Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Opinie

Geboekstaafd - De top 3 van Marco Frijlink

Marco Frijlink is mede-eigenaar van Budeco, the business development company: een bureau gespecialiseerd in online marketing. Hij is gefascineerd door de vraag: waarom? Waarom gedragen mensen zich zoals ze doen en wat kan je doen om dat te beïnvloeden. Drie boeken die een begin van een antwoord geven:

Marco Frijlink | 2 mei 2016 | 1-2 minuten leestijd

Massa & Macht
Elias Canetti
Elias Canetti is geboren in Bulgarije en studeerde scheikunde in Wenen. Daarna werd hij gegrepen door de filosofie en literatuur en met succes; in 1981 kreeg hij de nobelprijs voor de literatuur. Massa & Macht, dat in 1960 verscheen is geen roman, maar een analyse van gedrag van groepen, noem het voor het gemak massapsychologie. Zonder dat het een wetenschappelijk werk is, maakt Canetti aannemelijk dat massa's (mensen) vaste kenmerken hebben. Zo wil een massa groeien, en -intrigerend- willen mensen erbij horen, puur omdat het een groeiende groep is. Heel toepasbaar op wat we bijvoorbeeld zien gebeuren rondom social media (met de theorie van Canetti kon je bijvoorbeeld de teloorgang van Hyves vroeg al zien aankomen).

De Ultieme Kudde
Mark Earls
Earls is ook geïnteresseerd in het gedrag van individuen in en in interactie met groepen, niet vanuit de massapsychologie maar vanuit de neuropsychologie. In dit boek gaat hij vooral in op de these dat het succes van de mens als soort niet komt omdat er zoveel vooruitgang is door individuele uitblinkers, maar doordat we voorgeprogrammeerd zijn om elkaars (succesvolle) gedrag effectief te kopiëren. We hebben er zelfs gespecialiseerde neurotransmitters voor, die ons voorbereiden op het kopiëren van het gedrag van andere mensen nog voordat we dat zelf doorhebben.

Anatomie van de verleiding
Paul Postma
En in dit boek komt het deels samen, het gedrag van mensen verklaard vanuit de neurowetenschap, maar dan toegepast op marketing. Hoe neemt een potentiële klant eigenlijk een aankoopbeslissing? De ratio speelt een veel minder grote rol dan veel managers en marketeers vaak aannemen. Uitleggen doe je achteraf, kopen doe je bijna op instinct. Aan ons de taak dat te vertalen naar effectieve marketing.

Over Nienke van Oeveren
Nienke van Oeveren is redacteur van managementboeken. Via haar bedrijf Boekredactie begeleidt zij auteurs bij het uitgeven van boeken en ook werkt zij voor gevestigde uitgevers. Zij heeft Nederlands en Book and Digital Media gestudeerd en werkte jarenlang bij Managementboek.nl.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden