Lees verder
Titia Wolf (1968) helpt als adviseur, storycoach en trainer professionals in zowel profit als non-profit bedrijven de kracht van verhalen in te zetten bij grote en kleine organisatieveranderingen; Storytelling om jouw persoonlijke of organisatie kernwaarden tot leven te brengen, om de koers betekenis te geven en daarmee je mensen in beweging te krijgen. Haar motto is ‘play, flow, grow’.
Meer over de auteursHet kompas van de held
Storytelling, ethiek en leiderschap
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789089656582Samenvatting
We worden dagelijks geconfronteerd met collega’s die in complottheorieën geloven, met grensoverschrijdend, racistisch en seksistisch gedrag, een CEO die het met de waarheid niet zo nauw neemt en mensen die vinden dat voor henzelf andere regels gelden dan voor anderen. Hoe ga je daarmee om? Heb je direct je mening paraat en laat je die horen of hou je – omwille van de lieve vrede - je mond? Durf jij het gesprek aan te gaan? Hoe doe je dat? En vanuit welke waarden voer je dat gesprek dan? Met andere woorden: hoe ziet jouw morele kompas er eigenlijk uit?
'Het kompas van de held' helpt je op een eenvoudige manier je eigen morele kompas te vinden en toe te passen. Je krijgt de tools aangereikt om voor jezelf en in je organisatie koers te bepalen en je uit te spreken in lijn met je persoonlijke, professionele en publieke waarden. We hebben in deze tijd helden nodig die in de jungle van meningen als echte leiders vanuit een ethisch besef besluiten durven nemen, krachtige verhalen vertellen en in staat zijn goed te luisteren naar anderen.
Ethiek in tijden van verharding: Stevig, eigenwijs leiderschap met een open hart als tegengif voor polarisatie. Rick en Titia schreven een belangrijk en praktisch boek om je eigen koers te blijven vinden en varen. - Pacelle van Goethem, schrijver van o.a. de bestseller Ijs verkopen aan eskimo’s
Dankzij onze gedeelde waarden en de hulp van Titia bij het ontdekken van hun eigen verhaal, vinden en krijgen de helden in onze organisatie het podium om als lichtend voorbeeld voor hun collega’s te dienen. Zo bewegen we samen vooruit. - Mattijs ten Brink, CEO Sunweb Group
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Titia Wolf
Over Rick Willemsen
Inhoudsopgave
Inleiding 11
Deel 1 – het kompas van de held 19
1.1 Het Kompas: hoe te gebruiken? 21
1.2 Waarden en normen 23
1.3 Ethiek 25
1.4 Leiderschap 30
1.5 Storytelling 32
1.6 Aan de slag! 37
Deel 2 – ontdek je publieke waarden 39
2.1 Het trainen van je morele spier 40
2.2 De toeslag, het vaccin en Zwarte Piet 42
2.3 De maatschappij: dat ben jij 44
2.4 Welk verhaal geloof jij? 47
2.5 Over woke zijn en cultuurschillen 50
2.6 Aan de slag! Kies je publieke waarden 52
Deel 3 – ontdek je professionele waarden 55
3.1 The Voice, kika en Booking 56
3.2 De integere organisatie 59
3.3 Waardevolle formele en informele verhalen 63
3.4 Identiteit, imago en reputatieverhalen 72
3.5 De organisatie en ik 77
3.6 Aan de slag! Kies je professionele waarden 80
Deel 4 – ontdek je persoonlijke waarden 83
4.1 De Belofte, de Hond en Sophie’s Choice 85
4.2 Levensverhaal en levenslessen 87
4.3 De Reis van de Held 91
4.4 Verhalen laden persoonlijke waarden 97
4.5 De held-vertelformule 100
4.6 Aan de slag! Kies je persoonlijke waarden 107
Deel 5 – met je kompas de organisatie in 111
5.1 Unilever, Twitter en Tesla 114
5.2 De reis van de organisatie 117
5.3 Alignment in het waarde-in-actie-verhaal 124
5.4 Het kompas als model voor morele besluitvorming 130
5.5 Narratief klimaat 134
5.6 Aan de slag! Het waarde-in-actie-verhaal 136
Deel 6 – met je kompas de jungle in 139
6.1 Sywert, Shell en Rutte 140
6.2 De held bekent kleur 144
6.3 Voorbereid en nieuwsgierig de jungle in 149
6.4 De jungle van meningen 156
6.5 Helden gezocht 162
6.6 Aan de slag! Met je kompas de jungle in 164
Over de auteurs 167
Dankwoord 169
Bronnen 171
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan