Stop met communiceren! Dat is de titel van een dun, maar lezenswaardig boek(je). De subtitel zegt beter waar het boek over gaat: ‘Waarom communicatie meestal mislukt en hoe je daar verandering in aanbrengt.’ Schrijver en communicatieadviseur Harrie van Rooij kijkt daarbij naar communicatie waarmee we het gedrag van mensen willen beïnvloeden. Het gedrag van mensen veranderen door communicatie blijkt erg lastig te zijn. Want waarom mislukken zoveel publiekscampagnes (en slaan sommige campagnes wel aan)? Hoe kan het dat collega’s niet reageren op een duidelijke email? Waarom zien en horen klanten je wel, maar komen ze niet in beweging? Dat heeft alles te maken met ons brein, aldus Van Rooij. Mensen zijn nu eenmaal geen rationele wezens, maar worden in de meeste gevallen gestuurd vanuit hun onbewuste. Van Rooij geeft in ‘Stop met communiceren!’ uitgebreid inzicht in de werking van het brein van je doelgroep. Waarom doen mensen wat ze doen? Hoe denken en beslissen ze? Hij baseert zich daarbij op het werk van wetenschappers en auteurs als Daniel Kahneman (Ons feilbare denken), Roberto Cialdini (Invloed) en Daniel Pink (Drive). Voor wie de laatste jaren de vele brein- en neuromarketing boeken heeft gelezen, is dit boek een mooie herhaling. Vier type mensen (ontvangers) Om al die breinkennis behapbaar en voor communicatie praktisch toepasbaar te maken onderscheidt Van Rooij vier type mensen: Oblomov, Veranderhaters, Wij-mensen en Verhalenvertellers. Verschillende type mensen die je verschillend moet aanspreken om iets gedaan te krijgen. Praktische handvatten en tips Van Rooij geeft in zijn boek inzicht in de werking van het brein van je doelgroep. Het boek biedt praktische handvatten, veel voorbeelden en diverse tips die je kunt gebruiken voor je communicatie, boodschappen en campagnes. Het boek is niet te dik (128 pagina’s) en bevat ook de nodige theoretische onderbouwing. Volgens de achterflap van het boek is het bestemd voor ‘iedereen die weleens iets van anderen gedaan wil krijgen’. Mocht je daartoe behoren, dan is dit boek zeker een aanrader.
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.