Frans Heerink
Trainer - Gastheer - Luisteraar bij RightStyle Gastgedrevenheid
9
Zoals de auteurs zich volledig hebben teruggetrokken om 'Mood Maker' te schrijven, zo heb ik het in afzondering van de buitenwereld tot mij genomen. En als 'man van de praktijk' val ik direct maar met de deur in huis: een feest der herkenning! Ik had het niet willen missen!
Ik kom inhoudelijk tot eenzelfde conclusie als de afsluitende woorden: 'Niets nieuws maar wel een praktische verbinding tussen bestaande theorieën, feiten en wijsheden.' Dit maakt het boek tot een welkome aanvulling. Ik wil daar nog aan toevoegen 'verbinding met de praktijk', want het geeft je de tools in handen om Gastvrijheid ook wérkelijk vorm te geven. Klein punt van aandacht; soms een onnodige opmerking over bestaande theorieën 'ten eigen faveure'; is voor een échte Mood Maker geen sjieke eigenschap...
Des al niettemin 'alle hulde' voor twee Gastvrijheidsstrijders die oren en ogen op de diverse 'Gastvrijheidspodia' op de juiste plek hebben gehad!
Roelof van den Berg
Algemeen directeur NoorderBasis
9
In 'Mood maker' staat gastvrijheid als kernwaarde centraal. In het boek wordt het belang van gastvrijheid voor organisaties benadrukt en theoretisch onderbouwd. Om organisaties gastvrijer te maken heb je Mood Makers nodig. Dit zijn die medewerkers in een organisatie die uitblinken in gastvrijheid. In elke organisatie zijn Mood Makers aanwezig. Het is de uitdaging om ze een positie te geven zodat de organisatiecultuur verandert in een gastvrije organisatie.
Als algemeen directeur wil ik graag een Mood Maker zijn. Het belang van gastvrijheid is voor mij vanzelfsprekend. Binnen de onderwijscultuur zijn we ons daar onvoldoende van bewust. Als NoorderBasis willen we graag ouders en kinderen gastvrij tegemoet treden en het boek 'Mood Maker' helpt mij daar zeker bij!
Marcella van Soolingen
ICT-projectmedewerker bij Bosch Thermotechniek B.V. en student communicatie
8
'Mood maker' zie ik als een zinvolle aanvulling op de marketingtheorieën zoals we die vandaag de dag kennen. Wederom geldt: weet wie je klant is en luister vooral naar wat die wil. In plaats van voor de klant antwoorden laat je de klant zelf antwoorden. Toch zie ik vaak dat dat vergeten wordt.
Het boek zit boordevol interessante en herkenbare cases. Hieruit blijkt dat de goede bedoelingen die je hebt als medewerker niet altijd gedragen worden, iets wat ik zelf ook diverse malen heb ondervonden. Veel lezers zich zullen herkennen in de personages en situaties. In 'Mood maker' wordt precies beschreven hoe rationeel managers denken: het effect van klantgerichtheid is immers niet uit te drukken in geld, procenten of getallen - dan zou het zijn kracht verliezen. Ik zie zeker mogelijkheden om de aanpak te gaan toepassen in mijn eigen situatie en in combinatie met andere theorieën! Ik ga graag opzoek naar de balans.