Een boek schrijven over een social media platform is risicovol. Het zou zomaar kunnen dat alles dat je hebt geschreven in korte tijd achterhaald raakt. Corinne Keijzer neemt het risico met dit boek: 400 Tips en ideeën voor je Linkedin-posts. Keijzer is zich bewust van veranderingen binnen het Linkedin-platform, ze benoemt dit een aantal keer. Waarom dan toch de keuze voor een echt, papieren boek?
Doelgericht
Twee van de mogelijke antwoorden: omdat het leuk is, én omdat het goede marketing is. En daar kan ik, als lezer, mijn voordeel mee doen.
Keijzer runt een bedrijf dat social media trainingen geeft en heeft daarmee veel ervaring. Een boek kan dienen als ondersteunend materiaal bij trainingen, als verzameling van opgebouwde kennis en als promotiemiddel. Marketing als achtergrond voor het boek past ook goed binnen de lijnen van het boek zelf. De ondertitel hint naar de doelgerichtheid die erin te vinden is: ‘Trek meer klanten en omzet aan op je persoonlijke profiel en je bedrijfsprofiel’.
Zo nu en dan komt de stelling voorbij: LinkedIn is veranderd. Van een meer neutraal platform voor zakelijk delen naar een marketingkanaal. Zelf ben ik neutraal in de discussie. LinkedIn is beide, en daar heb je het mee te doen. Als je met de marketingkant van LinkedIn iets wilt bereiken moet je een plan hebben, je moet inhoudelijk en gestructureerd te werk gaan.
Stap-voor-stap
Het eerste hoofdstuk geeft basisinformatie over privé- en bedrijfsprofielen. Terecht besteedt Keijzer daarna aandacht aan contentstrategie, -marketing en social selling. Het zesde hoofdstuk is het scharnierpunt: na de voorbereiding gaat het hier over de LinkedIn post zelf. De laatste hoofdstukken gaan over de extra's, zoals video's, statistieken en nieuwsbrieven.
Ik vind dat alle onderwerpen duidelijk zijn beschreven, vanuit een how-to aanpak. Stap-voor-stap uitleg met grote kleurenfoto's, makkelijker wordt het niet. Het boek heeft de stille veronderstelling dat je weet hoe de basics van LinkedIn werken, vanuit daar kan je de diepte in gaan.
De presentatie in dit boek zit al in de titel: aantallen en tips. Lijstjes, een heleboel lijstjes met een x-aantal tips over een onderwerp. In totaal 400, al heb ik ze niet opgeteld. Naast Keijzer zelf komen meerdere experts aan het woord met hun eigen tips. Dit geeft een mooie afwisseling en hier en daar wat herhaling van eerdere punten.
Met de lijstjes-aanpak voelt het boek soms als een bonte verzameling artikelen, die elk een eigen leven hebben. Het is het soort artikelen dat ontworpen is om je aandacht te trekken op internet: 7 tips voor de perfecte how-to.
Meer bijbels
Het boek is niet uniek. Zo verscheen laatst Zo bedenk je de perfecte post op LinkedIn van ruim 200 pagina's. Dat is niet erg, het gebeurt wel vaker bij managementboeken. Ik zie het als complementair; informatie wordt op verschillende manieren gekozen en gepresenteerd. In diverse posts wordt dit boek al de LinkedIn-bijbel genoemd. Voor mij ligt de waarde dus ook in het feit dat er meerdere ‘bijbels’ zijn.
Goed boek
Voor de duidelijkheid: de inhoud en de opbouw van het boek zijn goed, erg goed zelfs. Ik ben regelmatig gebruiker van LinkedIn en heb dus de nodige basisvaardigheden. Ik heb met dit boek veel geleerd van de nuttige tips. Wanneer je per onderwerp iets wilt weten, heb je geen last van de hoeveelheid lijstjes. Dit echte, papieren boek is op die manier een prettig naslagwerk.
Over Hans de Witte-van Mierle
Hans de Witte - van Mierle is adviseur, projectmanager en trainer. Hij werkt in het sociaal domein, met als specialisaties participatie, gedragsverandering, brede samenwerking en transitietrajecten.