Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Het geheim van Leiderschap

Ken Blanchard is geen onbekende schrijver van managementboeken over leiderschap. 'Het geheim van leiderschap' is een boek dat gaat over het ontdekken van de kern en het succes van het nieuwe leidinggeven. Het kenmerkende van zijn boeken is dat ze in de vorm van een parabel geschreven zijn. Het boek is dun en leest als een roman, maar wel een met een duidelijke, toegankelijke boodschap. In dit boek onderzoekt de hoofdpersoon Daphne wat zij anders moet aanpakken om tot betere teamresultaten te komen.

Maddy Bolhuis | 5 december 2012 | 2-3 minuten leestijd

We leven in een tijd waarin het vertrouwen van mensen in leiders steeds meer afneemt en waarin authenticiteit, commitment en ontwikkeling van medewerkers centraal staan. Leidinggeven vanuit 'command and control' is passé. Een nieuwe visie op leiderschap - dienend leiderschap - is het devies!

De visie op het nieuwe leiderschap die Ken Blanchard verkondigt, is gebaseerd op vijf aandachtspunten: STEUN. Elke letter staat voor één aandachtspunt en biedt de lezer handreikingen die hij morgen al kan toepassen.

1 Visie

Het eerste aandachtspunt gaat erover dat u een boeiende visie formuleert op de toekomst. Een die passie oproept en duidelijk maakt waar u met het team heen wilt en waarom. Bepaal gezamenlijk de stip op de horizon, zodat er commitment is en teamleden geïnspireerd raken om gezamenlijk het doel te bereiken.

2 Talent

Trek vervolgens de juiste mensen aan en ontwikkel hun talenten. Teamleden die niet op de juiste plek zitten, functioneren niet optimaal. Dit heeft een negatieve weerslag op het team en de resultaten. Zorg ervoor dat u de ontwikkeling van de talenten van uw medewerkers stimuleert door een lerend klimaat te creëren.

3 Ontwikkeling

Het derde aandachtspunt dat Blanchard aanhaalt, is dat grote leiders zichzelf continu moeten blijven ontwikkelen. Een goede leider is nooit uitgeleerd. Hiermee geeft u het goede voorbeeld aan medewerkers, maar bent u ook in staat om concurrenten en de snelheid waarmee de wereld verandert bij te houden.

4 Relaties

Als vierde punt komt het uiten van waardering voor uw medewerkers en het opbouwen van relaties aan bod. Medewerkers moeten het gevoel hebben dat hun werk er toe doet, wat hen vervolgens weer inspireert en stimuleert om te komen tot goede relaties en de beste resultaten. Een goede leider is in staat om én klanten goed te bedienen én een motiverende werkomgeving voor medewerkers te creëren. Het is een cliché, maar daarom niet minder waar. Medewerker-tevredenheid leidt tot klanttevredenheid en daarmee tot positieve financiële resultaten voor een organisatie.

5 Authenticiteit

Tot slot gaat het om authenticiteit. Alleen een authentieke leider kan het vertrouwen van zijn medewerkers winnen. Kort gezegd: handel naar de waarden van uw organisatie en uw eigen overtuigingen. Alleen dan hebben medewerkers vertrouwen in u als leider. Het geven van het goede voorbeeld past hier uitstekend bij.

De sleutelvraag die in het boek naar voren komt, is 'Bent u een steunende of leunende leider'? Met andere woorden. bent u een leider die handelt vanuit eigen belang of bent u een leider die anderen dient? Het is goed om daar zelf eens over na te denken, omdat in het antwoord het geheim van succesvol leiderschap verscholen ligt.

Het boekje biedt vele open deuren en nieuwe inzichten ontbreken. Toch zet het aan tot denken, want, waarom worstelen veel leiders en organisaties dan toch nog met deze nieuwe vorm van leidinggeven? De aantekeningen in de appendix vormen een soort van checklist om uw eigen situatie tegen het licht te houden. Waar moet u als leider nog aan werken om de teamresultaten te verbeteren en de harten van uw teamleden te raken? Verwacht u diepgaandere informatie over (dienend) leiderschap, dan raad ik u toch aan andere managementboeken ter hand te nemen.

Over Maddy Bolhuis
Maddy Bolhuis MBA is Manager Propositie Marketing en Marketingcommunicatie bij RET. Zij is alumnus van Business School Nederland in Buren, de Action Learning MBA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden