‘Een efficiënte, plezierige manier van kennisoverdracht, die bovendien beter beklijft. Boeken leveren we al bijna 25 jaar, online sluit daar mooi op aan’, zegt Philip van Coevorden, directeur van Managementboek.
Managementboek.nl heeft twee nieuwe online trainingen op de markt gebracht. Stop met verkopen en Design Thinking & Design Doing. Van Coevorden: ‘Feitelijk zijn we als Managementboek kennismakelaar: we brengen kennis naar een markt. Dat doen we al 25 jaar met boeken maar inmiddels ook al 15 jaar met masterclasses en seminars. Online trainingen zijn het logische vervolg. Het is een nieuwe manier van kennisoverdracht, eentje met toekomst.’ Van Coevorden signaleert een trend van “blended learning”; een mix van leermiddelen, on- én offline. ‘Je ziet veel dat mensen een fysieke kick-off of een afsluiting willen, maar daartussen prima met online uit de voeten kunnen. Steeds vaker zul je gaan zien dat boeken in dit kader als naslagwerk gaan dienen. Een hoofdstuk uit een boek kun je soms in beeld met een paar interactieve vragen in twee minuten presenteren.’
Groeien
Online trainen gaat nog hard groeien, zegt Van Coevorden. ‘Cursisten hebben vaak nog wel een stok achter de deur nodig; helemaal zelfstandig leren is voor veel mensen vaak nog een brug te ver. Maar kijk naar een overheid die permanente educatie wil stimuleren en mensen die hun tijd steeds efficiënter willen en moeten indelen. Ik voorspel dat online leren een grote doorbraak gaat krijgen. Bijvoorbeeld door onderdelen van gaming te integreren. De Lean Yellow Belt-training die we al aanbieden is een groot succes.’ Belangrijk is wel dat online trainingen met medewerking van onderwijskundigen worden gemaakt, zegt van Coevorden. ‘Waak voor een powerpoint met voice over. Stop met verkopen en Design Thinking & Design Doing hebben we met een gespecialiseerd bureau gemaakt. Online leren is een middel van de toekomst. Een dat mooi aansluit bij wat we als Managementboek.nl al bieden.’
Design thinking
Kunststof fabrikant Wavin wilde in Turkije een nieuwe fabriek van zestig miljoen euro bouwen. Met de methodes van design thinking werd het uiteindelijk een ‘loodgietersacademy’ met vier regionale centra. Kosten: een fractie van die geplande investeringen van zestig miljoen. 21.000 loodgieters zijn inmiddels door de academy gegaan en Wavin weet exact wat de wensen van die loodgieters zijn. Patrick van der Pijl is directeur van Business Models Inc., een bedrijf dat businessmodellen op een innovatieve manier herontwerpt en ook Wavin begeleidde. Hij zegt: ‘Met design thinking leer je op een geheel andere manier innoveren. Een fabriek bouwen in een ander land is de klassieke aanpak. Met desing thinking koos Wavin uiteindelijk voor een geheel andere, goedkopere en effectievere route.’ Hoe design thinking in zijn werk gaat, legt Van der Pijl onder meer uit in zijn boek Ontwerp Betere Business. Hij voegt er nu een online training aan toe. ‘Een online uitleg is toch weer anders dan een boek. Door een mix aan visuele middelen kun je op een heel andere manier uitleggen wat design thinking nu exact betekent.’ Er is nog een ander groot voordeel van het aanbieden van kennis via een online module. Van der Pijl: ‘Je hoeft niet op Patrick van der Pijl te gaan zitten wachten voordat-ie een keer tijd heeft om langs te komen. Het is sneller, slimmer en goedkoper. Op je mobiel volg je de modules op de momenten dat het jou uitkomt.’ De online training Design Thinking & Design Doing is een mix van filmpjes en animaties maar het is ook een interactieve vraagbaak. Het systeem stelt vragen waar je als gebruiker antwoord op moet geven. Op basis van dat antwoord krijg je adviezen. Iedereen volgt dezelfde modules, maar antwoorden kunnen dus heel persoonlijk zijn. De online training bestaat uit een theoretisch deel (design denken) en een dieper deel (design doen). Van der Pijl: ‘In het eerste deel bieden we een uitgebreide gereedschapskist van middelen om design gericht te innoveren. Denk als een architect of een kunstenaar om een innovatie echt te snappen. We volgen daarin het proces van innovatie en nieuwe business modellen. Van voorbereiding (wie is mijn klant) via point of view tot prototyping. Het is veel slimmer om eerst iets kleins te testen en te verbeteren dan direct groot gaan. Als je deel twee (design doen) heb gedaan, kun je de gereedschapskist ook echt gebruiken.’
Strategische koers
De methoden van design thinking helpen organisaties om strategie en koers te bepalen. Dat dat niet alleen meer op de traditionele manier kan, maakt Van der Pijl duidelijk aan de hand van het volgende voorbeeld. ‘Mercedes is in San Francisco bezig om te gaan rijden met zelfsturende auto’s. Daarmee maken ze in één klap een initiatief als Über overbodig. Hedendaagse ontwikkelingen kun je niet meer op een oude manier aanpakken. Er is creativiteit vereist. Dat nieuwe denken doen we onder meer met het business canvas model van Alex Osterwalder, maar de gereedschapskist is inmiddels vele malen uitgebreider. De meeste organisaties zijn groot geworden door hiërarchisch denken. Dat kon in een stabiele wereld, maar de wereld is niet stabiel meer. Door internet is er een nieuw klantgedrag. In de online training leer ik hoe je die nieuwe wereld tegemoet kunt treden. Ontwerpvaardigheden kunnen daarbij goed helpen.’ De module design thinking bestaat uit zeven delen. Van der Pijl sluit aan bij de constatering van Van Coevorden: ‘Boeken zijn een prima naslagwerk aan het worden bij een reeks van andere leermiddelen. Online training is een mooie aanvullende tool.’
Stop met verkopen
‘One size fits non.’… ‘Het gaat niet meer om unique selling points (USP’s) maar om UBR’s: unique buying reasons.’ In de nieuwe wereld helpen klassieke verkooppraatjes en koude acquisitie niet meer. Stop met verkopen, adviseert Daniëlle de Jonge in de nieuwe online training met dezelfde titel. ‘Het klantcontact is fundamenteel veranderd’, vertelt de auteur van onder meer de bestsellers Verleid de klant en Human2Human. ‘Het gaat vandaag de dag veel meer om samenwerken in het commerciële proces: de organisatie heeft een nauwe relatie met de klant. Dat is wat anders dan: ik verkoop wel wat jij wilt hebben. Klanten willen meer en meer betrokken worden in het verkoopproces. Daar is niet één manier voor. Vandaar: one size fits non.’
Pratende portemonnee
De Jonge geeft Van Nelle Fabriek Events als voorbeeld. De oude tabaksfabriek is nu een ruimte om evenementen te houden. De Jonge: ‘Wat ze daar gedaan hebben, is nadenken over hoe je je in catering kunt onderscheiden. Daarbij zijn ze aangehaakt op duurzame doelstellingen die zij en ook klanten zich stellen. Van Nelle biedt nu als eerste een volledig veganistische catering. Minder water gebruik, minder CO2-uistoot en minder dierenleed. Duurzaam, gezond én heel lekker dus. Een echt vernieuwend concept waarover je in gesprek kunt gaan met de klant. Wat wil die klant en wat kan ik bieden?’ Moyee Coffee is een ander voorbeeld. In de hele keten van de koffie zorg Moyee ervoor dat van zaadje tot koffie er een fair chain is. De Jonge: ‘Dat maakt je sympathiek. Je hebt een verhaal waarmee je een relatie met de klant kunt opbouwen. Uiteraard wil je blijven verkopen als organisatie maar de aanvliegroute wordt totaal anders. En die ontstaat vaak door samen met de klant te kijken welk aanbod relevant is voor beide partijen. De vraag wordt steeds meer: hoe kan ik jou als klant gelukkig maken? De klant is immers geen pratende portemonnee.’
Online training
Hoe de nieuwe en eigentijdse commercie eruit ziet doet Daniëlle de Jonge uit de doeken in de online training met prikkelende titel: Stop met Verkopen. Alle aspecten van verkoop anno nu passeren de revue. Enerzijds door korte video’s van Daniëlle waarin ze toelichting geeft op het verkoopproces, maar ook gelardeerd met sprekende voorbeelden van YouTube. ‘En vooral veel tips’, zegt De Jonge. ‘Wat ik echt belangrijk vind in de online training is dat ik mensen probeer opdrachten mee te geven die ze buiten de training om moeten gaan uitvoeren. Een doe-opdracht. “Morgen ga ik drie klanten bellen voor aanbevelingen”, bijvoorbeeld. Zo maak je een veel sterkere koppeling tussen theorie, voorbeelden en praktijk.’ Daniëlle gaat in de e-training in op hoe een commercieel proces eruit ziet. ‘Hoe maak ik mezelf zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk voor klanten? Als ikzelf een rekening stuur, zet ik er altijd een aardige boodschap bij. Dat verwacht je als finance-afdeling niet.’ Ook legt ze uit hoe je een klant echt kunt leren kennen, hoe een goed netwerk eruit ziet en hoe je daar op een juiste manier gebruik van maakt. Hoe ben je zichtbaar en aantrekkelijk op social media en hoe voer je nu eigenlijk een goed klantgesprek? Daniëlle de Jonge: ‘Nodig eens tien klanten uit voor een gesprek over waarom ze klant zijn en wat je kunt verbeteren. Dat doen ze graag voor je.’
Meer dan boek op beeldscherm
Over de meerwaarde van online trainen zegt ze: ‘Informatie komt anders binnen dan dat je een boek leest of als ik een lezing geef. Het vergt ook wat anders van de gebruiker. Als ik in een zaal ben, ontkomt de deelnemer er niet aan om mee te doen. Online moet je zorgen voor prikkels dat de gebruiker er ook buiten de e-learning module om, mee aan de slag gaat. Vandaar dat de doe-opdrachten ook zo belangrijk zijn. Een online training is echt meer dan een boek op een beeldscherm. Voor wie de training bedoeld is? Niet voor wie alleen een verkooppraatje wil houden. Juist wel voor wie sterke relaties met klanten wil hebben en houden. Ik leer mensen hoe ze zich echt in klanten kunnen verdiepen voor jarenlang zakendoen.’
Online training - Design Thinking en Doing voor Business Model Innovatie. Door deze online training met Patrick van der Pijl (bekend van het boek Business Model Generatie) ga je denken als een ontwerper en maak je van onzekerheid je nieuwe kracht. Er is ook een nieuw boek van Patrick van der Pijl: Design denken & doen.
Op het complete pakket van deze training geldt tot 1 januari 2019 een introductiekorting van 15%.
Online training - Stop met verkopen! - Eigentijds acquireren en relaties beheren. In de nieuwe online training laat Daniëlle de Jonge (bekend van Human2Human) zien hoe je acquisitie en relatiebeheer op een moderne manier organiseert, zodat je vruchtbare zakenrelaties bouwt die jarenlang blijven bestaan.
Meer informatie over onze online trainingen vindt u op managementboek.nl/e-learning.