Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Duurzame verleiding - ‘Een doordacht boek’

Duurzame ambities: steeds meer bedrijven hebben ze. En wanneer je die ambities hebt omgezet in nieuwe diensten of producten, dan is het wel zo handig om ze ijzersterk in de markt te zetten. Daar komt ‘Duurzame verleiding’ om de hoek kijken. Marjolijn Meynen en Ed Stibbe leggen je in een vlot leesbaar en praktisch boek uit wat er nodig is om je marketing op orde te hebben.

Daniëlle de Jonge | 19 december 2024 | 2-3 minuten leestijd

Het woord duurzaam zorgt – wat mij betreft geheel onterecht, maar toch – nogal eens voor rollende ogen. Te pas en te onpas wordt het gebruikt. Niet zelden is het dan toch vooral een ‘leuk groen sausje’ om mee te liften op de veranderende koers van de markt. De auteurs noemen het zelf ook een jeukwoord. Meynen en Stibbe spreken daarom graag over leefzaam. Topterm.

Een leefzame planeet, daar doe je het voor. Daar komt nog bij dat communicatie rondom duurzaamheid toch al de nodige uitdagingen kent. Polarisatie voorop, het verschil tussen burger en consument, waarbij de eerste het belangrijk vindt en de tweede toch soms andere keuzes maakt, de vraag of duurzaamheidsclaims wel betrouwbaar zijn en zo noemen de auteurs nog wat voorbeelden. Alle reden dus om een grondige basis te leggen voor jouw marketinguitingen.

Tijd voor verleiding

Bijdragen aan een leefbare planeet is here to stay. Niet iedereen is in één keer om, daar is werk aan de winkel. In het Duurzaamheids Adoptiemodel zie je hoe consumenten gegroepeerd worden. Dat gaat van Pioniers tot Bescheiden Burgers. Meynen en Stibbe laten zien wat er voor nodig is om de in totaal vijf groepen te bewegen naar leefzamer leven. De auteurs pleiten voor verleiding. Heel wat bedrijven zijn daar actief mee bezig. Hoe en wat zij doen lees je in dit boek. Onder meer over Too Good To Go, Vinted, Yumeko, ASN Bank en De Groene Afslag. Zo krijg je in Duurzame verleiding niet alleen de waardevolle theorie van de auteurs, maar ook meteen inspiratie uit de dagelijkse praktijk.

Tijd voor strategie

Dit boek geeft veel inzichten in het gedrag van consumenten en hoe daar op in te spelen. Redenen waarom duurzame marketing lastig is, of het slim is om langzaam of juist snel te veranderen en welke bekende marketingtechnieken wel of niet goed inzetbaar zijn. En strategie. Uiteraard. In dit geval vormgegeven in het ‘Strategie Canvas voor Duurzame Verleiding’. Met onderdelen zoals de rol van duurzaamheid, een SWOT-analyse, opbouwen van een duurzame waardepropositie, segmenteren en positioneren, communicatie en meer. Stuk voor stuk onderdelen die uitgebreid worden uitgewerkt in verschillende hoofdstukken. Kijk, daar heb je wat aan.

Duurzame verleiding is een doordacht boek met goede opzet om marketing van duurzame ambities stevig in te zetten. Goed voor organisaties, goed voor de planeet.


Managementboek Magazine

Dit artikel is verschenen in de papieren editie van Managementboek Magazine in januari 2025.
Bekijk deze editie >

Over Daniëlle de Jonge

Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden