OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Recensie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 489 van 11.929 resultaten
    recensie
    Leiderschap
    12 oktober 2009
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    De verwachting is dat leidinggevenden steeds meer paradoxen moeten kunnen hanteren: d.w.z. schijnbare tegenstrijdigheden weten te combineren tussen aspecten van het menselijk vlak en de zakelijke inhoud. Lenette Schuijt bespreekt vijf veel voorkomende paradoxen op een zeer verdiepende manier. De zakelijke kant is inmiddels voldoende vertegenwoordigd in organisaties, maar hoe nu de ziel er in aan te brengen? Ze beantwoordt de vraag: 'Wat vraagt het van leiders om ziel en zakelijkheid met elkaar te verbinden?'
    recensie
    Economie
    12 oktober 2009
    Dick Pels
    4-6 minuten leestijd
    George Akerlof en Robert Shiller volgen in Animal Spirits Keynes: de economie wordt niet voortgedreven door rationele motieven van eigenbelang, maar door allerlei irrationele emoties, intuïties, impressies en illusies, en deze zijn er juist verantwoordelijk voor dat zij voortdurend op en neer gaat.
    recensie
    Leiderschap
    9 oktober 2009
    Thea de Feyter
    3-4 minuten leestijd
    Hoe u inzicht krijgt in talenten en ontwikkelpunten en hoe u als creatieve en innovatieve leider anderen kan stimuleren, zijn de rode draden in 'Leidinggeven met creativiteit'. Maar dit boek biedt meer; u leest hierin ook over de manier waarop teams en organisaties hun creativiteit en innovatievermogen kunnen vergroten. Veronique Warmoes en Herman van den Broeck geven vijf jaar academisch onderzoek op pragmatische wijze weer. Vanuit hun achtergrond als Vlaamse onderzoekers bieden zij antwoord op de vraag hoe je met creativiteit toegevoegde waarde creëert in organisaties.
    recensie
    Algemeen management
    9 oktober 2009
    Jan Boerstra
    Voor snelle, ingrijpende organisatieveranderingen is er de klassieke, probleemgerichte, lineaire veranderaanpak. Volgens Lewis, Passmore en Cantore is deze eendimensionale benadering minder effectief als we de mensen die het betreft op een positieve en uitnodigende manier in het veranderproces willen meenemen. De oplossing die zij bieden komt voor uit de appreciative inquiry en een waarderende aanpak gebaseerd op de verkennende kracht en het voortbrengend vermogen van het onderlinge gesprek. Ze werken die uit in 'Appreciative Inquiry for Change Management'.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    9 oktober 2009
    Maria Genova
    2-3 minuten leestijd
    'Misleid door toeval. Over de rol van geluk in de economie en het leven' is de prachtige en enigszins misleidende titel van het laatste boek van bestsellerauteur Nassim Nicholas Taleb. Wie een toegankelijk boek vol sappige anekdotes over de rol van geluk verwacht, komt bedrogen uit. 
    recensie
    Algemeen management
    9 oktober 2009
    Dick Pels
    4-6 minuten leestijd
    In haar boek Wisseling van de macht spreekt Mildred Hofkes zich niet voor of tegen een quotum uit. Wel vindt ze dat de doorstroming van vrouwen naar de top moet worden bevorderd, want meer vrouwen in het bestuur leidt tot grotere diversiteit en bestuurlijke vernieuwing.
    recensie
    Algemeen management
    7 oktober 2009
    Carla Verwijs
    Een kookboek over kennismanagement vol recepten, zo las ik de titel van 'KM Kookboek - Recepten voor kennismanagement' van Daan van der Weele en Yuri de Lugt. Recepten volgen typisch een vaste structuur, van een lijst met ingrediënten via een stap voor stap kookproces tot het gewenste gerecht. Ik had mijn twijfels hoe het concept 'recept' van toepassing kan zijn op kennismanagement, dus ik was wel benieuwd hoe Van der Weele en De Lugt dit aanpakken.
    recensie
    Non-profit
    7 oktober 2009
    Peter Vermeulen
    Door middel van het boekje 'Leren en communiceren in de keten van de acute zorg' doen de auteurs Joke Mintjes-de Groot en Theo van Achterberg een poging om de communicatie tussen patiënten en zorgverleners te verbeteren. Maar is beter communiceren uit een boek te leren? Communiceren is ingewikkeld. Er zijn boeken vol geschreven over dit onderwerp en dan hoeven we over het aantal trainingen en cursussen nog maar te zwijgen. Patiënten goed begrijpen is zelfs weer een stuk moeilijker. Maar het goed leren 'lezen' en begrijpen van een traumapatiënt is de overtreffende trap en dus zeer gecompliceerd. Ofwel: communicatie voor gevorderden.
    recensie
    Leiderschap
    7 oktober 2009
    Jan Boerstra
    3-4 minuten leestijd
    Het is al lang niet meer ongewoon dat managers en managementauteurs hun inspiratie zoeken in Oosterse wijsheden en praktijken. Zo ook Peter ten Hoopen en Fons Trompenaars, die in 'The Enlightened Leader' het fenomeen van de chakra's gebruiken om managers te inspirerend tot, wat zij noemen, verlicht leiderschap. Het boek werpt een opvallend licht op leidinggeven, maar de vraag is of de moderne manager op zijn 'derde oog chakra' zal vertrouwen als overlevingsmiddel in de kredietcrisis.
    recensie
    Algemeen management
    7 oktober 2009
    Hans van der Klis
    2-3 minuten leestijd
    Als Ali B. in De Wereld Draait Door met een exemplaar van 'De zeven eigenschappen voor succes in je leven' zit te wuiven, is een doorbraak naar het grote publiek nabij. En laat het dan maar aan de Coveys over om het concept verder uit te bouwen. In de aanloop naar de Kinderboekenweek verscheen een vertaling van De 7 eigenschappen van Happy Kids, geschreven door Sean Covey, zoon van Stephen R.
    recensie
    Algemeen management
    6 oktober 2009
    Maria Genova
    2-3 minuten leestijd
    Je moet er maar op komen: een boek schrijven over beeldspraak in kantoortaal. Deze taal staat immers meer bekend om zijn vakjargon en saaie clichés dan om zijn beeldspraak. Hoe dan ook: Daan Haan (een pseudoniem voor tekstschrijver Gustaaf Haan en bedrijfseconoom Daan Muntjewerf) gaat de uitdaging aan in het boek 'Praat je poten uit de klei'.
    recensie
    Communicatie en media
    6 oktober 2009
    Nienke van Oeveren
    1-2 minuten leestijd
    Google even op ‘Basisboek crossmedia concepting’ en u ziet wat de auteurs met crossmedia bedoelen. Websites over het boek, recensies, een toelichting van de auteurs in blogs en tweets van crossmediaboek. De boodschap is: dit is het eerste boek over het maken van een crossmediaal concept en het loopt als een trein. In Basisboek crossmedia concepting beschrijven Indira Reynaert en Daphne Dijkerman wat crossmedia inhoudt en hoe je hiervoor een concept maakt met een opdrachtgever.
    recensie
    Marketing
    6 oktober 2009
    Eric van Arendonk
    De auteur van 'Tribes', Seth Godin, is geen onbekende. Hij schreef onder andere bestsellers als 'Purple Cow' en 'De dip', maar ook het boek 'Gehaktballen met slagroom' is van zijn hand. Of dit boek nu een bestseller zal worden, waag ik te betwijfelen. Dat heeft echter niet met de inhoud te maken, maar meer met de opzet van het boek.
    recensie
    Leiderschap
    6 oktober 2009
    Eric van Arendonk
    2-4 minuten leestijd
    De auteur van 'Tribes', Seth Godin, is geen onbekende. Hij schreef onder andere bestsellers als 'Purple Cow' en 'De dip', maar ook het boek 'Gehaktballen met slagroom' is van zijn hand. Of dit boek nu een bestseller zal worden, waag ik te betwijfelen. Dat heeft echter niet met de inhoud te maken, maar meer met de opzet van het boek.
    recensie
    Marketing
    5 oktober 2009
    Maria Genova
    Consumenten plaatsen steeds vaker hun beoordelingen van producten en diensten op internet. Voor veel klanten zijn die leidend bij een aankoop. Henk Kroezen en Klaas Kroezen geven in 'Review! Het succes van online mond-tot-mondreclame' een goed beeld van het belang van klantenbeoordelingen en de invloed die ze hebben op het gedrag van potentiële klanten.
    recensie
    Organisatiekunde
    5 oktober 2009
    Ton Horrevorts
    2-3 minuten leestijd
    Klassiekers zijn niet voor niets klassiekers, ook bij managementboeken. Zo'n klassieker is ook 'Organisatiestructuren' van Henri Mintzberg. Dit boek verscheen oorspronkelijk in 1992 en maakt veel boeken die later zijn verschenen overbodig. Het is een klassieker omdat het niet alleen ingaat op structuren van organisaties, maar vooral omdat Mintzberg de verbinding legt met de strategie van organisaties enerzijds en de wijze waarop mensen functioneren anderzijds. Deze Nederlandse vertaling is dan ook een welkome uitgave.
    recensie
    Economie
    5 oktober 2009
    Hans van der Klis
    3-4 minuten leestijd
    Ruud Koornstra maakte zijn fortuin als televisieproducent van de Veronica Beach concerten en de TV Show, maar behoort inmiddels tot de meest invloedrijke duurzame ondernemers van Nederland. In Wat LED je? vertelt hij waarom hij de wereld wil redden.
    recensie
    Strategisch management
    5 oktober 2009
    Marcel Boons
    3-4 minuten leestijd
    Wie wil nu niet dat hij zich duidelijk onderscheidt van zijn concurrenten? En dat klanten dat bovendien waarderen en voor het onderscheid een premie willen betalen? Maar alleen de vurige wens om je als organisatie te onderscheiden is niet voldoende om deze situatie te bereiken. Michael Porter heeft onder andere naam gemaakt met boeken over concurrentiestrategieën, ofwel op welke manieren een organisatie zich in grote lijnen kan onderscheiden. Over wat je daar dan daadwerkelijk voor moet doen, gaat 'Concurrentievoordeel'. Wederom een imposant naslagwerk boordevol nuttige informatie.
    recensie
    Marketing
    5 oktober 2009
    Eric van Arendonk
    Wat maken Herman Lier, Ruud Heijblom en Angela Waijers me nu? Met zijn boek 'De beleveniseconomie' is Joseph Pine toch de man van de zogenaamde experience economie. Het betreffende boek heb ik destijds als een echte eye-opener ervaren. Deze auteurs beweren dat er meer is en ik moet zeggen; dat brengen ze op een overtuigende wijze in tot uiting in 'Van experience naar challenge economy'.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    2 oktober 2009
    José Otte
    4-5 minuten leestijd
    In dit boek beschrijft Paul de Blot de managementcapaciteiten van Ignatius van Loyola, de oprichter van de Jezuïetenorde. Op basis van interviews die hij als het ware met van Loyola houdt, beschrijft hij de aanpak van Ignatius en hoe die ook uitermate doeltreffend kan zijn in deze tijd. 'Ignatius van Loyola als crisismanager' is een inspirerend boek wanneer u zinvol en zingevend wilt ondernemen, gericht op duurzaamheid en een betere wereld. Paul de Blot maakt in het boek de link met de mensen en de middelen van nu.

      Personen

        Trefwoorden