Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Interview

Miranda Berkhof (Wehkamp)

‘De truc van de agile-filosofie: Gewoon beginnen!’

Wehkamp zet vol in op agile werken en daarmee op agile organiseren. Chief Transformation and People Officer Miranda Berkhof is verantwoordelijk voor deze cultuurverandering. Zij loopt over van enthousiasme – behalve over één ding: het begrip ‘agile’. Haar advies: ‘Vergeet de term en ga het gewoon doen.’

Lydia Lijkendijk | 13 september 2018 | 4-5 minuten leestijd

De truc van de agile-filosofie: Gewoon beginnen!

De laatste jaren heeft Wehkamp, de retailreus uit Zwolle, een transformatie ondergaan. Van een postorderbedrijf met een dikke catalogus verandert het bedrijf in een digitale organisatie. Om dat voor elkaar te krijgen, ging de webwinkel agile werken. Berkhof, die spreker is op het congres Agile organiseren, nuanceert meteen: ‘We hebben de filosofie omarmd, maar we gebruiken de term nagenoeg niet. Als je eerst moet definiëren wat je daarmee bedoelt, verlies je veel kostbare tijd met elkaar. We zijn onszelf aan het transformeren naar een digitale organisatie en daar hoort werken volgens bepaalde principes bij.’

Vooroplopen in de markt

Zij legt uit welke principes dat zijn: ‘Wij omarmen de klant. Wij zijn er voor de gezinnen in Nederland. Klanten hebben vandaag zoveel keuzes en wij willen relevant voor hen blijven. Dat heeft er echt voor gezorgd dat wij anders zijn gaan werken.’

Wehkamp wil transparant zijn in een snel veranderende wereld die vraagt om steeds meer flexibiliteit: open en oprecht naar elkaar en naar anderen toe, vertelt Berkhof. ‘Daarnaast denken we groot, we hebben visie, maar we beginnen klein. Dat is voor ons de kern van agile. Soms lijken dingen erg complex, maar je moet gewoon beginnen. Alles wat we doen, alle keuzes die we maken, doen we op basis van inzicht dat we zoveel mogelijk data-driven verkrijgen. En als de tijd nog niet rijp is, beginnen we er nog niet aan. Deze principes hebben we gedefinieerd om voorop te lopen in de markt.’

Het beste uit jezelf halen met Wehkamp

Met deze principes halen de medewerkers van Wehkamp het beste uit zichzelf:

1. Wees betrokken: voel je verantwoordelijk voor het geheel en draag jouw steentje bij.

2. Bundel krachten: door multidisciplinair samen te werken stijgen we boven onszelf uit.

3. Maak het verschil: je bepaalt wat je doet op basis van de impact die je wilt hebben.

4. Blijf groeien: als jij blijft leren help je het bedrijf groeien en is er weer meer te leren.

5. Maak plezier: wees trots, vier successen, geef complimenten en geniet van elke dag!

Zuilen doorbreken

Wehkamp wil niet alleen voorop lopen in de markt, maar ook het beste uit mensen halen. Zodat collega’s leren, over zichzelf, over en met anderen, en zich ontwikkelen terwijl ze voor Wehkamp aan de slag zijn. ‘De vijf principes zijn geen papieren principes, maar we leven ze elke dag. Vooral het bundelen van krachten betekent veel voor de organisatie en voor de collega’s’, zegt Berkhof. ‘Wij werkten hier sterk in silo’s zoals marketing, buying & sales, operations. Als je er vanuit gaat dat iedereen z’n steentje bijdraagt, zijn die zuilen niet meer belangrijk, maar praat je over de grenzen heen. Het kost tijd om met elkaar te veranderen. Elke dag dat we de krachten meer bundelen zorgt ervoor dat we meer kunnen realiseren voor onze klanten en dat maakt het werk ook veel leuker.’

Verschil maken

De principes die Wehkamp geformuleerd heeft, vertaalt de organisatie door in alles wat er gebeurt: strategische keuzes en implementatie, veranderingen in organisatiestructuur en team set-up, maar ook performancemanagement, promotiebeleid, talentontwikkeling, interne communicatie en noem maar op. Berkhof: ‘Grote keuzes voor verbetering maken we op managementniveau. Ook dappere keuzes, zoals het afschaffen van de verzendkosten – wat uiteraard veel financiële impact heeft. We stimuleren iedereen op de werkvloer om óók dappere keuzes te maken die het bedrijf en collega’s verder helpen, elke dag weer opnieuw. Zo heeft onze afdeling Customer Excellence bedacht dat er iets moet gebeuren met klanten die nét achter een kortingsactie vissen. Iedereen weet zelf het beste waar hij of zij het verschil in kan maken. Er is veel bevlogenheid en passie voor het bedrijf, en mensen zijn begaan met elkaar. Als je groot denkt, maar klein begint, kan er ook niet veel misgaan. En het is fijn als je impact kunt hebben in je werk. Dat maakt het veel leuker en je leert ook meer!’

Elke dag agile

De nieuwe manier van werken zorgt voor meer interactie met de klant, zegt Berkhof. ‘Daar dragen sociale media sterk aan bij. We innoveren in bezorgen, we verzenden gratis, we maken retouren en artikelklachten makkelijker en telefonisch contact met ons is effectiever. De klant merkt er dus veel van. Aan de andere kant: de klant verwacht dat ook. Dus die race lopen wij: als we iets gerealiseerd hebben voor de klant, kijken we alweer naar het volgende. Agile is nooit klaar, we zijn er elke dag mee bezig. Niet elke dag is even leuk als de vorige, maar we hebben een cultuur gecreëerd waarin je steeds mag leren. Dus van alles proberen we te leren. Dat is wel leuk en houd het ook licht en positief. Het is voor ons de basis om voorop te blijven lopen.

Over Lydia Lijkendijk

Lydia Lijkendijk (Meppel, 1967) is schrijver. Kind van de dominee, opgevoed met taal, boeken, discussie. Vrouw met een missie: sterke verhalen schrijven voor hen die woorden nodig hebben.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden