In een interessant artikel beschrijft Uma Karmarkar, marketing professor aan de Harvard Business School, hoe hersendata onderzoekers helpen in het mysterie waarom mensen bepaalde producten kopen, terwijl ze andere dingen links laten liggen. Het artikel van Karmarkar vormde de basis voor verschillende posts, onder andere op de website van Forbes.
Karmarkar haalt een onderzoek aan naar het pleziercentrum van het brein, de nucleus accumbens. ‘Hoe meer iemand iets wil, des te significanter zijn de veranderingen in doorbloeding in dit deel van het brein. Studies laten zien dat activiteit in dit breindeel de populariteit van een product of ervaring kan voorspellen.’
Zo lieten onderzoekers pubers luisteren naar relatief onbekende liedjes. De activiteit in de pleziercentra van het brein bleek gelinkt aan het latere commerciële succes van het nummer. Het nummer Apologize van OneRepublic scoorde bijvoorbeeld goed, eerst in de pleziercentra van het brein en later in de markt.
Uit het onderzoek bleek ook dat wijlen Steve Jobs niet helemaal gelijk had toen hij zei dat ‘klanten pas weten wat ze willen als wij het ze hebben laten zien’. Dat geldt misschien voor het pleziercentrum in het brein, maar niet voor de bewuste antwoorden die de proefpersonen gaven over hoe leuk ze de liedjes vonden. Zoals Karmarkar schreef voorspelden deze antwoorden namelijk ‘niet of een nummer zou verkopen’.