OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    2135973

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 16 van 440 resultaten
    recensie
    Leiderschap
    8 juni 2011
    Peter de Roode
    Hans van der Loo heeft een mooi boek geschreven over zin en betekenisgeving. Het knappe van 'We hebben er zin in!' is dat het de essentie van belangrijke literatuurinzichten weergeeft, waarbij de auteur tegelijkertijd niet nalaat zijn eigen visie op zingeving te vermelden. Het boek is prettig te lezen door de vele anekdotes en praktijkvoorbeelden en last but not least door de onderhoudende schrijfstijl van de auteur.
    recensie
    Algemeen management
    20 april 2011
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    'Hoe komt het dat we het maar niet eens kunnen worden over de vraag wat managers nu eigenlijk precies doen?' Dat is een van de vragen die Mintzberg zijn lezers voorlegt. 'Managing' is een prachtig boek waarin de auteur afrekent met hardnekkige mythes en tegelijkertijd een stevige knipoog geeft aan diverse businessscholen. Zoals we van Mintzberg mochten verwachten, borduurt hij in 'Managing' voort op zijn eerdere inzichten maar weet hij tevens de lezer te verrassen met nieuwe perspectieven, die met name tot stand zijn gekomen door 29 managers elk één dag te observeren.
    recensie
    Algemeen management
    20 april 2011
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    'Hoe komt het dat we het maar niet eens kunnen worden over de vraag wat managers nu eigenlijk precies doen?' Dat is een van de vragen die Mintzberg zijn lezers voorlegt. 'Managing' is een prachtig boek waarin de auteur afrekent met hardnekkige mythes en tegelijkertijd een stevige knipoog geeft aan diverse businessscholen. Zoals we van Mintzberg mochten verwachten, borduurt hij in 'Managing' voort op zijn eerdere inzichten maar weet hij tevens de lezer te verrassen met nieuwe perspectieven, die met name tot stand zijn gekomen door 29 managers elk één dag te observeren.
    recensie
    Strategisch management
    4 april 2011
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    In dit zeer verhelderende boek wordt uit de doeken gedaan dat competitieve differentiatie een mythe is. Dat klinkt misschien nog wat mistig, maar wanneer Moon ons voorhoudt dat bedrijven steeds meer imiteren in plaats van differentiëren, blijkt wat ze de lezer duidelijk probeert te maken. Bedrijven zijn meesters geworden in nadoen van anderen. En dat moet anders. Moon wijst u de weg.
    recensie
    Internet en social media
    4 april 2011
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    Sociale media zijn niet meer weg te denken in de huidige maatschappij. Iedereen lijkt zich ermee bezig te houden en veel communicatie vindt o.a. plaats via YouTube, Twitter, LinkedIn en Facebook. Maar hoe behendig zijn we er daadwerkelijk mee? In 'En nu online' krijgt de lezer een goed en samenhangend beeld van de vele toepassingsmogelijkheden die de sociale media rijk zijn.
    recensie
    Leiderschap
    19 januari 2011
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    Voor wie meer wil weten over coaching is 'De excellerende sportcoach' een aanrader. Topcoaches uit de sportwereld bieden een blik achter de schermen en vertellen openhartig hoe zij het beste uit hun mensen halen. Het excelleren zit 'm vooral in het motiveren en stimuleren.
    recensie
    Reclame en verkoop
    17 januari 2011
    Peter de Roode
    In dit prettig en vlot geschreven boekje wordt het zeer herkenbare excuus 'Ik heb een hekel aan cold calling' stap voor stap ontmanteld. Victor Bonke laat op treffende wijze zien dat cold calling niet iets is om tegen op te zien. Wél dat er veel fouten mee gemaakt worden en ook dat het vooral tussen onze oren zit om het maar niet te doen. Na het lezen van 'Koud bellen: brrr..' nemen we weer met zelfvertrouwen de telefoon ter hand.
    recensie
    Verandermanagement
    14 januari 2011
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Dit naslagwerk biedt een uitgebreid overzicht van veel wat er op het gebied van leren en veranderen verschenen is. Yvonne Burger, Léon de Caluwé en Paul Jansen geven een samenhangend beeld van de belangrijkste veranderkundige inzichten. Mijn kritiek op 'Mensen veranderen' is dat ik zowel de titel als de ondertitel niet echt passend vind.
    recensie
    Strategisch management
    12 januari 2011
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Niet alles wat oud is, is achterhaald. Wie zich bezighoudt met strategie in organisaties, kan niet om dit boek heen. Igor Ansoff - de vader van strategisch management - beschrijft in helder Engels hoe de invloed van de omgeving nauwkeurig gemonitord kan worden. 'Strategic management' is een briljant boek waar veel MT-leden uit zowel de profit- als de non-profitsector hun voordeel mee kunnen doen.
    recensie
    Organisatiekunde
    30 december 2010
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Nadat organisaties competentie-ontwikkeling hadden ingevoerd, diende de volgende loot aan de managementboom zich aan: performance-ontwikkeling. Het 'meetbare broertje' van het soms als soft aangeduide begrip 'competentie'. Weliswaar niet terecht maar de magische klank van de Angelsaksische term 'performance' doet menig managementhart sneller kloppen. Performance Behaviour biedt weliswaar nauwelijks nieuwe inzichten, maar het geeft een prima beschrijving van wat het concept inhoudt.
    recensie
    Psychologie
    30 december 2010
    Peter de Roode
    Het moest er natuurlijk een keer van komen: een modellenboek dat vooral de rechterhersenhelft activeert. Deze keer staan niet de lineaire strategiemodellen centraal, maar modellen die de ontplooiing van mensen bevorderen. Geen overbodig onderwerp in de huidige tijd. Het fraai uitgevoerde 'Groot Psychologisch Modellenboek' biedt 51 bekende en minder bekende modellen, en lijkt me een verrijking voor de literatuur.
    recensie
    Organisatiekunde
    24 december 2010
    Peter de Roode
    Wie heeft er geen ervaring met het spelen van een 'game'? Games zijn uitdagend en activerend en een geweldige manier om ontdekkend te leren. Tegelijkertijd is 'gaming' een nog niet wijd verbreide vorm van leren. In 'Why do games work?' krijgt de lezer van diverse auteurs voldoende achtergrondinformatie om vast te stellen wat er fascinerend aan games is.
    recensie
    Algemeen management
    24 december 2010
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    In dit zeer fraai vormgegeven boek krijgt de lezer in korte hoofdstukken van diverse deskundigen de belangrijkste inzichten over breinleren voorgeschoteld. 'Brein@work' voorziet in een groeiende behoefte om meer kennis te vergaren over ons belangrijkste orgaan: de hersenen. Het is zeer compleet en zowel voor de beginnende breinlerende als de meer ervaren lezer een prachtig boek om door te werken.
    recensie
    Personeelsmanagement
    1 december 2010
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    In de herziene uitgave van het vlotgeschreven 'Generatie Einstein' wordt de lezer uitgebreid geïnformeerd over de zogenaamde generatie Einstein. De auteurs nemen opmerkelijke standpunten in, die de lezer op zijn minst aan het twijfelen brengen over de vraag of lezer en auteurs wel dezelfde groep voor ogen hebben. De auteurs van 'Generatie Einstein 3.0' zien in ieder geval veel pluspunten van deze generatie die volgens hen zelfs een grote bijdrage heeft geleverd aan Obama's presidentschap.
    recensie
    Werk en loopbaan
    30 november 2010
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Met dit boek kijk je zowel terug als vooruit in je leven, waarbij de lezer probeert een antwoord te vinden op de vraag welke kant hij op moet met zijn loopbaan. In 'Wat nu? De inrichting van je verdere loopbaan' beschrijft Marc Schabracq wat deelnemers leren in een bestaande tweedaagse cursus als ze geconfronteerd worden met baanverlies. Een onderwerp dat (helaas) steeds actueler wordt als gevolg van de vele reorganisaties en bezuinigingen. Een prachtig boek om te lezen, waar elke werknemer zijn voordeel mee kan doen.
    recensie
    Leiderschap
    26 november 2010
    Peter de Roode
    10-15 minuten leestijd
    Robert E. Quinn is hoogleraar op het gebied van Organizational Behavior en Human Resource management aan de Universiteit van de Michigan Business School. Zoals hij zelf aangeeft, houdt hij zich al 25 jaar bezig met het gedrag van mensen in arbeidsorganisaties. 
    recensie
    Psychologie
    27 september 2010
    Peter de Roode
    'De vijfde revolutie' is de verslaggeving van een rondreis van wetenschapsjournalist Lone Frank langs verschillende neurospecialisten. Zij illustreert de lezer dat de vele inzichten over de hersenen een vijfde revolutie teweeg brengt. Een boeiend boek dat op verhalende wijze de feitelijke werkelijkheid in kaart brengt van ons meest complexe orgaan.
    recensie
    21 september 2010
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    Dit is bepaald geen boek om de dagelijkse problemen mee op te lossen. En het is evenmin geschikt voor de manager die op korte termijn zijn branden geblust wil zien. Nee, Ken Wilber neemt de lezer mee in een integrale visie op de Kosmos en lardeert zijn verhaal met inzichten uit ondermeer de filosofie, sociologie en spiritualiteit. Bij vlagen is 'Een beknopte geschiedenis van alles' onleesbaar, maar wie het tot het eind weet door te ploegen houdt er interessante inzichten aan over.
    recensie
    Psychologie
    16 september 2010
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Wie geïnteresseerd is in alles rondom EQ, mag dit boek niet missen. Daniel Goleman beschrijft veel praktijksituaties waaruit naar voren komt dat het begrip emotionele intelligentie niet langer weg te denken is in zowel de maatschappij als in haar organisaties. 'Emotionele Intelligentie in de praktijk' is een vertaling en voor het eerst gedrukt in 1999, maar de lezer zal nergens het gevoel krijgen dat hij gedateerde materie voor zijn kiezen krijgt.
    recensie
    Werk en loopbaan
    2 juli 2010
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Het kon niet uitblijven: zzp-ers worden als een volwaardige doelgroep gezien, en die hebben dan ook hun eigen problemen. Het aantal zzp-ers groeit gestaag in Nederland. Maar hoe goed doen ze het eigenlijk? Vaak weten ze veel van hun eigen vakgebied af maar onderschatten ze hun financiële taken. In het boek 'Financiën voor zzp-ers' wordt alles overzichtelijk gepresenteerd, en daarmee mag financiële onkunde niet langer als excuus voor falend ondernemerschap worden opgevoerd.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden