Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Opinie

Geboekstaafd: Gino van Ossel

Gino Van Ossel is professor Retail & Trade Marketing aan Vlerick Business School. Hij geldt als één van Europa’s topexperts inzake retailmanagement, winkelgedrag en omnichannel. Hij adviseert toonaangevende retailers en merkartikelfabrikanten in hun strategie. Hij vertelt over zijn drie favoriete boeken.

Nienke van Oeveren | 24 september 2015 | 1-2 minuten leestijd

1 The great marketing turnaround

Stan Rap en Tom Collins

‘Ik was net afgestudeerd en werkte bij Proctor&Gamble. De klant was koning en als je het beste product had, bombardeerde je je klanten met tv-reclames. Toen kwamen Rap en Collins met het eerste boek over customer relations management: vertel niet iedereen dezelfde boodschap en heb persoonlijk contact met je klant. In 1990 betekende dat een persoonlijke brief aan mevrouw Janssens en een telefoontje vanuit een call center. Er werd plotseling op een andere manier over klanten en marketing gesproken: marketeers brachten een boodschap op maat. Omdat ik aan het begin van mijn carrière stond, bevatte The great marketing turnaround voor mij een belangrijke waarheid.’

2 De conversation manager

Steven Van Belleghem

‘Inmiddels ben ik ruim 50 jaar en dan komt er weer een mannetje dat vertelt dat het anders moet; ga in dialoog met je klant of je bijvoorbeeld zijn gegevens mag gebruiken en wees open in je communicatie. De conversation manager was eenzelfde eyeopener als The great marketing turnaround. Ik was in één dag bekeerd! Dit boek heeft mijn denken over retail en klantbenadering in een stroomversnelling gebracht.’

3 Managing professional services

David Maister

‘Alle adviseurs, advocaten en andere kenniswerkers moeten Managing professional services lezen. Maister verdeelt kenniswerkers in losers, cruisers en dynamo’s. De cruisers leren een kunstje dat ze 3, 4 jaar met veel succes verkopen, tot de markt verzadigd is. De dynamo’s zaaien en oogsten, ze ontwikkelen zichzelf voortdurend. Nog een revolutionair inzicht is dat je je organisatie kunt laten groeien met een partnerstructuur, zoals Vlerick Business School doet, maar dat je als individu ook de keuze kunt maken om in je eentje te werken binnen een informeel netwerk. Zo vermijd je overhead en krijg je flexibiliteit, terwijl je toch dingen kunt doen samen met anderen.’

Over Nienke van Oeveren
Nienke van Oeveren is redacteur van managementboeken. Via haar bedrijf Boekredactie begeleidt zij auteurs bij het uitgeven van boeken en ook werkt zij voor gevestigde uitgevers. Zij heeft Nederlands en Book and Digital Media gestudeerd en werkte jarenlang bij Managementboek.nl.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden