Op zich is dat laatste vrij opmerkelijk. Veel handboeken in marketing, hanteren marketing als centraal vertrekpunt. Daarin is dit boek afwijkend, een beetje anders. En dat is - voor de goede orde - helemaal niet verkeerd.
Het is begrijpelijk, zeker vanuit de visie van de schrijver en de uitgever bezien. De meest voorgaande ‘recente’ uitgave in eventmarketing is van 2013. En in de tussenliggende tijd is er mede door corona is er nu veel ervaring opgedaan in hybride eventing: ook daarmee is dit boek lekker actueel en dus helemaal op z’n plaats.
Duidelijke structuur
Als je inventariseert wat de HBO opleidingen op dit moment aanbieden, dan biedt dit boek een duidelijke structuur aan het werken voor docent en student. Niet alleen vanuit de tijdlijn gezien - de faseringen van alle elementen in het boek zijn logisch geplaatst - maar ook qua verdieping per onderdeel komt werkelijk àlles aan bod. Stevig onderbouwd, met zinnige verwijzingen naar (toe te passen wetenschappelijke) literatuur die voor de opleiding relevant is. Bovendien biedt het boek hands-on toepassingen, wat door veel docenten (en studenten) als positief ervaren wordt. Ter illustratie het 10-stappenplan dat achterin het boek staat en waarin alles concreet ‘handen en voeten’ krijgt: een heerlijke leidraad om een plan te ontwikkelen en schrijven, bovendien een feestje voor docenten om aan de hand hiervan te toetsen.
Deze te nemen stappen in het stappenplan zien er als volgt uit:
- de Vraag (de probleemstelling waarom je een activiteit/event start)
- de Doelstellingen
- de Doelgroepen
- de Analyse en de in- en externe factoren
- het Concept / de Strategiebepaling
- de Invulling van de Strategie
- de Crossmediastrategie
- de Evenemententechnologie
- de Uitvoering van het Strategisch plan
- het Resultaat
Het stappenplan vormt ook het frame voor het boek, waarlangs alles soepel schakelend verloopt.
Actueel en geborgd
In het design van het boek is er aan experts in het vak en aan HBO-docenten koppeling en terugkoppeling gevraagd - en de schrijver kreeg prima feedback terug. Dat levert op: een actuele blik op het vak, met een sterke borging in het HBO-curriculum.
Wat verder opvalt is dat er - heel logisch - veel aspecten van ‘algemene marketing’ aan bod komen. Daarmee leidt dit boek niet alleen op voor specifiek eventmarketing, maar biedt het een degelijk draagvlak voor de ontwikkeling van marketingkennis in het algemeen. Dat maakt het boek ook geschikt voor vakgenoten en alumni, in context van ‘hoe zat dat ook al weer?’.
Discussie
Waar ruimte voor een verbeterpuntje ligt is hoe (uiteindelijk) het boek de ROI beschrijft. Als referentie hanteert de schrijver er in de berekeningen over het algemeen ‘zachte’ zaken als mediawaarde, kennis, houding en gedragingen.
Wat in een volgende uitgave meer onderbouwing kan geven, is als er een toetsing wordt opgenomen gerelateerd aan omzet en/of afzet: ofwel concreet gedrag, in de tijd bezien. Dat maakt transparant wat de waarde is van elk event resp. alle events samen, bovendien wordt dan duidelijk wat wanneer hoe bijdraagt aan de organisatiedoelstellingen. Fasering en timing worden transparant en is vervolgens ook te optimaliseren. Het boek beperkt zich om genoemde relatieve zachte (eind-)waarden als criteria te hanteren, wat de discussie voedt wat de businessimpact van marketing feitelijk is. En inderdaad, die discussie wordt wel vaker in ons vak gevoerd ;-)
Doorwrocht en actueel
Het Handboek strategische eventmarketing is zeer zeker aan te bevelen, voor zowel docenten als studenten in het HBO én diegenen die een doorwrocht en actueel naslagwerk over hun vak bij de hand willen hebben.
Over Jacques Koster
Jacques Koster, 20 jaar reclame-/mediabureaus met focus op mediastrategie. Startte Opmaat media consultancy. Founder van SurPlace / Reality Analytics: een complex/big data-model. Ruim 30 jaar ervaring als (vak-)docent bij o.a. SRM en Hogeschool Arnhem Nijmegen. En fietser: voor ontspanning, maar regelmatig net zo fanatiek als in zijn vak.