Het leest als een vlotte roman; kent geen inhoudsopgave en titels bij de hoofdstukken. De inhoud is de nalatenschap van de in 1994 overleden Andy Longclaw. Een eigengereide Amerikaanse manager van indiaanse afkomst die de wijsheden van zijn grootvader integreerde in het dagelijks leidinggeven bij Walton Works 2.
Het voorbeeld van een bedrijf dat op het nippertje werd gered van de ondergang. Een typische successtory en de hamvraag is dan natuurlijk: 'En wat was het geheim?'. 'Gung Ho!' (chinees voor samenwerken); de drijfveer van de eekhoorn, de werkwijze van de bever en de gave van de gans.
Ik ga daar inhoudelijk verder niet op in. Dat kunt u zelf lezen komend weekend. Wel een paar citaten uit het boek die de visie van Ken Blanchard (schrijver van onder andere de bestseller 'De One Minute Manager' - 1982) op organiseren verwoorden:
Citaat 1: Als mensen eenmaal hun werk goed inschatten, komen de grote veranderingen. Een stuk metaal in de juiste vorm slaan is één ding; een onderdeel voor de rem op een kinderfiets maken is iets heel anders. Het eerste is denken in eenheden, het tweede is zinvol werk, toch? (blz. 34-35) Toelichting: met zinvol werk is de eerste stap op weg naar Gung Ho gezet.
Citaat 2: Een bedrijf sturen op basis van cijfers is alsof je basketbal speelt met je ogen op het scorebord in plaats van op de bal (blz. 46). Toelichting: rendementsprincipes komen in de top vijf van medewerkers niet voor. Als je de basis (je team) goed hebt, komt het met die zaken ook wel goed. Maar zonder scorebord is er ook geen spel en valt er niets te juichen.
Citaat 3: Het geheim van succesvol management is er achter komen wat mensen van nature zullen doen, en vervolgens bedenken hoe je de organisatie zo kunt inrichten dat je profijt trekt van dat natuurlijk gedrag. Veel te veel managers doen het andersom (blz. 66). Toelichting: zie het verschil tussen de ArenA en het Gelredome. Bij de één stond bij het ontwerp marketing en techniek centraal en werd met de natuurlijke behoefte van gras geen rekening gehouden. Het heeft inmiddels geleid tot 15 reorganisaties c.q. nieuwe grasmatten a fl.350.000,=. Bij het Gelredome echter stond de natuurlijke behoefte van het gras centraal daarom heen werd techniek en marketing georganiseerd.
Bij een aantal klanten hebben we 'Gung Ho' geïntroduceerd. Zoals alle veranderingen gaat ook de introductie van een nieuw begrippenkader niet vanzelf. Al snel ervaren de medewerkers echter de toegevoegde waarde. Je komt namelijk precies tot de discussies waar je het normaal gesproken met elkaar nooit over hebt: inspiratie bij de gehele organisatie. Er ontstaat een gemeenschappelijke taal over wat ons wel bindt naast datgene wat ons allemaal kan scheiden (zoals taakafbakening en kengetallen). Het is natuurlijk bijzonder als iedere medewerker ongeacht rang of stand precies weet wat haar of zijn bijdrage is aan het grotere geheel; een genoegen om bij zulke klanten te mogen adviseren.
Andy Longclaw waarschuwt regelmatig in het boek voor een te groot optimisme over korte termijn resultaten. Hij heeft er jaren aan moeten werken voordat zijn afdeling echt Gung Ho was. Er zijn meer belangrijke boeken die uitgaan van de heilige drie-eenheid: gemeenschapszin (de behoefte aan een hoger doel - de eekhoorn), werklust (de behoefte van het individu om aan een hoger doel te werken - de bever) en stimuleren (het elkaar aanmoedigen tijdens het samenwerken - de gans). En ook die boeken zijn niet alleen voor managers geschikt.
Geef iedere medewerker van uw organisatie dit boekje en ga met elkaar de discussie aan over waardevol werk, spelregels en enthousiasme. Achterin het boek zit een handzaam actieplan. Gung Ho, vriend?