Hachette is de eerste van de vijf die twee jaar geleden met Apple een deal rondom e-books gesloten heeft. Amazon had op dat moment, via zijn Kindle outlet, een marktaandeel van 90% van de Amerikaanse e-book markt. Dat lijkt nu gezakt te zijn naar 65%. De wraak: zolang er geen nieuw contract is dat aan de condities van Amazon voldoet, zijn boeken van Hachette slecht te krijgen, nieuwe boeken zijn niet vooruit te bestellen, boeken van andere uitgevers worden eerder aangeboden of prijzen worden verhoogd. Het zijn tactieken die Brad Stone in zijn 2013 bestseller over Amazon, The Everything Store (Mr. Amazon) al beschreef.
Voor de uitgevers, en de auteurs, is het er op of eronder. Verhoging van de prijzen of verlaging van de marges voor de uitgever maakt het nog riskanter om boeken uit te geven. Eén succesvol boek compenseert de verliezen op een flink aantal boeken. De laatste zijn meestal in de categorie non-fictie zoals de meeste managementboeken. De omzet verliezen van Amazon op boeken worden gecompenseerd met luiers of grasmaaiers.
Amazon heeft in Amerika een geschatte marktdominantie voor boeken van 50% en deze groeit. Hachette voelt de verliezen die het nu leidt elke dag ,maar voelt zich gesteund door andere uitgevers en vele auteurs. De lezers/koper, zo zullen beide partijen zeggen,is de dupe. Dat is maar ten dele waar. Doordat Amazon weinig boeken van Hachette uitlevert, duiken andere online stores in dit gat. Vaak (even) met grote kortingen. Sla u slag!
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.