Karen Romme geeft in haar boek aan dat het vanuit marketingoogpunt goed zou zijn om weer eens een boek te schrijven. Het blijkt een belangrijk marketingmiddel te zijn. Misschien is dat wel de belangrijkste tip van dit boek voor een Calimero: schrijf een boek over je eigen onderneming. Als je bij het schrijven ervan en het communiceren erover de tips van Romme gebruikt, dan kun je succesvol zijn als Calimero ondernemer. Ook als het niet gepubliceerd wordt. Je hebt je dan afgevraagd wat jouw specifieke meerwaarde is. Door het op te schrijven heb je expliciet gemaakt wat jouw product of dienst is voor verschillende doelgroepen, zodat je je goed kunt positioneren. Dit doe je ook als je een ondernemingsplan schrijft, maar Romme geeft in 'Calimeromarketing' aan hoe je op basis hiervan succesvol een verbinding tot stand kunt brengen met verschillende netwerken en met diverse klanten. Haar top drie voor Calimeromarketeers: Public Relations, Relatiemarketing en Guerrillamarketing. Ze beschrijft deze top drie uitvoerig in haar boek en het is duidelijk dat zij dit doet vanuit eigen ervaring. Dat maakt haar geloofwaardig en het boek boeiend. Je krijgt door het lezen ervan een beeld van haar persoonlijkheid als Calimero ondernemer. Guerrillamarketing noemt zij een belangrijk onderdeel van Calimeromarketing. Het gaat uit van het slim en inventief inzetten van goedkope marketingmiddelen en het bedenken van nieuwe middelen die effectief zijn. Ze is er volgens mij een meester in. Het is vermakelijk om te lezen hoe zij het zelf met succes toepast. Als je haar boek leest merk je dat guerrillamarketing het 'overall recept' is voor het optimaal benutten van alle ingrediënten in haar boek. Dat lijkt negatief, maar dat is het niet. Guerrillamarketing is een nogal negatieve term voor 'optimaal benutten wat zich voordoet en pro actief daar op voortborduren'. Uit eigen ervaring weet ik dat dit voor Calimero ondernemers een effectieve methode is om daadwerkelijk verbinding te maken met potentiële opdrachtgevers en zo opdrachten te verwerven. Doordat het boek een beschrijving is van mogelijke actiepunten verlies je na verloop van tijd wel de aandacht om het te lezen. Vooral omdat elk punt aangetipt wordt en niet met concrete voorbeelden is uitgewerkt. Daardoor is het een soort lesboek geworden. Je kunt op basis van dit boek diverse cursussen bedenken voor het leren uitwerken of toepassen van bepaalde tips voor je eigen bedrijf. Ik kwam zelf tot de conclusie dat ik een aantal methodes niet benut, die wél zinvol zouden zijn, maar waarvoor ik nog niet competent ben. Als guerrilla Calimero erken ik, na het lezen van Rommes boek, dat het schrijven van een boek een goede marketingstrategie is voor een Calimero ondernemer. Met het boek van Karen kun je het zelf proberen. Als je het niet praktisch gebruikt zal het in de boekenkast komen te staan en er niet zo snel meer uitkomen, omdat er geen verrassende voorbeelden in staan.
Recensie
Calimeromarketing
Aangezien ik zelf een Calimero ondernemer ben heb ik dit boekje met interesse gelezen. Zou ik mijn werkwijze er in herkennen? Zou ik er wat van kunnen opsteken om mijn marketingaanpak te verbeteren? En zou het een handig handboekje met direct te gebruiken tips zijn om mijn aanpak te verbeteren? Dat waren enkele vragen die ik mij stelde alvorens ik het 'Calimeromarketing' ging lezen. Alle vragen kan ik na het lezen ervan bevestigend beantwoorden. Of ik het zal doen hangt van mijzelf af.
Jacqueline Niewerth
|
6 maart 2005