Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

De Mentale Reset - Vijf tips om breinvriendelijk hybride werken

In 'De mentale reset' geeft doctor in de psychologie Elke Geraerts je de nodige handvatten om je voor te bereiden op de vele uitdagingen die leven en werk post-corona voor ons in petto hebben. Ze deelt in dit artikel 5 tips uit haar boek.

Elke Geraerts | 24 december 2021 | 3-4 minuten leestijd

Elke crisis is tegelijkertijd een kans. We weten al jaren wat we moeten doen om breinbewuster te leven en te werken, maar toch zetten we die kennis nauwelijks om in de praktijk. Tot de wereld door corona ineens stil stond. Toen konden we het plots wel: op een heel andere manier werken en leven. Het nieuwe hybride werken – waarbij we flexibel schakelen tussen thuis en kantoor – biedt enorm veel mogelijkheden om eindelijk een mentale sprong voorwaarts te maken. In mijn nieuwste boek, De Mentale Reset, bespreek ik uitgebreid alle opportuniteiten. En hier geef ik je graag alvast enkele tips!

Plan elke dag focustijd in

Je brein heeft na een afleiding 25 minuten nodig om opnieuw in diepe concentratie te gaan. Multitasken is dus een mythe en toch hebben we – zeker als we thuiswerken – de neiging om verschillende taken door elkaar uit te voeren. Een vergadering volgen en tegelijkertijd je mails beantwoorden, een dossier afwerken terwijl de kinderen binnenkomen, een belangrijk telefoontje plegen terwijl je staat te koken… Je denkt misschien dat je zo tijd wint, maar niets is minder waar. Kies resoluut voor focustijd en benut die om belangrijke taken af te werken. Schakel tijdens die focustijd e-mailmeldingen uit, zet jezelf op ‘afwezig’ in Teams en leg afleiders zoals je telefoon desnoods in een andere ruimte. Geef in een gedeelde digitale agenda aan wanneer jij focustijd hebt ingepland, en vraag je collega’s om hetzelfde te doen. Dan weet je wanneer je elkaar wel of niet kunt storen.

Geef je brein af en toe een echte pauze

Op kantoor vinden we het heel normaal dat iemand af en toe een ommetje maakt langs de koffiemachine of even binnenloopt bij een collega om kort te overleggen. Je beseft het misschien niet, maar het zijn allemaal micromomenten waarop je brein even offline kan. Het is een fout die velen van ons maken als we thuiswerken: we blijven drie tot vier uur aan één stuk achter onze computer zitten. Of we plannen de ene virtuele vergadering na de andere in, zonder een moment rust. Durf tijdens je een werkdag pauzes in te lassen wanneer je brein helemaal verzadigd is. Ga even offline, maak een korte wandeling en ga daarna weer met 100% energie aan de slag.

Kies de juiste communicatiekanalen

De snelheid van digitaal werk ligt vaak hoger. Mails, apps en chatberichten: alles lijkt even urgent. Het is belangrijk om het juiste medium op het juiste moment te kiezen: een snelle app voldoet in sommige gevallen prima, maar vaak is even kort (video)bellen efficiënter én leuker dan eindeloos heen-en-weer mailen.

Creëer rituelen

Zorg voor een duidelijke overgang van privé naar werk, ook als je aan de keukentafel werkt. Vervang je reistijd door een korte wandeling, een kop koffie in de tuin of op het terras. Vergeet ook niet om je werkdag met een ritueel af te sluiten.

Wees authentiek

De crisis sneed onze fysieke banden met collega’s door, maar wist ons op onverwachte manieren toch sterker met elkaar te verbinden. We keken letterlijk via het scherm in elkaars huiskamers binnen, vergaderden noodgedwongen met ons kind op schoot en zagen zo de mens achter onze collega. En dat is goed nieuws! Mensen die authentieke contacten met hun collega’s onderhouden, ervaren niet alleen sterke werkrelaties, ze zijn ook productiever en zitten beter in hun vel.  

Over Elke Geraerts

Elke Geraerts is doctor in de psychologie en bekleedde verschillende academische posities aan de universiteiten van Harvard, St. Andrews, Maastricht en Rotterdam. Ze is CEO bij Better Minds at Work, dat bedrijven helpt om het mentaal kapitaal van hun werknemers te verhogen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden