In de trainingen en workshops die ik geef over acquisitie en verkopen blijkt al snel dat veel mensen klanten benaderen ‘eng’ vinden. Het zou immers zomaar kunnen dat iemand u afwijst, en dat doet een beetje pijn. Bovendien zijn velen die al langer in het verkoopvak zitten niet altijd gewend om actief te acquireren, deze voor hen nieuwe tak van sport is dus ook nog eens onwennig. Deze voorbeelden en enkele andere komen in het begin van het boek aan bod. Om u te laten zien dat het niet raar is dat u acquisitie spannend of lastig vindt. Sterker nog: weten waar uw terughoudendheid vandaan komt maakt dat u er sneller overheen stapt. Dat begint allemaal met mindset en inzien dat u waarde creëert en niet langs komt om daarna een factuur te mogen sturen. In vijf stappen neemt Hoefman u mee door het acquisitieproces. U leest hoe u waarde creëert, uw doelgroep bepaalt en met welke middelen u klanten benaderd. U ziet hoe u een goed verhaal maakt, acquisitie doet en waar nodig bijstuurt. Ofwel: hoe u er aan gaat werken, want dat is niets minder dan de titel u al deed vermoeden. Wat de auteur sterk neerzet is dat acquisitie nog steeds een zaak van mensen onderling is. Face-to-face contact of de telefoon pakken en afspraken maken, daar gaat het om. Hoe waardevol de technologische ontwikkelingen ook zijn, wie klanten wil werven kan niet enkel de digitale weg bewandelen. Meerdere keren wijst de auteur daar op, soms iets te vaak naar mijn idee. Uitgaan van eigen kracht en aanpak is sterker dan andere manieren minder positief belichten. Zo werkt het in acquisitie immers ook, daar benadrukt u waarom u de juiste partij bent om zaken mee te doen. Wie acquisitie meer in de vingers wil krijgen is met dit boek zeker geholpen. En dan nu: aan het werk!
Over Daniëlle de Jonge
Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.