Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Fully charged - De ultieme energiegids voor leiders

Veel leiders zijn de uitputting nabij. Een onhoudbare technologische evolutie, oorlogen die bevoorradingsketens beïnvloeden en de scheiding tussen werk en privé die sinds COVID volledig verdwenen is. We staan voor een menselijke energiecrisis. In ‘Fully charged’ geef ik tools en een stappenplan om je gezondheid en resultaten duurzaam te verbeteren.

Lieven Van Linden | 11 juni 2024 | 3-4 minuten leestijd

Vanuit mijn dagelijkse observaties als ondernemer, mijn ervaring als consultant in het efficiënter maken van processen en na de harde levenslessen die ik tijdens alle jaren van ultralopen heb geleerd, is het idee ontstaan om Fully charged te schrijven. In het boek maak ik de link tussen de werking van jouw eigen lichaamsbatterij en je resultaten. Ik toon aan hoe het verbeteren van je veerkracht meetbaar is en welke stappen je kan ondernemen om nieuwe gezonde gewoonten systematisch in je drukke agenda te integreren.

Gaan we nu vooruit of achteruit?

We hebben een niveau van comfort bereikt dat onze voorouders nooit voor mogelijk hadden gehouden. Echter, worden we geconfronteerd met een toenemende hoeveelheid aan gezondheidsproblemen, variërend van obesitas, cardiovasculaire en chronische ziekten tot uitputting en stress-gerelateerde aandoeningen. In plaats van de floreren in een wereld van overvloed zijn we verstrikt geraakt in een vicieuze cirkel van uitputting en onevenwicht.

Wij zijn geen robotten

Een robot is gemaakt om zoveel mogelijk output te leveren en zo min mogelijk downtime te hebben. Wij als mens zitten echter anders in elkaar. Onze lichaamsbatterij bevat de sleutel tot duurzaam presteren. Het is eenvoudig. Tijdens de dag verbruik je hoofdzakelijk energie en ’s nachts laad je je batterij weer op. Velen weten echter niet hoe hun lichaamsbatterij werkt. Via hartritmevariabiliteit (HRV) is er nu een biomarker die je hierin inzichten geeft.

De 3 energieprincipes

Er zijn 3 energieprincipes die ervoor zorgen dat je je lichaamsbatterij optimaal functioneert: energie verbruiken (1), energie opladen (2) en energie verhogen (3). De mate waarin je efficiënt weet om te gaan met je beschikbare energie bepaalt voor een groot deel je effectiviteit. Optimaal energie verbruiken (1) bestaat uit het verbeteren van je aandacht en het minimaliseren van afleidingen. Na periodes van diepe focus volgen, idealiter, periodes van diep herstel. Onder topsporters is dit principe alom gekend. Bij bedrijfsatleten verdwijnt dit spijtig genoeg nog vaak van de radar. Het ten volle benutten van pauzes, op het einde van de dag mentaal kunnen uitschakelen en het verbeteren van je slaap zorgen ervoor dat ook jij topprestaties kan blijven leveren en je energie weet op te laden (2). Onder het laatste principe, energie verhogen (3), vallen basisrichtlijnen rond beweging en voeding, maar ook meer recent onderzochte interventies zoals koud douchen, vasten en specifieke ademhalingsprotocollen.

Gedragsverandering. What else?

De vraag die veel leiders stellen is: Hoe kan ik op een systematische manier nieuwe gewoonten in mijn levensstijl integreren, met een agenda die reeds overvol zit? Als antwoord op deze vraag heb ik het Fully charged framework ontwikkeld. Een stappenplan waarbij je op een meetbare manier kleine veranderingen gaat aanbrengen in je levensstijl. Je ontdekt wat voor jou werkt en wat niet. Via allerhande pragmatische oefeningen ontdek je je grootste energie-uitdagingen en maak je een persoonlijk plan tot verandering.

Geen doel, maar een reis

Fully charged worden is geen eindbestemming die je op een gegeven dag zult bereiken. Er zullen altijd momenten zijn waarop je je top voelt en er zullen altijd momenten zijn waarop je energieniveau laag is. Hoe succesvoller je echter kan worden in het systematiseren van gedrag dat topprestaties ondersteunt, hoe meer momenten je zult ervaren waarbij je energieniveau hoog is. Duurzaam presteren betekent voor mij dan ook dat je de capaciteit ontwikkeld hebt om je aan te passen en jezelf bij te sturen wanneer je geconfronteerd wordt met professionele, fysieke, mentale, sociale en emotionele uitdagingen.

Over Lieven Van Linden

Lieven Van Linden heeft een MBA van Vlerick Business School en werkte jarenlang voor internationale bedrijven. Hij is ultraloper en eindigde als eerste Belg tijdens de 28ste Marathon des Sables, een van ’s werelds zwaarste ultramarathons. Met Built For Endurance begeleidt hij managers en hun teams naar duurzame prestaties met datagedreven tools en ervaringen buiten de comfortzone.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden