Nee. De enige manier om een zwemmer te worden is door in het water te springen. Hetzelfde geldt voor innovatie. Je kunt innovatie niet leren uit een boekje. De enige manier om een innovator te worden is door het te doen.
Waarom heb ik dan dit boek geschreven? In dit boek deel ik mijn dertig jaar PRAKTIJKervaring met innovatie; als marketeer in de voedingsmiddelenindustrie, als consultant, als ondernemer, als innovatiefacilitator en als wereldwijd spreker op dit vlak. Dus vind je vooral hele praktische inspiratie om een betere innovator te worden in de honderd verhalen die ik met je deel.
Iedereen heeft zo de mond vol van innovatie dat je er tegenwoordig alle kanten mee op kunt. Ik wil innovatie graag simpel en duidelijk omschrijven als: nieuwe dingen doen of dingen doen op een nieuwe manier. Veel topmanagers zijn zich er best van bewust dat je nieuwe wegen moet inslaan voordat de bestaande doodlopen. Maar tegelijkertijd zijn ze sceptisch geworden over de te nemen routes, omdat ze in het verleden te vaak teleurgesteld zijn. Als innovator kun je deze risicomijdende organisatiecultuur bevechten als een moderne Don Quichot, die vocht tegen windmolens. Of je kunt haar accepteren. Ik heb er zelf jarenlang tegen gevochten en dat bracht mij uiteindelijk nergens. Pas toen ik probeerde ik een conservatieve cultuur als normaal te beschouwen, en niet meer tegen de organisatie vocht, kon ik het management meekrijgen om risico’s te nemen. Herken je de bovenstaande worsteling?
In mijn blogs geef ik concrete antwoorden op andere dagelijkse innovatieworstelingen zoals:
- Hoe krijg je een innovatieve mindset in een organisatie?
- Hoe organiseer je innovatie effectief?
- Hoe start je innovatie het beste?
- Hoe krijg je baanbrekende ideeën?
- Hoe implementeer je innovatie?
Als Nederlander heb ik een uitgesproken mening. Ik probeer om ‘alle bullshit’ achterwege te laten en je in gewone mensentaal te vertellen wat werkt en wat niet werkt. Ik deel ontelbare inzichten, cases, citaten, lijstjes en modellen met je: alles wat je maar kan inspireren om in de praktijk een betere innovator te worden.
Ik heb Inspiratie voor Innovatie geschreven voor iedereen die een een innovator wil zijn: studenten, startup-oprichters, uitvinders, managers, ingenieurs, marketeers, ondernemers, consultants, veranderaars, directeuren, leden van de Raad van Bestuur, en natuurlijk, jij.
Innovatie is leren door te doen. Start op de juiste manier met deze 101 innovatielessen.
Gijs van Wulfen is wereldwijd een autoriteit op het gebied van innovatie. Hij is de grondlegger van de ‘FORTH innovation method’, een beproefde innovatiemethode die op zes continenten wordt toegepast. Zijn boek Het Innovatiedoolhof is bekroond als Managementboek van het Jaar 2017. Als LinkedIn Influencer, met meer dan 310.000 volgers reist hij vanuit Kreta de hele wereld over om mensen te inspireren als workshopleider of als keynote spreker rond design thinking en innovatie. Inspiratie voor Innovatie is zijn nieuwe boek.
Over Gijs van Wulfen
Gijs van Wulfen is bedrijfseconoom, marketeer en innovatieversneller. Hij adviseerde bij achtereenvolgens Ernst & Young en Boer & Croon vele organisaties over marketing- en innovatie strategieën. In 2002 startte hij zijn eigen bedrijf Big Tree Marketing Innovators, dat zeer uiteenlopende klanten helpt bij het bedenken van nieuwe productideeën, het organiseren van innovatie en het introduceren van nieuwe producten in de markt.