Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De klimaatalmanak - Een klein beetje hoopvol

‘De klimaatalmanak - Het is nog niet te laat’ is een boek dat je niet wilt lezen. Maar eigenlijk moet je het gewoon lezen. Het is helder, schokkend. En toch nog een klein beetje hoopvol.  

Henk Jan Kamsteeg | 4 juli 2022 | 3-4 minuten leestijd | 1 persoon vond dit artikel nuttig

Toen het – door het gedoe in mijn woonplaats Zeewolde – voor het eerst tot mij doordrong hoeveel energie grote datacentra, zoals dat van Meta (Facebook) slurpen, heb ik mijn accounts op Facebook en Instagram opgezegd. Mijn verslaving van Twitter en LinkedIn werd er alleen maar groter van… Ik eet liefst geen varkensvlees meer. Maar kipgehakt gaat er nog met grote hoeveelheden in... Ik vlieg niet jaarlijks op en neer naar New York. Maar als ik het geld zou hebben, zou met de hoogte van mijn bankrekening mijn vliegschaamte verdampen... Kortom: wanneer het om het klimaat gaat, ben ik weinig principieel te noemen.

Puinhoop

Onlangs dook ik in De klimaatalmanak, mede samengesteld door marketinggoeroe Seth Godin. Zelden las ik zo’n deprimerend boek. We hebben er met z’n allen de afgelopen decennia een puinhoop van gemaakt en een mooie aarde naar de knoppen geholpen. En met de bladzijde die ik las, realiseerde ik mij dat ook wanneer ik zou stoppen met andere sociale media, vegetariër word en nooit meer een vliegtuig in zal stappen, de aarde net zo hard de vernieling in wordt geholpen als wanneer ik dit niet doe. Dat wat ik in mijn eentje vervuil, is slechts een scheetje in verhouding met wat alle koeien ter wereld aan stikstof uitstoten. Hoeveel zin heeft het dan die ene scheet in te houden?

46.000 euro

De klimaatalmanak is een verzameling van keiharde feiten over hoe wij met z’n allen de wereld naar zijn eindtijd helpen. Hoewel dat met ‘z’n allen’ niet helemaal klopt. Het zijn de rijksten onder ons – wij westerlingen dus – die de vernieling voor onze rekening nemen. Terwijl de armsten het eerst en het meest onder de gevolgen te lijden hebben. In Nederland bijvoorbeeld liggen wij voorlopig nog wel veilig achter onze dijken. Een luxe die de inwoners van Bangladesh niet hebben. Des te pijnlijker de wetenschap dat de uitstoot van de rijkste één procent van de wereldbevolking meer dan het dubbele bedraagt van de uitstoot van de armste vijftig procent. En ik heb het voor de zekerheid nog even gegoogeld; maar we horen bij die rijkste 1 procent ter wereld met een jaarinkomen van € 46.000,-.

Grootmachten en multinationals

De ondertitel van De klimaatalmanak biedt nog enige hoop: ‘Het is nog niet te laat’. Het tij is blijkbaar nog te keren. Wel wordt bij het lezen van dit grondige werk, duidelijk dat de belangrijkste stappen gezet zullen moeten worden door politiek leiders van swerelds grootmachten en door multinationals die nu nog bakken met geld verdienen, juist door de aarde leeg te plunderen en zwaar te vervuilen.

Uitdaging

En nu komt dan toch onze (mijn!) eigen rol aan bod. Want welke leiders geef ik met mijn stem de kans belangrijke beslissingen te nemen voor de redding van onze aardkloot? En welke bedrijven weiger ik nog langer te ondersteunen door hun producten te kopen? In De klimaatalmanak zijn de adressen en telefoonnummers opgenomen van een aantal grootvervuilers. Een kleine stap die we zouden kunnen zetten, is hen aan te schrijven en hen te vragen – of smeken – hun productieproces dusdanig aan te passen dat ze minder schade berokkenen aan de aarde die wij onze kinderen willen nalaten. Want als we zo doorgaan, overleven wij het misschien nog wel, voor de volgende generaties zal het een nog grotere uitdaging worden. Ook hier in het Westen.

Over Henk Jan Kamsteeg

Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij geeft trainingen en keynotes op het gebied van o.a. dienend leiderschap, inclusief leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschap, De kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytelling, Inclusief leiderschap en Op weg naar een vitale organisatie

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

1
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden