Je kunt je afvragen in hoeverre er nog behoefte bestaat aan boeken over het uitgekauwde onderwerp strategievorming, maar dit boek(je) is kort en overzichtelijk, laat zich heel gemakkelijk lezen en is heel praktisch. Bovendien is de invalshoek goed gekozen: hoe kom je van visie tot actie.
Het boek is eenvoudig opgebouwd. OGSM wordt eerst als model en als proces uiteengezet en vervolgens worden de vier onderwerpen Objectives, Goals, Strategies en Measures uitgewerkt. Objectives zijn kwalitatieve doelen, Goals zijn kwantitatieve doelen, Strategies beschrijven de wijze waarop deze doelen gerealiseerd zullen gaan worden en bij Measures wordt bepaald hoe er gemeten gaat worden en welke acties er worden uitgezet.
Het geheel wordt aangevuld met de nodige toelichtingen, voorbeelden en tips. Aan de hand van een aantal (fictieve) cases wordt dat uit de doeken gedaan hoe een bedrijf van visie tot actie komt. Sterk aan het model is de resultaatgerichtheid en de structuur die het met zich meebrengt. Het geeft een eenvoudige weergave van de werkelijkheid weer, maar daarin schuilt juist de kracht.
Daarmee zie ik twee doelgroepen waarvoor dit boek waardevol kan zijn. In grote organisaties kan OGSM gebruikt worden als tool om discussies te leiden in managementteams om zo te komen tot een gedragen strategie en een instrumentarium. Vervolgens kan OGMS binnen de organisatie dienen als communicatie- en stuurmiddel.
In kleinere organisaties kan OGSM dienen als tool om ambities om te zetten in daadwerkelijke acties. Het model is in ieder geval waardevol voor doeners en voor ondernemers en managers die een hekel hebben aan dikke plannen en die praktisch ingesteld zijn. Om met OGSM te kunnen werken is het wel noodzakelijk om voldoende marktkennis in huis te hebben.
Over Johan Bel RM
Johan Bel RM is sinds 2009 mede-eigenaar van het marketingbureau Acsense. Acsense ondersteunt MKB-bedrijven in het oosten van het land met strategische en duurzame marketing. De focus ligt daarbij op duurzame energie, afval- en watermanagement, maakindustrie, bouw en infra. Bels achtergrond ligt in de industrie en groothandel, waar hij in 22 jaar tijd meerdere marketing- en commerciële directiefuncties heeft bekleed. Hij heeft als opleidingen HEAO-CE, Nima-C en WO-bedrijfskunde en is geaccrediteerd Register Marketeer.