Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Communicatie NU 2

Betteke van Ruler, de Grande Dame van het communicatievak, heeft na twee jaar opnieuw honderd professionals, wetenschappers, docenten en studenten weten te bewegen een tweede editie te produceren van het grootboek van het communicatievak. 'Communicatie NU #2' is een koffietafelboek in de vorm van een glossy magazine.

Nico Jong | 10 juni 2015

Het beloven gouden tijden voor het communicatievak te worden als we de Strategy Trends van Berenschot mogen geloven. Het belangrijkste strategische thema op de CEO-agenda is reputatie en imago. Organisaties moeten zich kwetsbaar durven opstellen om geloofwaardig te zijn en zij moeten zich interactief opstellen naar hun hele omgeving. Een tweede thema is dat zij op zoek moeten naar businessmodellen waarbij de relatie en de communicatie met de klant het belangrijkste uitgangspunt zijn. Een derde thema gaat over de gevolgen van de toegenomen digitalisering van werkprocessen. Het vierde thema gaat over strategieontwikkeling. Niet meer vanuit de boardroom maar via een dialoog met bij voorkeur de hele organisatie. Communicatie vindt altijd plaats in een context en wordt in die context waargenomen. Het is voor de communicatieprofessional dus essentieel de context goed in kaart te brengen en continu te volgen wat daar gebeurt. Actuele trends in de omgeving zijn horizontalisering als gevolg van de netwerksamenleving, de organisatie als glazen huis dankzij de toegenomen digitalisering, datamining waardoor uit data allerlei inzichten te destilleren zijn en de emotiemaatschappij: mensen laten hun emoties steeds meer zien en leven daar naar. Deze trends dwingen het vak te veranderen. Ook In Communicatie NU #2 is alles te vinden over de trends in communicatiemanagement, de actuele thema’s, de problemen waar professionals tegenaan lopen en hoe ze die oplossen. Het boek is opnieuw ingedeeld in zes thema’s: trends in het vak, dagelijkse praktijk, carrière maken, communicatieonderwijs, vakgebied over de grens, en de geschiedenis van het communicatievak. Die verbreding van het vakgebied komt tot uiting in de portretten van 24 verschillende specialisten, bovenop de 24 uit de vorige editie. 'Communicatie NU #2' is weer een bijzonder smaakvol geheel geworden. Door de vormgeving als magazine en strikte eisen aan de lengte van alle bijdragen nodigt het boek uit om opgepakt en gelezen te worden. En of het nu gaat om de wat meer inhoudelijke essays of om korte, illustratieve bijdragen: alles is tot in de puntjes verzorgd en is één grote lofzang op het mooie communicatievak.

Over Nico Jong

Nico Jong is senior adviseur bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden