OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 7 van 244 resultaten
interview
Algemeen management
2 januari 2017
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Het vierluik is compleet. Na drie boeken over ‘briljante businessmodellen’, toegepast op finance en zorg, sluiten Jeroen Kemperman, Jennifer op ’t Hoog en Jeroen Geelhoed hun reeks af met Briljante businessmodellen in food. Met als hamvraag: hoe maak je gezond en duurzaam eten betaalbaar en schaalbaar?
interview
Psychologie
2 januari 2017
Paul Groothengel
7-9 minuten leestijd
In zijn nieuwe boek verkent neurobioloog Dick Swaab de creatieve kanten van ons brein. Muziek en beeldende kunst kunnen invloed hebben op de genezing van hersenziekten, stimuleren de hersenontwikkeling en het ontstaan van creativiteit.
interview
Algemeen management
4 november 2016
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Margaret Heffernan werd geboren in de VS, groeide op in Nederland en studeerde aan Cambridge. Ze leidde diverse bedrijven en schreef meerdere boeken. In Voorbij het meetbare, met als verklarende ondertitel ‘de grote impact van kleine veranderingen’, pleit ze voor beter luisteren, voor praten over fouten en voor verbeelding in plaats van gehoorzaamheid.
nieuws
Algemeen management
31 oktober 2016
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Met het managementboek Leren Veranderen schreven Léon de Caluwé en Hans Vermaak een standaardwerk voor veranderaars. Docent Gertjan de Groot en adviseur Hanna Boersema-Vermeer stelden met Werken met Leren Veranderen een praktisch, aanvullend boek samen met allerlei werkvormen.
interview
Advisering
27 september 2016
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
Denk als een designer en ontwerp van daaruit betere businessconcepten. Dat is het motto van Patrick van der Pijl in zijn boek Ontwerp Betere Business. ‘De meeste managers zien hun businessmodel als een invuloefening. Je doet dat één keer en hoeft er vervolgens jaren niet meer naar om te kijken. Een misvatting.’
interview
Verandermanagement
30 augustus 2016
Paul Groothengel
5-6 minuten leestijd
Het zijn turbulente, ontwrichtende tijden voor organisaties. Technologie ontwikkelt zich niet meer lineair maar exponentieel. Van welke toekomstscenario’s kunnen managers nog uitgaan? Berenschot-adviseur Ber Damen geeft in De Hollandse School van Veranderen zeven wetten (vuistregels) voor het doorvoeren van veranderingen.
interview
Advisering
19 augustus 2016
Paul Groothengel
10-14 minuten leestijd
‘Creatief met Leren Veranderen’. Dat zou het motto kunnen zijn van het praktijkboek Werken met Leren Veranderen, een welkome aanvulling op het standaardwerk Leren Veranderen van Léon de Caluwé en Hans Vermaak.
interview
Algemeen management
30 juni 2016
Paul Groothengel
5-6 minuten leestijd
Aan bureaucratie valt niet te ontkomen. Hoe erg is dat? Onze haat-liefde verhouding met de ‘inktschijters’ van deze wereld is begrijpelijk, betoogt filosoof René ten Bos in zijn nieuwe boek ‘Bureaucratie is een inktvis’.
interview
Internet en social media
20 juni 2016
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
De invloed van sociale media op organisaties, en op HR in het bijzonder, is groot, stelt zelfstandig HR-professional Diana Russo. In HR & Social Media beschrijft ze (samen met medeauteur Inge Beckers) hoe en waarom organisaties sociale media kunnen inzetten. En wat de gevolgen daarvan zijn voor communicatie en samenwerking, zowel op de werkvloer als in de bestuurskamer.
interview
Organisatiekunde
26 april 2016
Paul Groothengel
5-6 minuten leestijd
Veel organisaties blijven in routines steken als er onverwachte gebeurtenissen op hen af komen. Ze zijn verstrikt geraakt in bureaucratie en regelzucht. Door processen mindful te organiseren, kunnen ze winnen aan de broodnodige veerkracht en alertheid. Dat is de ervaring van Bert Slagmolen en Bert van Dalen, adviseurs van organisatieadviesbureau Apollo13 consult, in hun Praktijkboek Mindful Organiseren.
interview
Leiderschap
22 maart 2016
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Het werken met programma’s zit in de lift, maar blijkt in de praktijk vaak weerbarstig. Met het gebruik van het Program Canvas komen organisaties weer tot de kern van hun programma’s, stellen de auteurs Theo van der Tak, Björn Prevaas en Hans Cremer in het gelijknamige boek.
interview
Marketing
2 maart 2016
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Verkoop wordt steeds minder het domein van de snelle types die alles in de strijd gooien om de deal maar te kunnen sluiten. Diepgaande allianties sluiten met je strategische klanten, meedenken met hun processen, en jouw mensen stationeren bij de klant. Dát is de toekomst van het verkoopvak, beschrijft Marian Dingena, oprichter van MPCN Action Learning & Business Coaching, in Transformational Sales, making a difference with strategic customers.
interview
Non-profit
1 maart 2016
Paul Groothengel
10-14 minuten leestijd
De gemeentes zijn nu ruim een jaar bezig met de drie grote decentralisaties op gebied van zorg, werk en jeugdhulp. Die transformatie gaat met horten en stoten. In een aantal recente boeken lezen we uiteenlopende adviezen en tips voor gemeentes en al hun partners. Gaat het lukken met de plannen van Van Rijn?
interview
Organisatiekunde
9 februari 2016
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Startups zijn hot en hebben een hoge aaibaarheidsfactor. Leuk, maar daar koopt niemand wat voor: verreweg de meeste startups falen. Ex-bestuurder en investeerder Quintin Schevernels ontrafelt in Suits & Hoodies de factoren die zowel succesvolle startups als grote corporates met elkaar gemeen hebben. ‘Begin met groot te dromen.’
interview
Algemeen management
6 januari 2016
Paul Groothengel
9-13 minuten leestijd
Wat mogen we verwachten van 2016? Het wordt een jaar van hoop, van vrolijkheid en creativiteit. En als het een beetje meezit, staan we aan de vooravond van zeven vette jaren. Drie trendwatchers over oprukkende robots, karmakapitalisme en spectaculaire technologie: ‘Met een simpel blaaspijpje kun je binnenkort vroegtijdig checken of je kanker hebt.’
interview
Organisatiekunde
9 december 2015
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Zelfsturing en ontmanagen zijn hot, maar blijf wel nadenken over je organisatiestructuur. Sowieso zijn er genoeg redenen om je organisatiestructuur zo nu en dan goed tegen het licht te houden. Mark Nijssen beschrijft in zijn boek Organisatie Ontwerp Atelier een praktisch model waarmee organisaties zelf een structuur kunnen ontwerpen die hen naadloos past.
interview
Mens en maatschappij
9 november 2015
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Sinds Piketty staat ongelijkheid meer dan ooit op de agenda. Zijn oplossing, het progressief belasten van vermogens, vindt Marc De Vos oppervlakkig en eendimensionaal. De Belgische rechtsgeleerde onderscheidt in zijn boek Ongelijk maar fair goede en slechte ongelijkheid, en toont op eloquente wijze aan dat ongelijkheid een gelaagd, complex fenomeen is. En dus ook als zodanig benaderd moet worden.
interview
Marketing
3 november 2015
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Alles is dus marketing, in ieder mogelijk klantcontact, constateert Truus Koppelaar. Na bijna twintig jaar als directeur marketing & communicatie te hebben gewerkt bij AFAS Software, bundelde ze haar ervaringen en opvattingen over haar vak in Alles is Marketing.
interview
Algemeen management
29 oktober 2015
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
In de internationale editie van Zakendoen in de nieuwe economie verbreedt Marga Hoek het perspectief: aan de hand van meer dan vijftig businesscases van over de hele wereld laat ze zien hoe ondernemers op innovatieve manieren de transitie naar een duurzame economie vorm geven.
interview
Marketing
26 oktober 2015
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
In 1957 schokte Vance Packard de wereld met The hidden persuaders. Inmiddels passen adverteerders nog veel meer geheime trucs toe om consumenten te verleiden. Daarmee brengen ze schade toe aan consumenten. En daarom moeten deze beïnvloeders stoppen met dit soort van ‘voodoo-marketing methodes’, betogen Ronald Voorn en Jan Dijkgraaf in Voodoo marketing. Wij spraken eerstgenoemde.