Lees verder
Leon Kruitwagen is mede-oprichter van IDEA, branchevereniging voor eventbureaus. Hij legde het fundament voor het Genootschap voor Eventmanagers, Platform Museum Locaties, en G14 (voor jonge eventprofessionals). Hij is grondlegger van Platform Cultuur Locaties. Anno 2022 richt hij zich op onderzoek en ontwikkeling van opleidingsprogramma’s binnen het Instituut voor Eventmarketing & Strategie.
Meer over Leon KruitwagenHandboek strategische eventmarketing
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789001753634Samenvatting
• Complete handleiding voor de ontwikkeling van een eventstrategie;
• Aandacht voor digitalisering, eventcampagnes, meetbare impact, data, doelgroepanalyse, conceptontwikkeling, crossmediastrategie;
• Introductie nieuwe toepassingen, modellen en definities;
• Tal van praktijkvoorbeelden en -cases illustreren de theorie;
• Format en handleiding voor het schrijven van een strategisch eventplan.
De mogelijkheden die het evenement biedt om de kracht van live-communicatie succesvol in te zetten zijn ongekend. De toevoeging van beleving en emotie brengen de boodschap van het hoofd naar het hart. Door die impact kan het evenement vrijwel elke doelstelling behalen. Maak je het evenement onderdeel van een campagne dan kunnen ook strategische lange termijn doelstellingen worden bereikt.
Door structureel op de juiste wijze live-communicatie in te zetten, kan duurzame verandering van houding en gedrag bij de doelgroep worden gerealiseerd. Het evenement zorgt voor verbinding en is een essentieel instrument voor relatiemarketing. Breed inzetbaar, persoonlijk, aantoonbaar effectief, toepasbaar in vrijwel alle sectoren, bedrijven en organisaties. Dat maakt het evenement een geliefd live-communicatie instrument voor besturen, directies, sales-, HR-, marketing- en communicatieafdelingen.
Voor deze afdelingen vormt het evenement steeds vaker de spil van de crossmediastrategie. Evenementen ingebed in (online)media campagnes zijn ook effectiever. De technologische en maatschappelijke ontwikkelingen hebben online evenementen een enorme boost gegeven. Door online als alternatief voor live wordt de keuze doelmatiger. Hybride en online evenementen bieden ongekende mogelijkheden qua bereik. De kwaliteit van dat bereik geeft tevens lading aan de inhoud het evenement. Het evenement als content generator wordt versterkt en daarmee de inhoud van de communicatie.
Dat betekent dat de eventprofessional van nu meer in z’n mars moet hebben dan alleen servicegerichte en organisatorische kwaliteiten. Technologische ontwikkelingen beïnvloeden op allerlei wijze ons gedrag in versneld tempo. Zakelijk inzicht is vereist om strategische doelen te vertalen naar eventbeleid dat constant bijgestuurd zal moet worden. De eventprofessional adviseert de directie en neemt de eindverantwoordelijkheid op zich.
Kern van dit boek is vanuit de organisatiestrategie eventbeleid te ontwikkelen en te implementeren. Door het opstellen van een strategisch eventplan overtuig je de directie dat jouw eventbeleid succesvol een substantiële bijdrage levert aan het behalen van de doelstellingen van de organisatie.
Nieuwe ontwikkelingen als data driven marketing, impactvolle live, hybride én online events, meeting design, digitalisering van het event en de vaardigheden van de eventprofessional van de 21e eeuw worden uitvoerig besproken. Welke rol speelt de crossmediastrategie voor events? En welke customer journey maakt een persona? Hoe bepaal je meetbare doelstellingen en vertaal je die naar een succesvolle eventcampagne. Om dit succes onomstotelijk aan te tonen gaan we in op ROI, Accountability en Effectmeting. Aan de hand van gemeten resultaat bepaal je het eventbeleid voor de toekomst. Om dit beleid op de juiste wijze te kunnen implementeren heb je draagvlak nodig. Daarom wordt ook aandacht besteed aan overtuigend argumenteren en presenteren. Het boek eindigt met richtlijnen voor het schrijven van een strategisch eventplan. De basis voor een succesvolle start van de eventprofessional van morgen!
Dit boek is onder andere geschikt voor de HBO-opleidingen Eventmarketing, Eventstrategie, Creative Business, Commerciële Economie, Communicatie, Marketing, HRM, Bedrijfskunde, Facility Management, Toerisme, Leisure management en Associate Degree Eventmanagement.
Met de unieke code behorende bij dit boek krijgen studenten toegang tot toetsvragen en verdiepingsstof (video’s, podcasts, cases, artikelen etc.). Voor docenten staan daar o.a. PowerPoints met figuren en tabellen en downloadbare versies van modellen als de Empathy map die gebruikt kunnen worden in het onderwijs.
Bij dit boek kunnen docenten zelf toetsen samenstellen met behulp van www.toetsopmaat.nl. Deze toetsenbank bevat alle vragen uit de oefentoetsen voor studenten en daarnaast een set unieke vragen voor de docent: ideaal voor een tentamen! Toetsen kunnen worden geëxporteerd naar diverse formats.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Leon Kruitwagen
Inhoudsopgave
Uitgangspunten/leeswijzer
1 Het evenement in perspectief
2 Optimaliseren impact van de eventstrategie
3 ROI, accountability en effectmeting
4 Data-driven eventmarketing
5 Conceptontwikkeling
6 Crossmediastrategie
7 Events en digitalisering
8 Strategisch overtuigen
9 Jij en het Strategisch Plan
Adviezen
Literatuurlijst
Illustratieverantwoording
Register
Over de Coauteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan