Al meer dan 10 jaar ben ik zelf een actieve LinkedIn-gebruiker en dacht min of meer alles te weten over dit platform. Maar het boek van Ina Boer, uitgeefcoach en LinkedIn- en marketingcoach heeft mij uit de droom geholpen. Er is nog veel meer uit LinkedIn te halen dan ik al wist. LinkedIn is een inspiratiebron, een ontmoetingsplek en een community. Het heeft zich inmiddels ontwikkeld van een banensite tot een volwaardig B2B-contentplatform. LinkedIn werkt middels een ‘black box’ algoritme voor het vinden van connecties en volgers. Hoe het algoritme precies werkt, houdt LinkedIn angstvallig geheim.
Drie basishoofdstukken
Zo bedenk je de perfect post op LinkedIn gaat hoofdzakelijk over het bedenken van interessante, aansprekende content waarmee je cliënten aantrekt en waarmee je je expertstatus kunt versterken. Een authentieke en originele aanpak is daarbij de sleutel. Volgens Boer is dat een optelsom van interessante inhoud, aantrekkelijke vormgeving en unieke stijl. Ze heeft haar gedachtegoed gestructureerd in drie basishoofdstukken met subparagrafen rond drie centrale vragen.
Vraag 1: Wat moet je weten om LinkedIn succesvol in te zetten?
Vraag 2: Op welke manier ga je je content presenteren?
Vraag 3: Hoe bedenk je interessante content en heb je altijd genoeg ideeën voor het maken van berichten?
Social selling
In deel 1 van het boek komt social selling aan bod: Het beschrijft hoe je in contact kunt komen met business leads (potentiele cliënten). Hoe je je kunt ontwikkelen tot expert of - nog beter - tot ‘thought leader’. Dat laatste is de ultieme manier om veel potentiële volgers aan je te binden. Belangwekkend zijn de 10 ingrediënten voor het vervaardigen van een perfecte post. Ik noem er een paar: een ‘personal touch’, binnenkomen met een knaller, storytelling, emotie, consistentie en authenticiteit.
Voor succes op LinkedIn moet je volgens de auteur rekening houden met de ‘know-like-trust-factor’. Dat beschrijft de drie fasen die potentiële klanten doorlopen voordat ze met jou persoonlijk of als organisatie in zee willen gaan. Je ziet ze terug in de 10 ingrediënten voor een perfecte post.
Planmatige aanpak
De praktijk leert dat contentmarketing en branding de nodige tijd vergt en een planmatige aanpak vereist. Boer pleit daarom voor het maken van een contentplan en een contentkalender. Een organisatie wordt immers niet op heel korte termijn een bekend merk, daar gaat best wat tijd overheen. Het is goed om op een rijtje te hebben wat je daarvoor van plan bent te doen.
Essentieel voor de digitale communicatie is vervolgens het bedenken van een aansprekende kernboodschap. Daarna denk je na over hoe je de content gaat vormgeven. Wordt het geschreven content (blog), een podcast, korte video, infographic (grafische weergave), sliderpost (diapresentatie), een poll (opiniepeiling)? Of misschien een combinatie? Deze instrumenten komen uitgebreid aan de orde in deel 2.
Roadmap voor de praktijk
Deel 3 behandelt de vraag: Wat ga je zoal posten? Hoe kun je een unieke, originele en persoonlijke draai geven aan een post, zodat dat jij of je organisatie opvalt? In dit deel behandelt Ina Boer een roadmap met een vijftigtal kritische succesvoorwaarden voor een onweerstaanbaar LinkedIn-profiel. Ze geeft daarbij veel praktijkvoorbeelden, ideeën en tips. Om er een aantal te noemen: Haak aan bij de actualiteit; Geef een kijkje achter de schermen; Focus op mensen in je organisatie; Inspireer; Deel quotes en maak die visueel. Mocht het daarmee nog niet lukken om een creatieve en succesvolle invalshoek te vinden, geen nood. Boer heeft nog een zevental vragen achter de hand die daarbij behulpzaam kunnen zijn.
Tot slot
Ten slotte, het moet gezegd worden, contentmarketing en branding is een kwestie van creativiteit en, is beslist geen invuloefening. Ina Boer heeft met Zo bedenk je de perfecte post op LinkedIn een leerzaam, praktisch en leesbaar boek geschreven. Het is geschikt voor iedereen die zich met contentmarketing en branding bezighoudt en hun organisatie (of zichzelf) wil profileren via LinkedIn. Beslist een aanrader. Niet alleen voor beginnende, maar ook voor doorgewinterde LinkedIn-gebruikers!
Over Louis Thorig
Louis Thörig is verbonden als master- en bachelorthesisbegeleider aan de afdeling Organisatiewetenschappen, Faculteit Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam. Hij was tot 1 augustus 2011 werkzaam als global communications manager op het hoofdkantoor van IOI-Loders Croklaan (www.croklaan.com) in Wormerveer. Hij heeft zijn MBA behaald bij Business School Nederland, de Action Learning MBA.