Remco Claassen weet met 'Verbaal Meesterschap', net zoals in zijn cursussen en workshops, zijn publiek weer van begin tot het einde van te boeien. Door het gebruik van grappige en rake metaforen is het boek nergens saai, zelfs niet als hij gortdroge theorie behandelt. Het allerleukste vind ik dat hij in dit boek uitgebreid zijn 'geheimen' prijsgeeft hoe hij zijn publiek tijdens zijn workshops geboeid weet te houden. Ik heb zelf ervaren als enthousiaste deelnemer van één van zijn workshops hoe goed zijn tips en trucs in de praktijk uitpakken.
'Verbaal meesterschap' bestaat uit twee delen. Het eerste deel beschrijft de algemene communicatie valkuilen, die je eerst tot je moet nemen voordat je echt aan de slag kunt met spreken met impact, dus met het verbale meesterschap dat in deel 2 wordt behandeld.
In deel 1 legt Claassen uit dat mensen buitengewoon responsief zijn, maar als we ons daarvan bewuster worden, we vrijwillig kunnen kiezen hoe we reageren, waardoor we niet het slachtoffer zijn van onze primitieve ik. Goede communicatie bereik je ook door afstand te verkleinen (niet in wij-zij te denken) en door meer te leren luisteren met je hart en je ogen dan met je oren en hersenen.
In deel 2 begint het echte werk; hoe kun je tijdens je presentatie de aandacht vangen van je publiek en dat tijdens de hele presentatie vasthouden? Allereerst door na te denken wat je wilt bereiken met je presentatie en je te beperken tot maximaal 5 dingen (meer kunnen mensen namelijk niet onthouden). Vervolgens door in je presentatie de drie pijlers educatie, entertainment en empowerment terug te laten komen. Verrassend genoeg is inhoud slechts voor twintig procent van belang, de rest is vorm. Voor het boeien en binden van je publiek geeft de schrijver aan dat je niet alleen je stem en intonatie kunt gebruiken, maar ook je houding en bijvoorbeeld de plek op het toneel... en hij geeft nog veel meer tips.
Kortom, een interessant boek met heel veel praktische informatie waarmee je meteen aan de slag kunt. Ik weet in ieder geval wel dat mijn presentaties zullen nooit meer hetzelfde zijn!
Over Sonja de Bruin
Sonja de Bruin is oprichter en eigenaar van Themis Consultancy. Themis Consultancy verleent diensten op het gebied van Quality Assurance en Process Improvement aan bedrijven die zich bezighouden met software- en/of systeemontwikkeling.