Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Geef je concurrenten het nakijken

Wanneer je ondernemers ongevraagd wilt vertellen dat er dingen zijn die ze in hun onderneming kunnen verbeteren dan moet je van goede huize komen. Als voormalig topsporter, meer dan 25 jaar ondernemerschap en een kwalificatie als beste vrouwelijke ondernemer van Zuid Holland (1998) heeft Tineke Rensen die staat van dienst. Maar is wat zij te vertellen heeft dan ook interessant?

Roy van den Anker | 20 juli 2015

In haar ‘Geef je concurrenten het nakijken’ loopt Rensen in hoog tempo een groot aantal punten langs die bepalend zijn voor het succes van elke ondernemer. Dit doet ze aan de hand van korte toelichtingen of persoonlijke voorbeelden wat het lezen makkelijk maakt. Veel van die punten lijken allemaal heel vanzelfsprekend, maar als ondernemer weet Tineke Rensen als geen ander dat hier in de dagelijkse hectiek van het ondernemen niet altijd tijd en aandacht voor is. Als buitenstaander helpt ze om met een frisse blik naar een aantal zaken te kijken die nieuwe ondernemers een goede aftrap geven, en gepokte en gemazelde ondernemers helpen om de boel weer eens af te stoffen. Daarbij heeft ze met name ook aandacht voor de ondernemer zelf. Wat is jouw ‘mindset’ als ondernemer, en hoeveel investeer je in je eigen ontwikkeling? Alle punten worden behandeld aan de hand van haar eigen ‘Blauwdruk voor een succesvolle business make over’. Dit model is gebaseerd op een mix van eigen ervaringen, lessen van grote namen uit het Amerikaanse bedrijfsleven zoals bijvoorbeeld T. Harv Eker en interviews met succesvolle Nederlandse ondernemers. In het model passeren mindset, plannen, branding, slimme business tools, team, groeikracht, relaxed werken en hulptroepen de revue. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een korte samenvatting. De informatie die de revue passeert heeft een hoog praktisch gehalte, en dat zorgt ervoor dat inzichten direct toegepast kunnen worden. Daarmee is het een boek wat uitermate geschikt is voor een breed publiek. Van ZZP’er tot MKB’er passeren zaken de revue die veelal buiten de eigen kerncompetenties van de ondernemer liggen, maar wel tot de kern van het businessmodel van elke onderneming horen. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe vormen van (video)marketing in de wereld van social media, of simpelweg het leiding geven aan personeel. Veelal bijkomende geneugten van het ondernemerschap die wel aandacht eisen, maar niet altijd krijgen. Kortom, een toegankelijk boek met veel handvatten om op een snelle manier (opnieuw) je ondernemerschap op scherp te zetten. Met dit boek geeft Tineke Rensen letterlijk het voorbeeld voor ondernemen in de moderne tijd. Ze deelt haar ruime ervaring en kennis met andere ondernemers. Daarmee werkt ze goed aan haar eigen branding als ondernemerscoach. Voor de uitvoering van het boek zoekt ze de samenwerking met andere ondernemers door actieve verwijzingen en zelfs twee advertenties. En bovendien slaat ze de brug naar nieuwe media door naar online gereedschappen en extra informatie op haar website te verwijzen. En dat alles in een boek dat nooit een prijs zal winnen voor de meest moderne vormgeving of perfecte druktechnische uitvoering, maar er wel gewoon is. Niet eindeloos denken maar vooral doen! Ondernemerschap pur sang.

Over Roy van den Anker

Roy van den Anker is getrouwd en heeft 3 kinderen. Zijn sporen heeft hij verdiend in de verzekeringsbranche. Ruim 25 jaar vervulde hij uiteenlopende posities bij verschillende organisaties. Van teamleider tot operationeel directeur en in organisaties van MKB tot corporate omvang. In meerdere organisaties werd hij partner.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden