OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Recensie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 511 van 11.927 resultaten
    recensie
    Reclame en verkoop
    24 maart 2009
    Koos Overbeeke
    2-3 minuten leestijd
    We kennen de 'MBA in één dag'-seminars. Hierbij zorgt Ben Tiggelaar ervoor dat de essentie van de hedendaagse managementtheorie in één dag tot u komt. Alexandra van 't Geloof en Jaap Bron hebben iets soortgelijks gedaan en hebben daarbij de focus op sales gezet. 
    recensie
    Non-profit
    24 maart 2009
    Jan van Tulden
    In zijn boek 'We zijn de klos' geeft Wim Huppes zijn visie op de zorgsector en de belangrijkste (weef)fouten die hij daarin constateert. Het boek is een belangrijke bijdrage aan de discussie over de marktwerking in de zorg. Het getuigt van ervaring (vaak negatieve) en inzicht in de zorgmarkt. Bovendien zijn de oplossingen paradigmaverschuivend en zullen door de partijen op de zorgmarkt worden onderschreven. Het echte obstakel is namelijk het doorvoelen van deze totaal gewijzigde houding in de praktische uitvoering. Hoewel soms meer een pamflet dan een strikt wetenschappelijk betoog, is deze titel een must voor allen die verantwoordelijkheid dragen in de zorg.
    recensie
    Algemeen management
    24 maart 2009
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Het huidige kabinet is vooral blauw en oranje. Gericht op beheersen en scoren. Maar het zou in deze tijd van crisis best wat meer geel kunnen gebruiken. Die conclusie kun je trekken op basis van het boek Drijfveren in de praktijk.
    recensie
    Leiderschap
    23 maart 2009
    Peter Vermeulen
    Eigenlijk zou het vanzelfsprekend moeten zijn als u een winkel, restaurant of hotel bezoekt. Het gevoel hebben dat u welkom bent. Toch overkomt het mij in Nederland steeds regelmatiger een gevoel te hebben eerder tot last te zijn, dan als gast van het bedienend personeel te worden gezien. En uit reacties vanuit mijn omgeving ben ik niet de enige met dit gevoel. En gevoel is dan weer exact datgene waar het allemaal over gaat in 'Hostmanship' van Jan Gunnarsson. Het gevoel als gast welkom te zijn.
    recensie
    Non-profit
    23 maart 2009
    Ton Horrevorts
    Tilburg heeft zijn dienstverlening verbeterd door instrumenten van het bedrijfsleven toe te passen. In Amsterdam kan de burger steeds meer transacties online verrichten. Den Haag wil de klantvriendelijkste gemeente van Nederland worden en Almere heeft een 'digital assistent' voor de bezoekers van zijn website. De Nederlandse overheid heeft de burger als klant ontdekt. Helemaal fout, aldus de stelling van journalist Steven de Jong, want zo creëert de overheid ontevreden en zeurderige klanten. In zijn boek 'De lastige burger' doet hij verslag van zijn onderzoek naar de resultaten van het klantdenken van de overheid.
    recensie
    Organisatiekunde
    20 maart 2009
    Pierre de Winter
    1-2 minuten leestijd
    In november 2006 hield SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan de jaarlijkse Ernst Heijmans-lezing van de Raad van Organisatie-Adviesbureaus (ROA). Hij daagde de verzamelde consultants uit om zich meer te richten op de Nederlandse arbeidsverhoudingen, om hun expertise uitgebreider beschikbaar te stellen aan MKB-ondernemers en meer aandacht te besteden aan praktijkvragen in plaats van zich altijd maar te focussen op overbetaalde en overgewaardeerde strategische advisering.
    recensie
    Leiderschap
    19 maart 2009
    Jan Boerstra
    Robin Sharma beschrijft in 'Op weg naar de top' aan de hand van alledaagse taferelen wat er voor nodig is om tot de hoogste regionen van succes door te dringen. Maar ook voor mensen die voor minder gaan is zijn moraal: voor niets gaat de zon op.
    recensie
    Juridisch
    19 maart 2009
    Michel Ambags
    Het boekje 'Sociaal plan in 100 vragen' van drs. Hans van den Hurk en dr. mr. Steven Jellinghaus geeft op een toegankelijke manier inzicht in het fenomeen van een sociaal plan. Via de structuur van vraag/antwoord komen achtergrond, totstandkoming, inhoud en uitvoering daarvan aan de orde. Zo ook de bijbehorende wet- en regelgeving rond het sociaal plan en het ontslagrecht van de werknemer, die als gevolg van een reorganisatie moet afvloeien. Uitermate geschikt voor degene, die voor het eerst met deze problematiek geconfronteerd wordt.
    recensie
    Organisatiekunde
    19 maart 2009
    Reyer Brons
    Het middle management verkeert in een spagaat. Van boven wordt steeds strakker gestuurd op financiële resultaten, terwijl er op de werkvloer juist behoefte is aan een menselijke maat. Als een middle manager dit niet bij elkaar brengt, gaat er iets heel erg mis. Ton Zeilstra heeft dit in een lange praktijk als manager onderkend. De laatste jaren zet hij zich als adviseur in om hier wat aan te doen. Als antwoord op de genoemde analyse presenteert hij in 'Vierkante ballen rollen niet' het Organisatie Denk- en Diagnose Model (ODM). Dit wordt ondersteund met een handboek, software en een website.
    recensie
    Juridisch
    18 maart 2009
    Michel Ambags
    Onder de titel 'De koers van de bestuurder' sprak mr. Leonard Verburg zijn oratie uit bij de aanvaarding door hem van het hoogleraarschap op 6 maart 2008. Hij besprak daarbij hoogst actuele onderwerpen zoals de bestuursautonomie van de statutaire directeur en met name de grenzen daarvan. Maar ook zijn beschouwingen over de beloning en het ontslagrecht van de bestuurder zijn voor de praktijkjurist op arbeids- en vennootschapsrechtelijk terrein verhelderend, mede door de suggesties van Verburg tot systeemwijzigingen op deze gebieden.
    recensie
    Strategisch management
    16 maart 2009
    Carla Verwijs
    2-3 minuten leestijd
    Medewerkers zijn de sleutel voor succes van het bedrijf van de 21ste eeuw. De relatieve waarde van immateriële activa (kennis, relaties, reputatie) is groter geworden dan die van materiële activa (arbeid, kapitaal). Het aanwezige talent moet dan ook veel beter worden benut dan nu het geval is. Dat is de conclusie van jarenlang onderzoek van Lowell Bryan en Claudia Joyce, medewerkers van McKinsey & Company. In 'Talent aan zet' bieden ze organisaties handvatten voor de herinrichting van de organisatie om het denkvermogen te mobiliseren.
    recensie
    Non-profit
    16 maart 2009
    Ton Horrevorts
    Al op de avond van haar gedwongen vertrek liet Ella Vogelaar blijken het onterecht te vinden dat zij door partijleider Wouter Bos aan de dijk was gezet als Minister van Wonen, Wijken en Integratie. Nu heeft zij haar ervaringen als minister en haar weerwoord aan Wouter Bos te boek gesteld onder de veelzeggende titel 'Twintig maanden knettergek'.
    recensie
    Reclame en verkoop
    16 maart 2009
    Ruud de Jong
    Als ervaren accountmanager in de financiële sector (banken, verzekeringsbedrijven en effectenbedrijven) kan ik in 'Account management = KLANT management' veel terugvinden wat hout snijdt. Bart van Luijk heeft zijn kennis en jarenlange ervaring als trainer en manager van trainingsbedrijven als het ware in het boekje 'geperst'. Door dit persen is het voor een beginnende verkoper niet eenvoudig de draad vast te houden en de samenhang te zien. Helaas missen theoretische onderbouwing en andere invalshoeken.
    recensie
    Financieel management
    16 maart 2009
    Hans van der Klis
    4-6 minuten leestijd
    In zijn memoires toont Gerrit Zalm twee gezichten: die van een charmant politicus en die van een visionaire technocraat. De charmeur in Zalm maakt De romantische boekhouder tot een aangenaam boek om te lezen, de visionair maakt het bovendien interessant.
    recensie
    Psychologie
    16 maart 2009
    Anne-Mieke Vermeer
    We hebben twee feministische golven achter de rug, meer vrouwen dan mannen ronden hun opleiding succesvol af en nog steeds zijn vrouwen ondervertegenwoordigd in de top. Ligt dat aan een glazen plafond, moet er betere kinderopvang komen of zoeken we het antwoord op de verkeerde plaats? Susan Pinker vroeg het zich af. Deze Canadese ontwikkelingspsycholoog en gevierd publiciste stelt in 'The Sexual Paradox', dat het tijd wordt dat we het mannelijke ideaal van zoveel mogelijk status en geld eens ter discussie stellen en ons afvragen of het wel geldt voor vrouwen.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    13 maart 2009
    Ben Kuiken
    1-3 minuten leestijd
    De laatste jaren zijn er veel boeken verschenen met praktische tips over invloed en beïnvloeding. Het recent verschenen boek van Pacelle van Goethem, IJs verkopen aan eskimo’s, geeft een wetenschappelijke onderbouwing, en is nog leuk om te lezen ook.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    11 maart 2009
    Thijs Kraassenberg
    2-3 minuten leestijd
    Als het aan Thomas Benedict van 'De winnende dialoog' ligt, zetten we allemaal een stap voorwaarts in zakelijk communiceren. Dit boek is bedoeld voor iedereen die hart heeft voor zijn werk, het belangrijk vindt goed te communiceren en openstaat voor persoonlijke verbetering in het voeren van gesprekken en onderhandelingen. Het succes van het boek zal in ieder geval niet beperkt worden door de grootte van de doelgroep.
    recensie
    Coaching en trainen
    10 maart 2009
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Stuurt u geregeld uw medewerkers naar een training? Stop er maar mee. Volgens Jos Arets en Vivian Heijnen, de auteurs van het boek Kostbaar misverstand, is het gros van de investeringen in trainingen weggegooid geld. Ze helpen mogelijk de individuele medewerker verder, maar per saldo schiet uw bedrijf er weinig tot niets mee op.
    recensie
    Werk en loopbaan
    9 maart 2009
    Anne-Mieke Vermeer
    3-4 minuten leestijd
    We hebben twee feministische golven achter de rug, meer vrouwen dan mannen ronden hun opleiding succesvol af en nog steeds zijn vrouwen ondervertegenwoordigd in de top. Ligt dat aan een glazen plafond, moet er betere kinderopvang komen of zoeken we het antwoord op de verkeerde plaats? Susan Pinker vroeg het zich af. Deze Canadese ontwikkelingspsycholoog en gevierd publiciste stelt in 'De sekseparadox', dat het tijd wordt dat we het mannelijke ideaal van zoveel mogelijk status en geld eens ter discussie stellen en ons afvragen of het wel geldt voor vrouwen.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    9 maart 2009
    Daniëlle de Jonge
    We doen het allemaal wel eens: brainstormen in je uppie. Bijvoorbeeld omdat je net als ik als zelfstandig ondernemer werkt en dus niet met een stel collega's in de vergaderruimte creatieve ideeën kunt bedenken. Of bijvoorbeeld omdat je in je eentje vaak veel effectiever brainstormt dan met een hele groep (is echt zo!). Alijd Bunge biedt de helpende hand met 'Ik ben me d'r eentje'. Een brainstormspel dat u stap voor stap begeleidt van een vraag tot een stapel creatieve ideeën. Een recensie schrijven kan maar op één manier: doen! Aan de slag dus met een aantal vragen op papier, thee en koekjes binnen handbereik en een pen met notitieblok voor mijn neus.

      Personen

        Trefwoorden