien hoe de strot van de ganzen volgestopt wordt met allerlei vetten, zodat ze maar zo dik mogelijk worden voor consumptie. Na het zien van het gruwelijke filmpje gaat Rose nooit meer naar Frankrijk. Nou ja, ze eet in ieder geval geen ganzenlever meer…

De conflictzone

In de conflictzone zit je in de gevarenzone of ver-van-m’n-bed-zone op de grens van wat jij als ethisch juist of onjuist definieert. Jouw wereldbeeld en dat van de ander zijn lichtjaren van elkaar verwijderd. Het kost veel meer moeite om daar begrip voor te krijgen. Stelligheid tegenover elkaar. Is er meer haalbaar dan te komen tot de conclusie dat jullie het nooit eens worden, we agree to disagree?

Rose raakt haar baan kwijt en moet haar elektrische auto verkopen. Ze loopt een volgende baan mis en geeft de overheid de schuld van een veel te lage bijstandsuitkering. Vegetarisch eten is iets voor de elite en ze ziet duurzaam voedsel eten als een druppel op een gloeiende plaat. Ze spreekt Lucas nog af en toe maar de gesprekken zoals ze die vroeger hadden, lopen niet meer. Ze zijn het steeds vaker niet met elkaar eens…

De kunst is om in een moreel of goed gesprek elkaar niet de maat te nemen. Doordat een van de gesprekspartners zich als verongelijkte of complotdenker gedraagt, lopen gesprekken vaak stroef of ontstaat er een conflict: Zo praat ik niet meer met je, of we hebben het er nog wel eens een keer over…

Lees alle morele dilemma’s van Rose en Lucas in Het kompas van de held en…..Wat vind jij er eigenlijk van?

Over Titia Wolf

Titia Wolf (1968) helpt als adviseur, storycoach en trainer professionals in zowel profit als non-profit bedrijven de kracht van verhalen in te zetten bij grote en kleine organisatieveranderingen; Storytelling om jouw persoonlijke of organisatie kernwaarden tot leven te brengen, om de koers betekenis te geven en daarmee je mensen in beweging te krijgen. Haar motto is ‘play, flow, grow’.

Over Rick Willemsen

Rick Willemsen (1965) is bijna 25 jaar team- en leiderschapscoach, trainer, facilitator en schrijver. Het trainersvak leert hij bij (Boertien) Vergouwen Overduin, waar hij ook een aantal jaar partner is. Zijn motto is ‘Leren verrijkt organisaties!’ en hij heeft sinds 2016 zijn eigen bedrijf Yelllow, label for learning & leadership (www.yelllow.nl).

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden